کد خبر: ۱۰۰۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۹

موسوی‌لاری: امروز وظیفه یاران و شاگردان امام است که سکوت نکنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر کشور دولت اصلاحات ضمن ضمن هشدار نسبت به تحریف شخصیت امام اظهار داشت: امروز وظیفه یاران و شاگردان امام است که سکوت نکنند و با سکوت خود نسل امروز را که تشنه شناخت حقیقت امام و راه امام است تنها نگذارند با واگویی خاطرات و تبیین سیره عملی حضرت امام از تحریف تاریخ جلوگیری کنند.

سیدعبدالواحد موسوی‌لاری در تشریح لزوم بازخوانی در آرمان‌های امام با بیان اینکه امام نماد تحقق مطالبات و خواست‌های زمین‌مانده مردم ایران بود، گفت: امام نماد تحقق مطالباتی بود که مردم ایران در دو- سه قرن اخیر در جست‌وجوی آن بودند و در واقع نماد دین داری آگاهانه، استقلال خواهی شرافتمندانه و آزادی خواهی متعهدانه و هوشمندانه و مبارزه با جهل و نادانی، خرافه‌پرستی و تحجر و واپسگرایی فرهنگی بود.

وی با بیان اینکه امام راه جدیدی را فراروی معتقدین به دین در شرایطی که جریان عمومی جهان به سمت جداسازی مقوله دین از زندگی انسان پیش می‌رفت قرار داد، گفت: در آن شرایط، جریان عمومی سیر انسان‌ها چه در غرب و چه تا حدودی در کشورهای شرقی به سمتی هدایت شده بود که گویا دین یک نوع گرایش درونی جدای از دغدغه‌های زندگی اجتماعی است که امام با تیزبینی و دوراندیشی خاص خود این نگاه را عوض کرد و به مسلمانان به صورت عام و ایرانیان به صورت خاص تفهیم کرد که دینداران می‌توانند میدان‌داران عرصه اجتماع باشند و دینداری با حضور در عرصه‌های اجتماعی منافاتی ندارد. 

وزیر‌کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه امام زدودن تحجر و ظاهرگرایی از ساحت دین داری را وظیفه روحانیت پیشرو و همه دین‌دارن واقعی معرفی کرد و ظاهرگرایی را آفت بزرگ دینی داری اعلام کرد، ادامه داد: در دو قرن اخیر هرجا که حرکتی آزادی‌خواهانه از سوی دینداران شروع می‌شد متاسفانه دیگران سوار بر موج می‌شدند و مثلا در انقلاب مشروطه کاملا این مساله مشهود بود و یکی از وجوه حضور امام حضور یک مرد آراسته به معتقدات دینی در عرصه اجتماع بود که مردم هم از حضور او الگو می‌گرفتند و دینداری را با زندگی اجتماعی خود همراه کردند و تا آنجا پیش رفتند که نظامی سیاسی بر پایه دین‌مداری پایه ریزی کردند. 

موسوی‌لاری با بیان اینکه امام نماد استقلال‌خواهی در کشور بود، گفت: از وجوه ممتاز و ممیزه ایرانیان از زمان شکل‌گیری جامعه ایرانی پایبندی به اصول هویت ملی و استقلال خواهی و تنفر از تحت الحمایگی بوده و این استقلال خواهی و حفظ هویت ملی تا آنجا پیش رفته است که اگر در مقاطعی ایران مورد هجوم قرار گرفته است این مهاجمان بوده‌اند که بعد از مدتی تحت تاثیر قرار گرفته و هویت ایرانی پیدا کرده‌اند. 

وی ادامه داد: متاسفانه در دو قرن اخیر مردم با سرخوردگی‌هایی که از حضور نیروهای بیگانه در کشور داشتند گاهی روس‌ها در شمال و گاهی انگلیسی‌ها در جنوب یکه‌تازی می‌کردند و فضاحت تا آنجا کشیده شد که در زمان قاجاریه این سفارتخانه‌ها بودند که در مشی اداره جامعه موثر بودند و یکی از انگیزه‌های جنبش‌هائی چون انقلاب مشروطه نیز این بود که ملت ایران احساس می‌کرد باید خود تصمیم بگیرد و آن را عملی کند، اگرچه این حرکت نیز آغاز خوبی داشت اما فرجام خوبی نداشت چرا که دوباره بیگانگان میداندار شدند که نمونه آن به بار نشستن انقلاب مشروطه در سال 1286 و شکل‌گیری مجلس بود که در سال 1299 کودتای انگلیسی رضاخان و سیدضیا به وجود آمد و یا حرکت‌هایی چون ملی شدن صنعت نفت که با کودتای 28 مرداد آمریکایی‌ها بی‌سرانجام ماند. 

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه امام به عنوان یک مرد برخاسته از متن مردم صدای رسای استقلال‌خواهی حرکت خود را در مرحله اول در مبارزه با دین‌زدایی شروع کرد،گفت: ایشان این حرکت را در مخالفت با انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی که دین اسلام را از شرایط داوطلبی و رای‌دهندگان حذف کرده بودند. 

وی با اشاره به مبارزه امام با کاپیتولاسیون ادامه داد: زمانی که آمریکایی‌ها دولت را وادار به تصویب قانونی کردند که بر اساس آن نوعی تحت‌الحمایگی و پذیرش قیمومیت آمریکا بر ایران دیده شده بود، امام مقابله با آن را به عنوان یک وظیفه ملی و شرعی دنبال کرد. 

موسوی‌لاری با بیان اینکه وجه سوم شخصیت امام مبارزه با دیکتاتوری و استبداد بود گفت: امام با یکه‌تازی حکومت سرسپرده محمدرضا مقابله کرد و با مردم که شعار آزادی را همواره به عنوان یکی از آرزوها و آرمان‌های خود می‌دیدند همراه شد و تنها سخنش این بود که مردم باید خود بر سرنوشت خود حاکم شوند و چه کسی گفته است کسی حق دارد به صورت موروثی حکومت کرده و هرگونه دلش خواست عمل کند و در طول مبارزات از سال 41 تا پیروزی سال 47 امام بر روی این محورها تاکید داشت. 

وی یادآور شد: با فرو ریختن پایه‌های حکومت ستم‌شاهی در 22 بهمن 57 با تاکید حضرت امام و با آزاد بودن مردم در انتخاب نوع زندگی سیاسی در 12 فروردین 58 یعنی کمتر از دو ماه رفراندوم تغییر نظام تک محوری سلطنتی به نظام دلخواه مردم مطرح شد.

کمتر رهبر انقلابی چون امام به دنبال تحقق خواسته‌های مردم بود
وزیرکشور دولت اصلاحات ادامه داد: اگر در انقلاب‌های بزرگ دنیا جست‌وجو کشود بعید می‌دانم رهبران آنها به این سرعت در جهت تحقق آرمان‌هایی که مردم دنبال آن بودند عمل کرده باشد. آن روزها خیلی از سیاستمدارانی که تجربه داشتند به امام توصیه کردند که برای برگزاری رفراندوم چه عجله‌ای دارید مردم که شما را قبول دارند شما به نمایندگی از آنها می‌توانید خیلی از کارها را سروسامان دهیدکه امام گفتند مردم صاحب این ملک و مملکت هستند و آنها باید بگویند که چه می‌خواهند و از چه بیزارند.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در خصوص شاخصه‌های نگاه امام به مخالفین و منتقدین خود گفت: اینکه امام برای رسیدن به آرمان‌های بالای ملت نظام جمهوری اسلامی را طراحی کرده و با رای منتخبان مردم این نظام را پیاده کردند هیچ بحثی نیست، ولی طبیعی است که هر مدیری برای تحقق آرمان‌های خود براساس شرایط زمان و مکان تصمیم می‌گیرند و اگر این شرایط عوض شود قطعا تصمیمات نیز متناسب با آن تغییر می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: آنچه امام به عنوان اصول و چارچوب‌های کلی در قالب نظام اسلامی مطرح کرد خواست و مطالبات مردم بود و هیچ‌وقت مردم از استقلال‌خواهی و آزادی‌طلبی دست برنداشتند و تحقق این دو را در هیچ چارچوبی مناسب‌تر از نظام برآمده از اعتقادات دینی مردم نمی‌بینند،بنابراین چارچوب‌ها ثابت است و مسائلی که برای امور جاری مطرح می‌شود مسائلی متناسب با زمان و مکان است و مدیران باید بر آن اساس تصمیم بگیرند و نمی‌توان گفت چون تصمیمی در گذشته به شکلی خاص گرفته شده امروز که شرایط عوض شده باید بازهم به همان شکل اتخاذ شود. 

موسوی‌لاری به بیان خاطره‌ای از دوران نمایندگی خود در مجلس سوم پرداخت و ادامه داد: در این مجلس به همراه چند نفر از نمایندگان هم‌فکر بنا داشتیم که با توجه به وجود شرایط جنگی و اینکه این شرایط اصولی از قانون اساسی را تحت‌الشعاع قرار داده است نامه‌ای به امام بنویسیم و ما نگران این بودیم که اگر این روند ادامه پیدا کند منجر به تحریف اصل جمهوری اسلامی می‌شود، بنابراین خواستیم در نامه‌ای از امام در این ارتباط چاره‌جویی کنیم. 

وی ادامه داد: وقتی به سمت نوشتن نامه رفتیم این دغدغه را داشتیم که ممکن است امام این سخن را برنتابد اما وقتی نامه خدمت ایشان رسید ایشان پذیرفتند و اعلام کردند که مطلب همان است که شما نوشته‌اید در شرایط جنگ تصمیماتی گرفته شده که متناسب با آن زمان بوده، ولی از این به بعد همه ما باید براساس قانون اساسی عمل کنیم.

موسوی‌لاری با تاکید بر اینکه اصول و آرمان‌های امام نباید مورد بی‌مهری قرار بگیرد، تصریح کرد: روش‌هایی که برای انجام امور روزمره متناسب با شرایط زمانی خاص به کار گرفته می‌شود قطعا در آن شرایط جواب می‌دهد و نمی‌توان آن را با شرایط دیگری تطبیق داد و امام به ما نشان دادند که چگونه عمل کنیم و اگر غیر از این باشد تحجری که بعضا در اعتقادات دینی مطرح است ،در اعتقادات سیاسی هم به وجود می‌آید و امروز دغدغه شاگردان و فرزندان معنوی امام این است که مبادا اندیشه‌های ایشان مورد بی‌مهری قرار گیرد. 

وی ادامه داد: امام نه تنها با مخالفان برخورد نمی‌کرد، بلکه در مقطعی برخی‌ها می‌خواستند با یکی از مخالفان امام برخورد کنند، ایشان عصبانی می‌شدند و تعابیری از قبیل اینکه ”مگر من توحید و اصول دین هستم که اگر کسی با آن مخالف بود باید با او برخورد شود.“

موسوی‌لاری در بیان نگاه امام به مخالفین خود ادامه داد: از فروردین 58 تا اسفند 58 اتفاق مهم که عرصه حضور مردم بود رخ داد ، رفراندوم تغییر نظام، انتخاب خبرگان تدوین قانون اساسی،‌ رفراندوم تایید قانون اساسی، انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشتیم که امام در همه آنها اجازه حضور همه طیف‌های فکری را می‌دادند حتی کسانی که به قانون اساسی رای ندادند هرگز نگرانی از عدم رای خود نداشتند. 

این نماینده سابق مجلس به خاطره‌ای از کاندیداتوری خود در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در آن زمان بنده از لارستان کاندیدا بودم در کنار من مرحوم شهید نصیری از شهدای هفتم تیر، یک نفر از اعضای حزب توده، یک نفر از حزب ملت و یک نفر از مجاهدین خلق(منافقین) و منوچهر قشقایی خواهرزاده ناصرخان و خسروخان قشقایی حضور داشتند و انتخابات بین من روحانی پیرو خط امام که همه هویت خود را از فکر و اندیشه امام گرفته بودم و بقیه افراد برگزار شد و همه آنها آزادانه در انتخابات شرکت کردند و نماینده حزب توده تا مرحله دوم پیش آمد اما در مرحله دوم رای کافی نیاوردو این نگاه امام بود که حتی جریاناتی که حرکت ایشان و چارچوب نظام را قبول نداشتند و حتی جریان منافقین دست به اسلحه نبرده‌ بودندتا زمانی که حتی جریان منافقین دست به اسلحه نبرده بود آزاد بودند و دفتر و تشکیلات داشتند در حالی که آنها قانون اساسی را نفی کرده بودند و اینگونه نبود که چون مخالف بودند باید از بین می‌رفتند.

موسوی‌لاری با تاکید بر اینکه امام هیچ تفکری را حذف نکرد، تصریح کرد: در شرایط انتخابات مجلس سوم فضا به سمتی رفت که عده‌ای از افراد که در انقلاب سهم داشتند نتوانستند رای بیاورند از جمله این افراد آقای محمد یزدی بود که حتی در مهدیه تهران نیز در سخنرانی با او برخورد کردند،چراکه در آن زمان افکار عمومی جامعه این طیف از تفکر را برنمی‌تافت، ولی امام برای اینکه این جریان حذف نشود آقای یزدی را به شورای نگهبان آورد این در حالی بود که خیلی‌ها معتقد بودند امام از نظر گرایش به جمعی که امروز با عنوان مجمع روحانیون مبارز است نزدیک‌تر است و آشکار بود که امام سلیقه جریان مقابل را چندان قبول نداشت، حتی آنان را در اداره کشور ناتوان می‌دید و در یک زمان خطاب به آنها گفت «اگر به شما یک نانوایی هم بدهند نمی‌توانید آن را اداره کنید» ولی امام هیچ‌گاه آنها را حذف نکرد.

وزیر‌کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه امام پدر جامعه با همه ویژگی‌هایی که یک پدر دارد، بود ادامه داد: ایشان در عین حال که شدیدترین عواطف را نسبت به عموم مردم داشت هرگاه یکی از فرزندانش تخلف می‌کرد تشر می‌زد ولی هیچ‌وقت به فکر نابودی وی نبود و آن هم برای این بود که وی را متوجه اشتباهات خود کند. 

موسوی‌لاری تصریح کرد: امام هرگز خود را رقیب مخالفان خود قرار نمی‌داد و هرگز به آنها به چشم کسی که باید ریشه‌کن شود نگاه نمی‌کرد و برخورد امام با مخالفان این بود که آنها به مسیر بازگردند نه اینکه نابود شوند. 

وی در بیان تبعات برخورد گزینشی با مواضع امام گفت: هر جامعه‌ای متناسب با دارایی‌ها و ثروتی که دارد می‌تواند زندگی کند بخشی از این ثروت شرایط اقلیمی و منابع آن کشور است و بخشی دیگر فرهنگ و رسوم و بخشی نیروی انسانی و شخصیت‌ها و چهره‌هایی است که موجودیت آن نظام به آن‌ها وابسته است.

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه امروز سرمایه‌ای مهمتر از امام و آرمان‌های وی نداریم، گفت: امام ثروت اصلی جامعه ماست و اگر این سرمایه آنگونه که باید استفاده نشود و برخلاف واقعیات معرفی گردد، قطعا جامعه ما ضرر می‌کند و نتیجه برخورد گزینشی با سرمایه‌ای به نام امام فاصله گرفتن نسلی است که ایشان را ندیده است. 

موسوی‌لاری ادامه داد: البته برای نسل من که سال‌ها قبل و بعد از انقلاب خود را ملازم رکاب امام می‌دیدم و ایشان را در قالب عمل احساس کردیم یک بعدی کردن امام و نشان دادن وجوهی خاص از شخصیت ایشان روی ما اثر نمی‌گذارد، ولی وقتی برای نسل دوم، سوم و چهارم که تنها نامی از امام شنیده‌اند چهره‌ای از ایشان را نشان می‌دهند که گویا وی یک منطق در مقابل مخالفین بیشتر نداشتند و آن زدن مشت بر دهان آنها بود، یعنی بزرگترین سرمایه اجتماعی ما را می‌گیرند و این خطر بزرگی است که نسل امروز و فردا با آن روبه‌روست. 

وزیر‌کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه امام نماد تحقق آرمان‌ها و مطالبات جامعه ماست،گفت: شکستن این نماد و هزینه کردن آن در قالب نیازهای مقطعی امروز ظلم به امام، جامعه و نسلی است که می‌خواهد حقیقت جمهوری اسلامی و امام را به عنوان معمار این نظام بشناسد امام با همه اقتداری که داشت خود شیفته نبود و شدید از تملق و چابلوسی بیش از انتقاد و اعتراض ناراحت می‌شد.

عضو مجمع روحانیون مبارز به بیان خاطره‌ای دیگر از امام پرداخت و گفت: یادم می‌آید در ابتدای کار مجلس اول که خدمت امام رسیدیم مرحوم فخرالدین حجازی که نماینده اول تهران و به تبع آن نماینده اول کشور بود به نمایندگی از جمع حاضر سخنانی را ارائه کرد و به صورت اغراق‌آمیز از امام تعریف کرد که ایشان برآشفته شدند و به وی تذکر دادند و به گونه‌ای رفتار کردند که دیگران جرات چنین رفتاری نداشته باشند. 

وی با تاکید بر اینکه شخصیت امام ذوابعاد بود، گفت: امام یک شخصیت خودساخته در دوران معاصر ماست که وجود انسانی خود را با زلال حقیقت الهی نزدیک کرده همانگونه که خدای متعال «سبقت رحمه غضبت» است او نیز که بهره گرفته از عرفان اسلامی است رحمت و محبت و شفقت او به مراتب بیش از غضب او بوده است و رحمت او بر غضبش سبقت گرفته است. 

شاخص‌های مطرح شده از امام مقابل شخصیت ایشان است
موسوی‌لاری تصریح کرد : در صورتی که آنچه به عنوان شاخص از امام ارائه می‌شود نقطه مقابل این خصوصیت ایشان است، وقتی که امام به خاطر گزارش زندان‌ها که از سوی آقای انصاری به نمایندگی از ایشان ارائه می‌شود را می‌شنوند، مسوول زندان و دادستان را عزل می‌کنند و به خاطر برخی گزارشات از دادسراها فرمان 8 ماده‌ای را که به حق یکی از سرمایه‌های معنوی ماست را صادر می‌کنند و به تبع آن دستگاه قضایی با قضاتی که تخلف کرده بودند برخورد می‌کند. 

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: تحریف شخصیت امام فقط با تغییر سخنان ایشان نیست، مطرح کردن بخشی از مواضع ایشان بدون ذکر قسمت ابتدائی و پایانی آن و یا مطرح نکردن شرایط زمان و مکانی نیز تحریف، ظلمی به تاریخ و حقیقت است.

موسوی‌لاری در خصوص شاخصه‌های مدیریت بحران امام،گفت: توکل بالا و قدرت تصمیم‌گیری فوق‌العاده، کلان نگری و اعتقاد به نگاه کارشناسی از اصول مدیریت امام است. یکی از مسائلی که امام به آن پایبند بود این بود که در مدیریت خودش در مسائل ریز وارد نمی‌شدند و تلاش می‌کردند که مسائل کلان را مدیریت کنند. دیگر اینکه امام نگاه کارشناسی را قبول داشتند و آنچه باعث شد ایشان بتوانند چارچوب‌های کلی نظام را به هم وصل کنند و نظام را سرپا نگه دارند توجه به همین نکات بود. 

وی با اشاره به توکل ویژه امام به خداوند در مدیریت بحران،گفت: علاوه بر توکل و اعتماد به نفس که شاخص اصلی مدیریت انقلابی ایشان بود، ایشان هیچ‌گاه نگاه کارشناسی را فراموش نمی‌کردند تا جایی که وقتی در مجلس اول بحث شد که ممکن است برخی تصمیمات با موازین اولیه شرع یکسان نباشد امام به عنوان مرجع تقلید و ولی فقیه این مسأله را به مجلس ارجاع دادند و گفتند اگر دو سوم نمایندگان کاری را به مصلحت دانستند که انجام آن مخالف با ظواهر احکام اولیه شرعی بود آن مساله به عنوان حکم ثانوی اجرا ‌شود. 

وی ادامه داد: در مورد تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی که اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس رشد کرد و موضوع خدمت امام رفت ایشان افراد اهل حل و عقل را جمع کردند و دستور تشکیل مجمع را دادند.

موسوی‌لاری تاکید کرد: این روزها امام مظلوم واقع شده است و معتقدم نظامی که امام پایه‌ریز آن بود نیز مظلوم واقع شده است و متاسفانه امروز می‌بینیم که برخی‌ها در داخل همان راهی را می‌روند که معاندین امام در خارج از کشور می‌روند و آن نشان دادن چهره مخوفی از امام است و افراد داخل کشور که به دنبال این مسیر هستند باید بدانند که با معاندین خارجی تیغه یک قیچی هستند.

وزیر کشور دولت اصلاحات تاکید کرد: امروز تصویر کاریکاتوری که از شخصیت امام ارائه می‌کنند با همه جوانب شخصیت آن حضرت تناسبی ندارد و گویا حل مشکلات مقطعی روز آنان را وادار کرده است تا آن روح آزادی‌خواهی و سعه صدر امام را به کلی نادیده بگیرند و همصدا با دشمنان امام و امت امام مواردی از برخورد امام با کسانی که با اسلحه به جان ملت افتاده بودند را بدون توجه به مقدمات و موخرات و شرایط زمانی و مکانی به عنوان همه حقیقت شخصیت امام معرفی کنند به نظر من همان‌گونه که بیت شریف امام و یادگار گرامی ایشان حضرت حجت‌الاسلام آقای حاج سیدحسن خمینی نشان دادند که اینگونه ظلم بر امام را برنمی‌تابند بر دیگر یاران و شاگردان امام هست که سکوت نکنند و با سکوت خود نسل امروز را که تشنه شناخت حقیقت امام و راه امام است تنها نگذارند با واگویی خاطرات و تبیین سیره عملی حضرت امام از تحریف تاریخ جلوگیری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۳
0
0
بله راست می گوید اماولی ما نشنیدیم که ایشان از کسانی

که به امام توهین کر دند انتقاد کند بله راست می فرماید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین