آفتابنیوز : آفتاب: مشاور پارلمانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تقوای سیاسی در جامعه اسلامی، گفت: به نظر میرسد جامعه ما در رفتارهای سیاسی خود قدری از مبانی اسلامی و مبانی امام (ره) فاصله گرفته است.
حجتالاسلام والمسلمین علی عسگری، درباره مفهوم سیاست، اظهار کرد: سیاست در لغت از ماده لغوی ساس یسوس السیاس مشتق شده و به معنی حکومت، روش، تدبیر امور، امر و نهی کردن دور یک تعبیر زیبا و جالب هم به معنی اصلاح خلق و آحاد بشر از راه ارشاد و هدایت آنها به راه نجاتبخش در کوتاهمدت و درازمدت تعریف و تفسیر شده است. مفهوم سیاست به این معنا قرین و نزدیک به مفهوم دین است و در مواردی بعضیها حتی آن را مترادف با مفهوم دین کردهاند و از همین منظر هم بزرگانی مثل مرحوم شهید مدرس میفرمودند سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است.
عسگری در ادامه با بیان اینکه در منابع اسلامی و روایات و سیره پیامبر و ائمه معصومین تعریفهای خاص دینی از سیاست شده است، افزود: سیاست همراه و مقرون با دین و شریعت است که امر به معروف و نهی از منکر هم در آن منظور نظر است و هم با حق که تدبیر و عقلانیت جزء مسلمات مربوط به سیاست است، همراه است و از شاخصترین و عالیترین چهرههای متشرع و خداباور و همچنین عقلگرا که از عقل ناب خدادادی برخوردار بودند یعنی امامان معصوم به عنوان با تدبیرترین بنده و چهرههای سیاستمدار حقیقی در مفهوم سیاست مطرح هستند.
وی نکته مقابل این امر را حقهبازی، کلک، دروغگویی، خدعه و فریب دانست و بیان کرد: شیاطین، قدرتهای شیطانی و عوامل آنها سعی میکنند این امر را فرهنگسازی کنند تا جایی که امام (ره) با بیان خاطرهای شیرین از دوره بازداشت خودشان در سال 1342 میگفتند وقتی ما را از زندان شهربانی مرکز به زندان قصر بردند، پاکروان رییس ساواک شاه آمد و به من میگفت سیاست دروغ گفتن، خدعه و فریب است و سیاست پدرسوختگی است. اما امام در پاسخ گفتند سیاست به این معنا که تو میگویی از آن تو و اربابان توست. اسلام دین سیاست است.
این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: وجه دیگری که در تفسیر سیاست رواج پیدا کرده، وجه درست، ارزشی و حقیقی آن است که ائمه، بزرگان دینی و امام (ره) مدنظر داشتند و متاثر از عرفان، سلوک و معنویت الهی بوده که امام فرمودند، عالم محضر خداست و طبیعی است که در محضر خدا هر نوع کنش و واکنشی که انسان داشته باشد سیاست و مدیریت متاثر از عرفان میشود.
عسگری، با بیان اینکه شرایط فعلی جامعه و کشور و نحوه رفتارهای سیاسی را باید با همین تفسیر واکاوی کنیم، اظهار کرد: انسان موجودی اجتماعی و ناچار از کنش و واکنش اجتماعی است. بنابراین طبیعی است که در تمامی موارد مربوط به نوع کنش و واکنش خود باید مصادیق معروف و منکر را بشناسد و مورد تحلیل و توجه قرار دهد، زیرا در آن صورت است که میتواند خود، جامعه، احزاب و چهرهها را محک بزند.
وی ادامه داد: به نظر میرسد در حوزه سیاسی یک نحوه وادادگی، ولنگاری و افراطگری و خودبرتربینی در فضای جامعه ما مشهود است که مطلوب نظام و آرمان امام (ره) نیست.
این نماینده سابق مجلس معتقد است: متاسفانه نصایح بزرگان دینی و چهرههایی مثل آیتالله جوادی آملی، آیتالله مهدویکنی و مراجع عظام تقلید از سوی برخی مورد توجه نیست. انصاف به حاشیه رانده شده و تندخویی مشهود است و این با عدالت اسلامی و اخلاق و سیاست دینی هیچگونه مشابهت و همخوانی ندارد. به نظر میرسد پیشگامان انقلاب و نخبگان دلسوز به خصوص یاران صمیمی گذشته و حال امام (ره) که کم هم نیستند از راه توجه به اخلاق و عقلانیت و اعتدالگرایی باید به افراطگریهای خارج از عرف سیاست دینی و اسلامی خاتمه دهند.
عسگری ادامه داد: این رفتارها چهره نظام را در دنیای خارج و در بین ملتها مشوش میکند و اقتدار و عظمت دین و فرهنگ دینی و اسلامی را که ما مدعی برخورداری از حکومت دینی در دوران معاصر هستیم زیر سوال میبرد.
وی در ادامه گفت: قاطعیت در برابر دشمن همچنین جذب حداکثری و دفع حداقلی یک سیاست مبرهن دینی و اسلامی است که باید مورد نظر ما باشد و این چیزی است که جریانهای افراطی و قدرتطلب آن را برنمیتابند.
عسگری با اشاره به سخنانی از امام (ره) درباره اسلام ناب محمدی و همچنین با اشاره به نامه امام (ره) به گورباچف گفت: آن جریانی که نه قائل به حکومت بود و نه قائل به سیاست، بلکه سیاست را افیون دین معرفی میکرده به نظر میرسد که در قالب یک افراطگری خشک در لایههای مدیریتی هم به حوزه فرهنگی و اقتصادی خود را بسط و نفوذ داده و آن جریان خواهان ناکارآمدی حکومت و اندیشه و مبانی امام(ره) است و به نظر میرسد به نحوی از یاران امام(ره) انتقام میگیرند و گذشته و پیشینه را سیاهنمایی میکنند، البته با شعارهای مردمپسند؛ و انصاف و عقلانیت را مبنای نظر کار سیاسی قرار نمیدهند.
وی در ادامه تصریح کرد: در این بین آنچه حائز اهمیت است این است که ما اصولی را که در قانون مدنظر قرار گرفته با منافع شخصی خلط نکنیم، به خصوص در حوزه اصولگرایی. زیرا این اصولگرایی با فردگرایی یا باندگرایی همخوانی ندارد.
وی همچنین معتقد است: اینکه مجلس به دولت تذکر دهد که چرا قانون را اجرا نمیکنی و دولت در برابر آن از خود دفاع کند و قوانین را خلاف شرع و خلاف قانون اساسی معرفی کند و نقش این 3 نهاد قانونی و حکومتی یعنی مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را کسانی بخواهد کمرنگ کنند این امر نشان دهنده یک نحوه بداخلاقی سیاسی است و به مصلحت نظام هم نیست. اگر این مساله ادامه پیدا کند چالش بزرگ ناخواستهای به وجود میآید که باید از آن پرهیز کرد.
عسگری در ادامه با بیان اینکه امام (ره) هم بر التزام به قانون به عنوان یک شاخص تاکید و سفارش میکنند، تصریح کرد: بهترین پاسخ در برابر کسانی که منافع جناحی خود را به منافع ملی ترجیح دهند، رجوع به قانون است. البته طبیعی است که مجلس، قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید وظیفه مهم نظارتی خود را داشته باشند و تخطی از آن در هیچ شرایطی صورت نگیرد. تاکید بر قانون بهترین راه تهییج افکار عمومی و استفاده از نظارت عمومی مردم است. همانطور که در اصل 8 قانون اساسی بر آن تاکید شده است که در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، نهی از منکر وظیفه همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر و دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است در واقع نظارت همگانی در این اصل قانون اساسی آمده است.