آفتابنیوز : آفتاب: محمد هاشمی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به مصادیق مختلفی از بیتقوای به ویژه بیتقوایی سیاسی در جامعه، رعایت نشدن كامل حقوق فردی و اجتماعی افراد را از جمله این مصادیق عنوان كرد.
وی به مفهوم تقوای سیاسی اشاره كرد و با بیان اینكه " كلمه تقوا در فارسی به مفهوم ترمز، كنترل و بازدارنده است" افزود: وقتی انسان تقوا داشته باشد، كنترل و ترمز خود را در دست دارد و مكثی كه تقوا در وجود انسان ایجاد میكند، حكم ترمز انسان را دارد. انسان قاعدتا با یكی از اعضای بدن خود تخلف میكند، با دست خود دزدی میكند، با زبان خود تهمت میزند، غیبت میكند و دروغ میگوید و بدین ترتیب اگر تقوا در انسان وجود داشته باشد، این مسایل كنترل میشود.
وی ادامه داد: وقتی فردی نسبت به مطلبی آگاهی ندارد و صرف اینكه آن را شنیده است بخواهد بازگو كند، این مصداق بیتقوایی است كه این بیتقوایی میتواند در حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی مصداق داشته باشد. تقوا بازدارنده است و انسان را از خطاگویی، گزافهگویی و بیربط گویی نجات میدهد و نبود آن انسان را به ورطه هلاك فرو میبرد.
رییس كمیته سیاسی حزب كارگزاران سازندگی با اشاره به آیات و روایات مختلف درباره بزرگی برخی گناهان نظیر غیبت، تهمت زدن و آبروی كسی را بردن، تصریح كرد: این موارد در فرهنگ اسلامی عقوبت فراوانی دارد و كسی كه به اسلام و ارزشهای اسلامی معتقد است نه غیبت میكند، نه تهمت میزند، نه حرفی را كه نمیداند بیان میكند، نه آبروی كسی را میبرد، نه با حیثیت كسی بازی میكند و نه خلاف میكند. انجام همه این موارد به دلیل نبودن تقواست و برعكس، اگر تقوا وجود داشته باشد موجب انجام ندادن این اعمال میشود.
وی درباره میزان تقوای سیاسی در فضای سیاسی كشور گفت: اظهارنظر در این مورد مشكل است. گاهی در برخی رسانهها میبینیم كه در جهت تخریب، به فردی اتهام میزنند و مسایلی مطرح میشود كه بدون اثبات در دادگاه است. طبعا این نوع موارد در جامعه از مصادیق بیتقوایی است و از مصادیق توجه نكردن به ارزشهای اسلامی محسوب میشود.
وی خاطرنشان كرد: حیثیت و آبروی افراد در فرهنگ اسلامی اهمیت بسیار بالایی دارد و نمیتوان به راحتی با حیثیت افراد بازی كرد. فرض بر این است كه در جامعه كسی حق ندارد جرایمی را كه به فرد دیگری نسبت دهد و بدون اینكه اثبات شده باشد مساله را رسانهای كند؛ چراكه این وظیفه مراجع قضایی ذیربط است كه اگر اتهام و شكایتی وجود دارد رسیدگی و مجازات كنند و اگر صلاح دانست اعلام كند كه رسانهای شود؛ چه بسا افرادی كه مجازات میشوند ولی رسانههای نمیشود؛ چراكه این جزو مجازات نیست كه آبروی او، خانواده و اطرافیانش را ببرد.
مسوول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره میزان رعایت حقطلبی در مواضع سیاسیون در فضای فعلی كشور، اظهار كرد: اینها مفاهیم ارزشی و معنوی است و خیلی قابل اندازهگیری نیست. معمولا دو نوع مفهوم را میتوان متصور بود؛ اول، مفاهیم و مسایل كمی و دوم، مسایل ارزشی و معنوی. مفاهیم نوع دوم كمیتپذیر نیستند و مثلا نمیتوان برای آن درصد تعیین كرد.
وی افزود: متاسفانه در جامعه ما حقوق فردی و اجتماعی افراد به طور كامل رعایت نمیشود و ظلمها و تخلفهایی انجام میشود كه از مصادیق توجه نداشتن به حق و حقطلبی است. البته این مفاهیم و ضروریات در جوامع دیگر هم هست ولی چون ما یك جامعه اسلامی هستیم توقع بیشتری هم از این جامعه داریم؛ چراكه این جامعه باید با شاخص ارزشهای اسلامی سنجیده شود.
وی افزود: درباره اینكه مسوولان و فعالان سیاسی چقدر نسبت به مساله رعایت حق توجه میكنند، من نمیتوانم اندازهگیری خاصی كنم. ضمن اینكه در تشخیص هم ممكن است اختلافنظر بین افراد باشد ولی بحث این است كه وقتی فرد حق را تشخیص داد به دنبال آن برود و حقگویی كند یا اینكه هنوز مساله را تشخیص نداده، آن را رسانهای و در سطح جامعه پخش كند كه حالت دوم، به بیتقوایی فرد برمیگردد.
هاشمی در ادامه با بیان اینكه " انصاف نیز مبتنی بر تشخیص است" گفت: جدل یا مباحثهای كه مثلا بین دو فرد به وجود میآید به دلیل این است كه هركس تشخیص خود از موضوع را بیان میكند و هر كدام فكر میكنند كه حق هستند. در بحث انصاف و رعایت عدالت، بحث داوری مطرح میشود، یعنی وقتی اختلاف نظری به وجود میآید، طبق روشی كه در اسلام پیشبینی شده و معمولا در جوامع هم وجود دارد، باید آن اختلافنظر را به داوری واگذار كرد.
وی در پایان تصریح كرد: وقتی یك داور بیطرف، تشخیص و نظر خود را اعلام كند، طرفین باید آن را بپذیرند و عمل كنند؛ بنابراین بحث انصاف، حق و عدالت، بحث تشخیص افراد است و تشخیصها هم متفاوت است و همین امر است كه گاهی كار را پیچیده میكند.