کد خبر: ۱۰۱۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۷
در گردهمايي مديران صندوق‏هاي قرض‏الحسنه مطرح شد؛

نهاونديان: صندوق هاي قرض‏الحسنه سالم‏ترين كارنامه عملكردي و كمترين تخلف را داشته‏اند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گردهمايي مديران صندوق‌هاي قرض‌الحسنه با حضور جمعي از مقامات و مسؤولان بخش هاي خصوصي دولتي از جمله رئيس دفتر مقام معظم رهبري، نماينده ولي فقيه، مشاور رهبر در امور بين‌الملل، مشاور رئيس جمهور در امور اصناف، رئيس كل بانك مركزي، نايب رئيس هيأت مديره سازمان اقتصاد اسلامي، روساي اتاق‌هاي بازرگاني ايران و تهران و جمعي ديگر از صاحب‌نظران اين عرصه پنجشنبه در محل مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار شد. 

«دكتر محمد نهاونديان» رئيس اتاق ايران در سخناني در اين همايش تصريح كرد: قرض‌الحسنه به عنوان يك نهاد بسيار ارزشمند ديني گرچه يك هويت اقتصادي دارد، اما در عين حال يك امر عبادي است و اثرگذاري آن به عنوان يك كيفيت رفتار اقتصادي در مجموعه اقتصادي كشور قابل بررسي است. 

وي با مطرح كردن اين سؤال كه «كسي كه به فعل قرض الحسنه مبادرت مي‌ورزد آيا بايد نيت عبادي داشته باشد يا خير؟» خاطرنشان كرد: اين‌كه در يك اقتصاد، معاملات منطبق بر شرع باشد يا خير، چه نيت عبادي كنيم يا خير، اثر وضعي دارد؛ ربا ويرانگر است و قرض الحسنه آبادگر است و اين آثار وضعي مترتب است، فارغ از نيت آن.

وي افزود: تجربه نشان مي‌دهد كه احكام اقتصاد اسلامي با رهنمودهايي را كه سرچشمه وحي به ما نشان داده، موفق‌تر عمل كرده است.

نهاونديان گفت: در جريان بحران اقتصاد جهاني فقط در مدت يك سال حدود 50 هزار ميليارد دلار دارايي مردم عمدتاً به سبب نحوه معاملات بانكي ربوي از بين رفت و صدها بانك ورشكسته شدند. اين در حالي است كه در همين سال‌ها عمليات بانكداري اسلامي كه در بسياري كشورها گسترش يافته است با نرخ 15 درصد رشد كرد.

به گفته رئيس اتاق ايران، هزاران مؤسسه در كشورهاي اسلامي و غيراسلامي ايجاد شده‌اند كه معاملات خود را مبتني بر دارايي واقعي انجام مي‌دهند و معامله واقعي اتفاق مي‌افتد، لذا تأمين مالي مبتني بر اهداف فقهي صورت مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: اگر مرتباً كاري كه در بخش مسكن اقتصاد آمريكا انجام شد تكرار شود، به شكست منجر مي‌شود.

وي ادامه داد: قطعاً تجربه بشري نشان مي‌دهد كه احكام منادي فقه، جامعه را از سلامت اقتصادي برخوردار مي‌كند.

به گفته وي، نهاد قرض‌الحسنه با تاريخ 50 ساله كه به صورت متشكل شكل گرفته است و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه، تجربه بسيار موفق و روشني‌بخش در اقتصاد ما بوده است.

وي اظهار كرد: در يكي دو سال اخير تصميمات خوبي در شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي گرفته شده است، اما در برخي مراكز با نگاهي نامهربانانه به صندوق‌ها نگريسته شد، اين در حالي است كه صندوق‌هايي كه با نيت خير ايجاد شده بودند سالم‌ترين كارنامه عملكردي و كمترين تخلف را داشتند.

وي يادآور شد: متأسفانه برخي نهادها با سو استفاده از نام «قرض‌الحسنه» وجوهي را از مردم گرفته و در بعضي موارد مشكلات جدي ايجاد كرده بودند كه با توجه شوراي پول و اعتبار و با همكاري بانك مركزي تصميم گرفته شد براي عمل به وظيفه نظارتي بانك مركزي كار صندوق‌هاي قرض‌الحسنه را به خود آنها واگذار كنيم و بانك مركزي به ساير وظايف خود بپردازد و تنها به عملكرد برخي صندوق‌ها كه بهره‌هاي بالاي 20 درصد از مردم مي‌گرفتند نظارت شود.

وي گفت: تجربه نشان داده است كه سوء‌ظني كه نسبت به صندوق‌هاي قرض‌الحسنه وجود داشت بسيار بي‌پايه بود و اگر از اين سرمايه عظيم مردمي و ديني استفاده شود، بسياري از مشكلات اجتماعي به كمك خود مردم برطرف مي‌شود.

نهاونديان اذعان كرد: براي گسترش سنت قرض‌الحسنه حتماً بايد روي نيت قرض الحسنه به عنوان يك «فعل عبادي» تأكيد كنيم.

به گفته وي، گرچه جنس قرض‌الحسنه، كار اقتصادي است، اما فعل آن بايد با نيت عبادي صورت بگيرد، زيرا براي گسترش فعل قرض‌الحسنه بايد از راه تقويت روحيه اسلام خواهي و مشوق‌هاي عبادي وارد شويم.

عضو شوراي پول و اعتبار در ادامه گفت: ‌در اين‌كه برخي بانك‌ها در تبليغات گسترده و هزينه‌هاي ميلياردي براي جوايز و لاتاري تبليغ مي‌كنند، بايد بازنگري جدي شود.

وي گفت: بايد بررسي شود كه آيا بانك‌ها از محل حاصل از سپرده‌ها درآمد كسب كرده‌اند يا خير؟ اگر كسب كرده‌اند با چه مجوزي و اگر نكرده‌اند چطور چنين هزينه‌اي براي تبليغ و جوايز مي‌شود؟

وي با بيان اين سؤال كه «چه دليلي دارد كه از هزار نفر يك نفر متنفع شود و 999 نفر نشوند؟» تأكيد كرد:‌ تشويق قرض‌الحسنه با حركت فرهنگي عظيم و با نيت عبادي و نيت خير بايد انجام شود.

وي با اشاره به «سال كار مضاعف و همت مضاعف» گفت: در اين سال تمام سيگنال‌هاي اقتصادي اين است كه براي درآمد بيشتر بايد كار بيشتر كنيم، لذا قرعه‌كشي و پخش جايزه به شيوه‌هاي شبيه لاتاري مبتني بر نگاه حاكي از تلاش نيست.

رئيس اتاق ايران تأكيد كرد: اگر بركت مقرر در قرض‌الحسنه را دنبال كنيم، اصل آن همان نيت خير است و هر كس در اين نهضت صندوق‌ها خدمت مي‌كند بايد خود را سرباز اين كاروان خيرخواهي بداند. هركدام ما بايد خود را پيام‌آور بركات اسلامي با نيت خداجويانه بدانيم و تجلي اين كار تماس فرهنگ و اقتصاد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین