کد خبر: ۱۰۲۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۶

زائران سرگردان در ماجرای تکراری تاخیرات پیاپی پروازها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از معضلات سال‌های اخیر که گریبان بیشتر زائران ایرانی بیت‌الله الحرام را گرفته است موضوع لاینحل تاخیرات پیاپی در پرواز‌های رفت و برگشت به کشور عربستان سعودی می‌باشد.

به گزارش سفیر، اینکه زائران بیت‌الله الحرام در موسوم عمره و تمتع همواره بحث تاخیر را به صورت یک دغدغه اساسی و بنیادی در نظر داشته و در بسیاری از مواقع تاخیرات موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای زائرانی شده است که برای بازگشت خود برنامه‌ریزی کرده‌اند، گاهی اوقات مشاهده شده است مراسم ولیمه زائران بیت‌الله الحرام بدون حضور زائران عزیز برگزار شده است و مهمانان در شرایطی در مراسم ولیمه شرکت کردند که زائران مورد نظر در فرودگاه جده سرگردان بودند.

هر چند این موضوع برای مسئولان امر به ویژه مسئولان سازمان هواپیمایی و سازمان حج و زیارت از فرط تکرار به یک موضوع عادی و معمول تبدیل شده است اما واقعیت آن است که باید باور داشته باشیم زائر ایرانی مانند بسیاری از مردم جهان دارای کرامت و منزلت و احترام می‌باشد و حق دارد تا در قبال پرداخت هزینه از امکانات متناسب برخوردار باشد، صحیح است که زائران ایرانی به دلیل حضور در یک سفر معنوی سعی می‌کند لحظات زیبا و عرفانی در سرزمین وحی و نبوت را با اوقاتی خوش سپری نماید اما این واقعیت نباید امتیاز فرصت‌طلبی و بی‌لیاقتی برخی مسئولان تبدیل شود.

متاسفانه در جریان عملیات عمره امسال نیز تاخیرات مکرر که در آخرین لحظات این سفر معنوی که برای بسیاری از زائران فقط یک بار و آن هم با هزاران امید و آرزو اتفاق می‌افتد به بدترین ساعات عمر آنها تبدیل شد.

علاوه بر تاخیر و بلاتکلیفی در برنامه بازگشت نوع برخورد مسئولین و عدم پاسخگویی آنها و نهایتا هتک حرمت و شانیت زائر ایرانی جلوه های حزن انگیز و تاسف باری از سوء استفاده از نجابت زائران ایرانی را به تصویر کشید . زائران ایرانی که به دلیل بی کفایتی برخی مسئولین با تاخیر در پرواز بازگشت روبرو شده بودند به واسطه استقرار قریب‌الوقوع گروه بعدی در اتاقهای هتل محل استقرار در مکه مکرمه از اتاق های خود بیرون رانده شدند تا اتاقها برای گروه بعدی سرویس شود و زائران سرگردان و رنجور و غریب که حتی لوازم و البسه خود را شب گذشته به سفارش و برنامه ریزی مسئولان ستاد حج به جده فرستاده بودند مستاصل و حیران در لابی هتل و بر روی زمین، در مقابل انظار عمومی دیگر زائران اعم از ایرانی و غیر ایرانی رها شده بودند و نهایت خدمت به آنها در اختیار گذاشتن یک زیرانداز و چای بود تا شاید ساعت‌ها بعد گشایشی صورت گیرد و مسئولان با تدبیر هواپیمایی کشوری پرنده ای آهنین بالا را برای انتقال آنها به ایران تدارک ببینند.

شاید عادت و رویه معمول تاخیرات پیاپی و بی‌پاسخ‌گویی مسئولان هواپیمایی در رفع این معضل که حتی برای کارکنان فرودگاه جده نیز یک امر عادی تلقی می‌شود آنها را از این نکته مهم غافل کرده است که در صورت تاخیر، شرکت هواپیمایی متاخر موظف به جبران آسیب‌های احتمالی و استقرار مسافران در مکانی مناسب می‌باشد و از سوی دیگر مسئولان سازمان حج و زیارت نیز از شدت تکرار این نابسامانی بر این باور شده اند که که شاید نابسامانی در این مقوله خود یک سامان می‌باشد و صرفا باید در آمار زائران اعزامی تمرکز داشت.

از مسئولان سازمان حج و زیارت که به تازگی سکان هدایت این کشتی پر مسافر را عهده دار شده اند انتظار می رود با توجه به تجربه لازمی که در این مسیر دارند راه حلی دائمی بیاندیشند و چنانچه سازمان هواپیمایی کشوری توان انجام چنین عملیات وسیعی را ندارد برای حفظ حقوق شهروندی زائران بیت‌الله الحرام از سایر ایرلاین های معتبر و توانمند برای انجام این عملیات استفاده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۱
0
0
بنام خدا .امید که همان برادرانی که در پاسخ به بی احترامی ماموران سعودی سفر عمره را تعطیل کرده بودند برای رفتار تحقیر امیز خود نیز جریمه ای در نظر بگیرند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین