کد خبر: ۱۰۲۴۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰

رقابت بانك‌ها برای‌جذب یارانه‌های نقدی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:براساس اعلام منابع رسمی، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تعدیل قیمت‌ها از نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد. با اجرای این طرح، دولت موظف است نیمی از درآمد 20 هزار میلیارد تومانی خود را از محل حذف بخشی از یارانه‌های 7‌حامل انرژی به‌طور مستقیم به مردم بازپرداخت كند و 10 هزار میلیارد تومان باقی‌مانده نیز بین دولت و واحدهای تولیدی كشور تقسیم خواهد شد.

به گزارش جام جم با این‌كه هنوز به طور روشن و صریح درباره رقم یارانه نقدی و نوبت‌های واریز آن اطلاعاتی منتشر نشده است، اما سخنگوی كارگروه هدفمندی یارانه‌ها تصریح كرده كه روش پرداخت یارانه نقدی به این شكل است كه دولت كل رقم یارانه نقدی را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها ـ كه هم‌اكنون در كش و قوس تشكیل شدن قرار دارد ـ واریز خواهد كرد و وجوه از طریق این سازمان در اختیار شبكه بانكی برای توزیع نهایی میان مردم و بخش تولید قرار خواهد گرفت.

محمدرضا فرزین تصریح كرده است كه دولت در توزیع یارانه نقدی نقشی ندارد و همه امور مربوط به این توزیع در اختیار سیستم بانكی خواهد بود.

رویای 16 هزار میلیارد تومانی بانك‌ها

این گزارش می‌افزاید: طبیعی است كه ورود مبلغ 16 هزار میلیارد تومانی به سیستم بانكی، بانك‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسه‌های مالی و اعتباری را به تكاپو و رقابت برای جذب بخشی یا سهمی هرچه بیشتر از این وجوه وادارد. این روزها اگر به تابلوهای تبلیغاتی موجود در سطح شهرها، آگهی‌های رسانه‌ها یا بنرهایی كه در شعب بانك‌ها نصب شده است، توجه كنید، این رقابت بوضوح دیده می‌شود، چرا كه بانك‌ها هریك درصدد آنند كه مردم را تشویق كنند برای دریافت یارانه نقدی خود یا اقدام به افتتاح حساب جدید نزد آنان كنند یا اگر حسابی قبلا افتتاح شده نزد آن بانك دارند، آن را برای واریز یارانه نقدی در فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار درج كنند. در مرحله بعدی بانك‌ها درنظر دارند تسهیلاتی را به منظور سپرده كردن وجوه یارانه نقدی نزد خود به مرحله اجرا درآورند.

در همین باره رئیس شعبه یكی از بانك‌های دولتی در خیابان ملاصدرای تهران در گفتگو با خبرنگار ما خبر از در راه بودن تسهیلاتی برای بخش تولید و صنعت در صورت سپرده‌گذاری وجوه حاصل از یارانه نقدی‌شان در بانك‌ها داد. وی گفت: احتمال این‌كه بخش زیادی از مردم وجوه حاصل از یارانه نقدی خود را نزد بانك‌ها سپرده كنند، زیاد نیست، چرا كه این وجوه باید صرف بازپرداخت اضافه هزینه‌های ایجاد شده در سبد انرژی خانوار یا سایر نیازهای مصرفی آنان شود، اما برای یارانه‌هایی كه به بخش تولید و صنعت تعلق می‌گیرد، موضوع فرق می‌كند.این مسوول بانكی افزود: چون وجوه مربوط به بخش تولید و صنعت در مقیاس واحد، بزرگ است، می‌توان آن را به عنوان سپرده پذیرفت و در قبال آن وام داد.

بانك‌ها در این باره برنامه‌ای دارند كه وام‌های مورد نیاز صنعتگران برای ارتقای سطح مصرف انرژی یا ارتقای فناوری تولید به منظور كاهش هزینه استهلاك و تولید را از این طریق پرداخت كنند و حتی برای سپرده‌گذاری‌های بلندمدت این وجوه تسهیلات دیگری نیز در نظر بگیرند.به گفته وی، سایر بانك‌ها بویژه بانك‌های خصوصی نیز چنین برنامه‌هایی دارند، چرا كه این منابع، منابع مناسبی برای بانك‌ها به شمار می‌رود.

این مسوول بانك تصریح كرد: البته برای یارانه نقدی شهروندان نیز بانك‌ها در نظر دارند حساب پس‌انداز خود را با تسهیلاتی بزودی راه‌اندازی و از این طریق شهروندان را تشویق كنند تا وجوه خود را به جای مصرف كردن، پس‌انداز كنند و در قبال آن با كاهش مصرف، اضافه هزینه ایجاد شده برای خود را جبران نمایند.

در این میان نكته جالب تكاپوی موسسه‌های مالی و اعتباری برای جذب وجوه حاصل از یارانه نقدی است. بسیاری از این موسسه‌ها پرداخت وام قرض‌الحسنه در برابر سپره‌گذاری وجوه یارانه نقدی برای مدت زمانی مشخص را در قالب تبلیغات به مردم پیشنهاد می‌كنند. در مجموع به نظر می‌رسد شاید خود سیستم بانكی برنامه‌ای برای جذب وجوه حاصل از یارانه نقدی به بانك‌ها داشته باشد. احتمال وجود این برنامه از آن‌رو بیشتر به نظر می‌رسد كه به اذعان خود دولت و سایر كارشناسان اقتصادی، اثر تورمی ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها كه یكی از علل آن ورود وجوه حاصل از یارانه نقدی به اقتصاد كشور است، یكی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های اجرایی این طرح به شمار می‌رود.

دكتر بیژن بیدآباد، كارشناس و تحلیلگر ارشد پولی ـ بانكی با حمایت از این طرح احتمالی سیستم بانكی به خبرنگار ما گفت: اگر بانك مركزی و شورای پول و اعتبار بتوانند بانك‌ها را طوری فعال كنند كه جلوی ورود وجوه یارانه نقدی به اقتصاد كشور گرفته شود، موفقیت بزرگی در راه اجرای هدفمندی یارانه‌ها به دست آورده‌اند؛ چرا كه تا حد زیادی شوك تورمی ناشی از آن را كنترل كرده‌اند. در این صورت فقط دغدغه تورم روانی می‌ماند كه آن هم با فرهنگ‌سازی، تبلیغات و ورود انبوه كالا به بازار تا حد زیادی قابل كنترل است.

وی تصریح كرد: بانك‌ها باید علاوه بر تشویق مردم به سپرده‌گذاری، وجوه یارانه نقدی‌شان در سیستم بانكی و خودداری از نقد كردن و خرج كردن آن، طرح‌های خلاقانه و دارای تسهیلات تشویقی، تدوین و به مردم عرضه كنند تا آنان قانع به سپرده‌گذاری شوند. البته توجه داشته باشید كه هر طرحی برای جلوگیری یا ایجاد محدودیت در نقدشوندگی یارانه نقدی طراحی شود، جز تورم روانی و دامن زدن به نگرانی اثر دیگری نخواهد داشت.

بیدآباد اظهار كرد: لذا در شرایط كنونی نقش بانك‌ها در تدوین سیاست‌های تشویقی مالی برای جذب وجوه ناشی از یارانه نقدی مردم و بخش تولید تعیین‌كننده است و می‌تواند به بازوی كنترلی تورم تبدیل شود و جلوی رشد نقدینگی سرگردان را بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین