آفتابنیوز : آفتاب: رکود بازار خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون همچنان دست نخورده باقی مانده و مشتریان کماکان بیمیل به رفتن به نمایشگاههای خودرو هستند.
هم اکنون وضعیت بازار خودرو به گونهای است که دیگر اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار که در سالهای گذشته شاهد آن بودیم، دیگر وجود ندارد و آنچه که فعالان بازار آن را میل دلالان برای خرید و فروش در بازار مینامند، وجود خارجی ندارد. با این وجود تنها برای چند مدل خاص اختلاف قیمت در بازار وجود دارد.
این هفته نیز داستان رکود خرید و فروش در بازار خودرو ادامه داشت و بنا بر اعلام برخی فعالان بازار تعطیلات چند روز اخیر اوضاع را نیز بدتر کرده و علی رقم پیشبینیها مردم ترغیب به خرید خودرو برای مسافرتهای پیش رو نشدند.
علیرضا پورحسنی ـ یکی از فعالان بازار خودرو به خبرآنلاین در خصوص ادامه وضعیت بازار در تابستان میگوید: ادامه کار بستگی به تصمیم خودروسازان دارد. با ادامه وضعیت کنونی تغییر خاصی در بازار را شاهد نخواهیم بود. نوسان در بازار وقتی به وجود خواهد آمد که شرکتهای خودروساز قیمتهای خود را تغییر دهند و یا در اخذ عوارضی که در گمرک اعمال میشود تغییراتی حاصل شود.
وی افزود: بازار خودرو در تابستان داغ امسال دیگر داغی سالهای گذشته را ندارد و امسال با 30 درصد کاهش تقاضا در بازار مواجه بودیم.
وی در پاسخ به این که با این وجود اگر از ابتدای مهرماه بنزین تک نرخی لحاظ شود قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟ تاکید کرد: به دلیل این که قیمت خودرو در کارخانه کاهش نمییابد، قیمت خودرو در بازار نیز کاهشی نخواهد داشت و میتوان گفت تنها تقاضا ممکن است که با کاهش مواجه شود.
این هفته قیمت خودرو تغییر چندان خاصی نداشت و میتوان گفت قیمتها با ماه گذشته تفاوت چندانی نداشته است. تنها خودرویی که در آشفته بازار خودرو افزایش قیمت بالایی را تجربه کرده تندر90 است. گویا از مباحث مربوط به تجمیع تولید این خودرو تنها افزایش قیمت نصیب مشتریان شده به نحوی که مدل فول آپشن این خودرو 300 هزار تومان گران تر شد و قیمت آن به 15 میلیون 600 هزار تومان رسید.
خودروهای گروه پژو ایران خودرو نیز تغییر قیمت محسوسی را تجربه نکردند به طوری که 405 بنزینی حدود 13 میلیون 150 تا 200 هزار تومان، سورن 16.5 میلیون تومان و سمند ال ایکس بنزینی چیزی معادل 15 میلیون تومان به فروش رفتند.
پژو 206 نیز در مدل هاچ بک تیپ 2 حدود 13 میلیون و 900 هزار تومان و در کمترین اختلاف با قیمت کارخانه خود به فروش میرسد، ولی در کنار عرضه این خودرو که عموما با ترمز ضد قفل است مدلهای صندوق دار آن با افزایش قیمت همراه بوده به طوری که مدل وی 9 این خودرو که اتوماتیک نیز محسوب میشود و هم اکنون در بازار کمیاب شده بالغ بر 19 میلیون و 400 هزار تومان معامله شده است.
از محصوات سایپایی نیز پراید هم چنان پیشتاز بازار بدون نیاز به تبلیغات خاصی است. این محصول هم اکنون در مدل صبای بنزین سوز پایه با قیمتی معادل 7 میلیون و 750 تا 800 هزار توامن به فروش میرسد و مدل مجهز به ترمز ضد قفل آن 300 هزار توامن گران تر به فروخته میشود.
اما محصول مونتاژی کره ای این کارخانه پس از افزایش قیمت کارخانه ای که سایپا برای آن رقم زد هم چنان با اختلاف بالایی نسبت به قیمت کاخانهای آن به فروش میرسد. با این که قیمت کارخانهای این خودرو به وضعیت سابق بازگشت اما ریو همچنان در رنج 13 میلیون و 600 هزار تومان به فروش میرسد. فعالان بازار تیراژ کم تولید این خودرو و تقاضا برای آن را از دلایل پایین نیامدن قیمت آن می دانند. زانتیا نیز به عنوان دیگر محصول مونتاژی سایپا با قیمتی معادل 27 میلیون و 300 هزار توامن خرید و فروش میشود.
اما از قیمتگذاری بحث برانگیز پارس خودرو در مورد دو خودرو تی ینا و قشقایی که هر دو محصولات نیسان به شمار میرود خبر میرسد که همچنان نمایندگان فروش معتقدند که قیمت این خودرو در رنج بسیار بالایی تعیین شده است. قیمت فروشی که برای نیسان قشقایی در نظر گرفته شده چیزی معادل 55 میلیون و 900 هزار تومان است، این قیمت در حالی برای این خودرو دو هزار سی سی در نظر گرفته شده که هم اکنون خودرویی مثل سانتافه 2010 که دارای موتور 3500 سی سی است و دارای آپشنهای جانبی بسیاری است با قیمت 56 میلیون تومان به فروش میرسد.
فعالان بازار معتقدند ارزش بازار دو خودرو تی ینا و قشقایی به ترتیب 56 و 46 میلیون تومان است. بازار سایر محصوات داخلی تفاوت چندانی با هفتههای گذشته نداشته است.
در بعضی صنایع تا 73 درصد رکود واقع شده اما کک کسی هم گزیده نمیشه.
انهدام جز به جز اقتصاد تا پایان سال تکمیل میشود و اصلا نیاز به اقدام خارجی نیست.