کد خبر: ۱۰۳۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۱

«ماندوو» به کارگردانی ابراهیم سعیدی در جشنواره بین‌المللی «لوکارنو» پذیرفته شد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرویس هنری: فیلم سینمایی «ماندوو» (خسته) به کارگردانی «ابراهیم سعیدی» در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم شصت و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» سوئیس پذیرفته شد. 

به گزارش روابط عمومی فیلم سینمایی «ماندوو»، فیلم «ماندوو» اولین ساخته کارگردان ایرانی «ابراهیم سعیدی» که محصول وزارت روشنبیری (فرهنگ و هنر) کردستان عراق و با همکاری فنی‌و هنری عوامل ایرانی آماده نمایش شده است در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم 63 دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» در کشور سوئیس پذیرفته شده و برای اولین بار در این جشنواره معتبر سینمایی جهان به نمایش در می‌آید. 

شصت‌و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» در روزهای 13 تا 23 مرداد (4 تا 14 آگوست) در شهر لوکارنو در کشور سوئیس برگزار می‌شود. 

فیلم سینمایی «ماندوو» (خسته) به کارگردانی ابراهیم سعیدی و به فیلمبرداری بایرام فضلی در پاییز و زمستان 1387 طی دو ماه در مناطق «چمچمال»، «سنگاو»، «سوورداش»، «سه¬رگه¬لو» در کردستان عراق و همچنین در شهر کرکوک عراق فیلمبرداری شده است و منتخبی از بازیگران ایرانی و کردستان عراق در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم سینمایی «ماندوو» که اولین ساخته بلند ابراهیم سعیدی بعد از فیلم مستند «همه مادران من» (دایکانی من) است، داستان یک خانواده آواره کرد ایرانی در عراق را روایت می‌کند که پس از 28 سال اقامت در عراق تلاش می‌کنند تا به زادگاهشان در ایران برگردند. 

فیلم سینمایی «ماندوو» سعی می‌کند تا با نگاهی به گوشه‌ای از عراق امروز موضوع مهاجرت را بررسی کند، در اوایل دهه 1980 میلادی در اثر جنگ و ناامنی در مناطق مرزی ایران و عراق عده زیادی همراه با خانواده‌های خود به عراق پناهنده شدند. حکومت بعث عراق آنها را در اردوگاههایی در بیابانهای جنوب عراق تحت حفاظت شدید نگهداری کرد. 

این نسل از آوارگان در شرایط سخت از آنجا رانده و از اینجا مانده قرار داده شدند، و تا سال 2003 و سقوط حکومت صدام حسین در این اردوگاهها ماندند و در طی سالهای 1991 تا 2003 تحت پوشش و حمایت سازمان ملل به مرور زمان تعدادی از آنها امکان پذیرش به عنوان پناهنده را از طرف کشورهای اروپایی و آمریکایی دریافت کرده و به این کشورها اعزام شدند.
فیلم سینمایی «ماندوو» به موضوع دو خانوار از این خانواده‌ها می‌پردازد که یکی از آنها در سال 2005 پس از سقوط صدام حسین به کمک حکومت اقلیم کردستان عراق به مناطق امن کردستان منتقل شده و دیگری به کمک سازمان ملل توانسته به اروپا مهاجرت کند. 

خانواده‌ای که در عراق مانده‌اند اکنون پس از 30 سال زندگی در غربت و شرایط سخت آوارگی و وضعیت نابسامان و مریض احوال پدر خانواده، تصمیم می‌گیرند که برای گذراندن لحظات پایانی زندگی پدر به زادگاه خود در ایران برگردند. فیلم ماجرای این سفر خانواده در بستر عراق پس از فروپاشی حکومت صدام به سوی ایران می‌باشد. در طی این سفر با باز شدن روابط افراد خانواده نسبت به همدیگر موضوع انسان و مهاجرت در دنیای امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عوامل فیلم سینمایی ماندوو (خسته) عبارتند از:
کارگردان: ابراهیم سعیدی
مدیر فیلمبرداری: بایرام فضلی
فیلمنامه: ابراهیم سعیدی و حسین مرتضاییان آبکنار
بازیگران: تیما امیری، روژان محمد جزا، شهاب فاضلی، اوستا خالد، صلاح الدین شیخ محمدی، عبدال شوکت عبدال، محمود گلی، خاتون غدیر شمران، اسماعیل کریم، سوران ابراهیم، زمان حمید شفیق و زمن شفیق شمران
صدابردار: حسین قورچیان
موسیقی: علی صمدپور
مونتاژ: ابراهیم سعیدی
طراحی صدا و صداگذاری: حسین قورچیان و ابراهیم سعیدی
ناظر فنی صدا: علیرضا نکولعل
طراح صحنه: سیوان سعیدیان
گریم: علیرضا جوادپور
اسپشیال افکت: داود رسولیان
طراح لباس: روناک رسولپور
عکاس: داود عباسی، کاوس آقایی
مجری طرح و مدیر تولید: فرزین کریم
مدیر داخلی: شیخ محمد رضا
منشی صحنه: گلکو پرهیزکار
امور مالی: مصدق جعفر، صباح نوری و سمیره طه
دستیار اول کارگردان و برنامه¬ریز: امید راستبین
دستیاران کارگردان: سوران ابراهیم و اسماعیل کریم
دستیاران فیلمبرداری: فرشید علیزاده، صمد حسین زاده و داود عباسی
دستیار مونتاژ: گه¬زیزه پاکنهاد
دستیاران طراحی صحنه: صلاح الدین شیخ محمدی، سابیر عبدالرحیم و مریوان محمد وسمان
دستیاران مدیر تولید: زانا تقی الدین، لالو رنجدر و مصدق جعفر
دستیار صدابرداری: کیومرث سبحانی
دستیار اسپشیال افکت: بیستون علی
فیلمبرداری پشت صحنه: کاوس آقایی
ارتباطات: محمود گلی، آسو شوانی و شیرکو شوانی
مسئول فنی: صباح احمد محمد
آشپز: رسول حویز
دستیاران صحنه: پیشرو جلیل، شیخ بلال بایز، شالاو چمچمال، عصمت توفیق، آزاد چمچمالی و جلال احمد
حمل و نقل: نواف چمچمالی، دلیر محمد، بختیار غفور، فخرالدین نجم، توانا وهاب، سردار کریم، وهاب محمد صالح و مریوان حسین
امور ماشین آلات: بیستون علی و محمد گرمیانی
استودیو ضبط موسیقی: استودیو بم آهنگ
لابراتوار: مرکز صنایع فیلم ایران
مدیریت روابط عمومی: منصور جهانی و منوچهر جهانی.
سرمایه‌گذار: وزارت روشنبیری حکومت اقلیم کردستان عراق، اداره سینمایی اربیل

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین