کد خبر: ۱۰۳۶۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۰
در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی

مهمانپرست: دیدار متکی و کلینتون امکان ندارد

فرانسه باید به حقوق بشر توجه جدی داشته باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تفاوت اجلاس لندن و کابل، رد دیدار متکی با کلینتون، پاسخ مکتوب به گروه وین، انتقاد از فرانسه، مذاکره با پاکستان درباره ترویست‌ها، ماجرای سفیر سوئیس، انتشار اسناد حمایت برخی از تروریست‌ها، آزمایش جدید برای امریکا و ... مهمترین محورهای نشست سخنگوی وزارت خارجه است. 

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی، جدیدترین مواضع دستگاه سیاست خارجی کشور پیرامون مسائل گوناگون را اعلام کرد.

حل مشکلات افغانستان با رویکرد‌های جدی و جدید

خبرنگاری با اشاره به حضور ایران در کنفرانس کابل پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات افغانستان و نیز احتمال ملاقات هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و متکی وزیر امور خارجه ایران را در حاشیه این اجلاس مورد سئوال قرار داد که مهمان‌پرست در این باره تصریح کرد: مشکلات افغانستان و بحران‌های منطقه نیاز به راه‌حل‌های جدی و رویکردهای جدید دارد.

وی افزود: همانطور که قبلا گفته‌ایم نقش همسایگان و کشورهای منطقه می‌تواند برای حل مشکلات منطقه‌ای تعیین کننده باشد.

تفاوت اجلاس لندن و اجلاس کابل

مهمان‌پرست با اشاره به برگزاری اجلاس لندن پیرامون مسائل افغانستان خاطر نشان کرد: به همان دلیلی که جمهوری اسلامی ایران در اجلاس لندن شرکت نکرد و آن را در راستای اهداف دیگری تفسیر می‌کرد به همان دلیل ما در اجلاس کابل حضور قوی و نقش جدی خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: برای صلح در منطقه مبارزه با افراط‌گرایی، مبارزه با تروریسم، مقابله با تولید مواد مخدر و حل مشکلات آوارگان، کشورهای منطقه نقش جدی می‌توانند داشته باشند و اینکه دولت و ملت افغانستان کار را برعهده بگیرند یک گام مثبت خواهد بود.

وی با یادآوری برگزاری دو اجلاس سه‌جانبه بین ایران، افغانستان و پاکستان و ایران و افغانستان و تاجیکستان اعلام کرد به‌زودی و در آینده نزدیک 6 کشور همسایه افغانستان در تهران جمع می‌شوند و اجلاس کابل می‌تواند مکمل این بحث باشد.
امکانی برای دیدار متکی با کلینتون نیست

وی در رابطه با احتمال ملاقات متکی و کلینتون نیز تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران و اقدامات این کشور جهت صدور قطعنامه تحریم یک‌جانبه علیه ایران و رفتارهای خصمانه با اتباع ایرانی در حال حاضر امکانی برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد.

انتقاد از فرانسه

وی پاسخ به سئوالی که موضع وزارت امور خارجه پیرامون ناآرامی‌های اخیر فرانسه و اعمال خشونت علیه معترضین را مطرح کرد، بیان داشت: مسأله اخیر در جنوب فرانسه مسأله داخلی فرانسه است و ریشه‌های آن به مشکلات مهاجرین و تبعیض و بی‌عدالتی نسبت به اتباع بر می‌گردد.

وی ادامه داد: تظاهرات در فرانسه به هر دلیلی که صورت بگیرد، ما نمی‌توانیم نوع رفتار خشونت‌آمیز پلیس این کشور را تایید کنیم و کشتن افراد به هر دلیلی غیر صحیح است و ما معتقدیم فرانسه باید به حقوق بشر توجه جدی داشته باشد.

با پاکستان مذاکره می‌کنیم

مهمان‌پرست در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با احتمال مذاکرات جدید بین ایران و پاکستان بعد از وقوع انفجارهای تروریستی در زاهدان، تصریح کرد: معتقدیم در رابطه با مسائل امنیت منطقه بعد از حادثه تروریستی زاهدان که تعداد زیادی از مردم ما به شهادت رسیدند نیاز به کار جدی و واقعی برای ریشه‌کن کردن تروریست وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اینکه برخی کشورهای غربی انفجارهای زاهدان را محکوم کردند جهت‌گیری درستی است به شرطی که در اقدامات عملی نیز شاهده مقابله با تروریست باشیم.

وی تاکید کرد: کشورهای منطقه در این مسیر نقش جدی دارند و بر این اساس مذاکره با پاکستان با هدف مقابله با تروریست در دستور کار است و معتقدیم همه باید در این رابطه جدی باشند.

مهمان‌پرست یادآور شد: کشورهای غربی باید از حمایت تروریسم و امان دادن به آنان و یا ارتباط با تروریست‌ها و تقویت آنها دست بردارند چون این موضوع به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.

تشکیل دولت در عراق موضوعی عراقی است

خبرنگاری در رابطه با تاخیر در تشکیل دولت عراق و برخی ادعاها مبنی‌بر دخالت‌های ایران سئوال کرد که مهمانپرست ضمن رد این ادعاها، تصریح کرد: تشکیل دولت در عراق یک موضوع کاملا عراقی است و با توجه به هوشیاری و سطح آگاهی سیاسی مردم عراق فکر می‌کنیم همه باید تشویق کنند که دولت در عراق در اسرع وقت شکل بگیرد. توصیه‌ها برای تسریع در تشکیل دولت از طرف دولت ما و یا کشورهای دیگر طبیعی است اما ما مخالف ورود کشورهای خارج از منطقه و دخالت آنان در مسائل منطقه هستیم.

مهمان‌پرست در پاسخ به سئوالی پیرامون روابط ایران و بحرین، روابط دو کشور را در بالاترین سطح خود توصیف کرد و گفت: اخباری که سعی می‌کنند دوری کشورهای منطقه را دنبال کنند به‌دلیل عصبانت کشورهای فرامنطقه‌ای منتشر می‌شود.

پاسخ گروه وین مکتوب داده می‌شود

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران پیرامون زمان و مکان برگزاری نشست سه‌جانبه ترکیه، برزیل و ایران و نیز زمان ارائه پاسخ مکتوب به گروه وین، بیان داشت: رایزنی‌های مقامات ما با مقامات ترکیه و برزیل به اشکال مختلف در حال انجام است و همچنان مذاکره برای برگزاری نشست سه‌جانبه و تعیین زمان و مکان آن ادامه دارد.

وی ادامه داد: پاسخ گروه وین به صورت مکتوب ارسال خواهد شد اما چارچوب کلی بحث به اطلاع طرف مقابل رسیده است.

اساس مذاکرات بیانیه تهران

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون چارچوب های مذاکرات با طرفین اظهار داشت: چارچوب‌ها درباره تبادل سوخت مشخص است و رایزنی‌هایی شده و مذاکره با اتحادیه اروپا، 1+5 و دیگر مجموعه‌ها در حال پیگیری است اما اساس مذاکرات ما برای مذاکرات بیانیه تهران خواهد بود.

ماجرای سفیر سوئیس چه بود؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران پیرامون اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت سفیر سوئیس در ایران با انتقاد از نحوه انتشار این خبر در برخی رسانه‌ها، گفت: متاسفانه اخبار این موضوع با بی‌دقتی منتشر شده بود و توصیه ما به خبرگزاری‌ها این است که دقت لازم را در انتشار اخبار داشته باشند چرا که ممکن است یک خبر نادرست تحلیلی اشتباه به مخاطب القا کند.

وی درباره موضوع سفیر سوئیس گفت: ایشان به اتفاق خانواده در استان خراسان شمالی به‌سر می‌بردند و برای استراحت در نقطه‌ای متوقف بودند و مسیری را نیز به صورت اشتباه طی کردند و سفر وی کاملا هماهنگ شده و با اطلاع وزارت خارجه بوده بر این اساس بعد از اینکه در حال استراحت بودند مقامات محلی موضوع را بررسی و با اطلاع از هویت سفیر سوئیس آنان به مسیر درست هدایت شدند و اساسا بحثی به اسم بازداشت مطرح نبوده.

درخواست کنگره در مجلس بررسی می‌شود

درخواست کنگره آمریکا برای گفت‌و گو و مذاکره با ایران موضوع سئوال یکی از خبرنگاران بود که مهمان‌پرست در این‌باره گفت: آنچه در اخبار آمده بود تمایل کمیسیون سیاست خارجی آمریکا برای داشتن ارتباط با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران بود و رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز نقطه نظرات خود را اعلام کرد.

وی اضافه کرد: اینکه نمایندگان پارلمان با نمایندگان مجالس کشورهای دیگر ارتباط داشته باشند فی‌نفسه خوب است اما اینکه آمریکا طرف مذاکره باشد به نظر می‌رسد اقدامات دولت این کشور خلل و مانع ایجاد کرده با این حال اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس موضوع مورد نظر را بررسی خواهند کرد.

خبرنگار الجزیره از مهمان‌پرست در رابطه با حضور خانواده بن‌لادن در ایران سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ کنایه‌آمیز به وی داد و گفت: بحث خانواده بن‌لادن جزو موضوعاتی شده که برخی رسانه‌ها علاقه‌مند به پیگیری آن هستند و به آن دامن می‌زنند و معلوم نیست این موضوع با چه هدفی تعقیب و پیگیری می‌شود.

مهمانپرست در عین حال به این سئوال این‌گونه پاسخ داد که خانواده بن‌لادن خانواده محدودی نیستند و تعداد زیادی از فرزندان و یا همسران وی در کشورهای مختلف از جمله افغانستان، پاکستان، انگلیس و ... زندگی می‌کنند و اگر کسی مایل باشد می‌تواند خانواده وی را در کشورهای مختلف ببیند.

وی تاکید کرد: این نوع اخبار با اهداف خاصی پیگیری می‌شود بر این اساس ما آنها را جدی تلقی نمی‌کنیم.

تحلیلی از واکنش غربی‌ها به انفجار‌های زاهدان

یکی از خبرنگاران تحلیل مهمان‌پرست از بیانیه‌های سریع مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا در محکومیت انفجارهای زاهدان را خواستار شد که وی در این باره تصریح کرد: اینکه عملیات تروریستی در نقاط مختلف محکوم شود اقدام شایسته‌ای است ما همواره گفته‌ایم که قربانی تروریسم هستیم و غیر از مردم تعدادی از مسئولان خود را نیز از دست داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه ریشه ترویست باید از بین برود، گفت: اینکه غرب ادعای مبارزه با تروریسم را دارد برای مردم ما جای سئوال است که اگر این‌گونه است چرا گروهک تروریستی منافقین از لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا خارج شد و یا به اعضای آن پناه داده شده و علاوه‌بر این اگر کشورهای فرامنطقه‌ای برای صلح به منطقه آمده‌اند چرا ریشه تروریسم خشکانده نشده است و از این گذشته تروریست‌ها فعالیت خود را توسعه داده‌اند و یا این سئوال که چرا ریگی به عنوان سرکرده یک گروه تروریستی تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا قرار داشته و چرا با او در پایگاه‌های آمریکایی قرار ملاقات گذاشته شده است و یا اینکه چرا در ترور یک فرد در دبی کشورهای غربی با دادن پاسپورت‌های خود به انجام یک ترور کمک کردند بر این اساس بین اظهارات و عمل تفاوت زیادی وجود دارد.

اسناد حمایت برخی از تروریست‌ها را منتشر می‌کنیم

وی تغییر رویکردهای کشورهای غربی و آمریکا در موضوع مقابله با تروریسم را خواستار شد و گفت: هم عاملان و هم حامیان اقدامات تروریستی شرق کشور را مورد پیگیری قرار می‌دهیم و اسنادش را در آینده منتشر خواهیم کرد.

تصور مدودوف اشتباه است

اظهارات مدودف رئیس جمهور روسیه در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران مورد سئوال یکی از خبرنگاران قرار گرفت که مهمان‌پرست با یادآوری موضع‌گیری وزیر امور خارجه در این باره تاکید کرد ما تصور ایشان که فعالیت هسته‌ای ما به سمت نظامی می‌رود را اشتباه می‌دانیم و این ادعا صحت ندارد. همکاری ما با آژانس موید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ما است.

وی خاطر نشان کرد: اگر واقعا همه کشورها نگران فعالیت‌های هسته‌ای دیگران هستند چرا با کشورهایی که هم اکنون فعالیت نظامی هسته‌ای دارند کاری ندارند و چرا رژیم نامشروع صهیونیستی که نه عضو ان پی تی است و نه تعهدی دارد و کشورهای مختلف را نیز تهدید می‌کند نگرانی دیگر کشورها را برنیانگیخته است.

کشتی‌ها در حال حرکتند!

مهمان‌پرست در پاسخ به سئوالی پیرامون اعزام کشتی‌ها به غزه با اشاره به رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها گفت: در اینکه محاصره غزه باید شکسته شود شکی نیست و این موضوع جزو اهداف بسیاری از کشورهاست و جمهوری اسلامی ایران با رایزنی با دیگر کشورها اعزام کشتی‌ها را پیگیری می‌کند و کشتی‌هایی نیز در مناطق مختلف در حال آماده شدن و حرکت هستند و این بحث به صورت جمعی و با هماهنگی دنبال می‌شود.

تعجب از 2سوال خبرنگار چینی!

خبرنگار یک رسانه چینی دو سئوال از مهمان‌پرست پرسید که یکی پیرامون ممنوعیت استفاده از نقاب در سوریه و دیگری احتمال روابط ایران و آمریکا بعد از بازگشت شهرام امیری بود و مهمان‌پرست در این باره گفت: اگر قرار است بهبودی در روابط ایران و آمریکا صورت بگیرد رویکردهای آمریکا باید تغییر کند و اقدامات خصمانه‌اش تغییر جهت داشته باشد و این کشور نباید نسبت به اتباع ما اقدامات خصمانه انجام دهد.

وی با شرح ربوده شدن شهرام امیری و سپس رهایی او گفت: امیری یک نمونه از رفتارهای غیر انسانی آمریکا است.

مهمان‌پرست سئوال دیگر خبرنگار چینی را مسأله داخلی کشور سوریه دانست و خطاب به وی گفت: آنچه جالب است اینکه شما دو سئوال مطرح کردید که هیچ کدام ربطی به چین نداشت.

اعلام آمادگی ایران برای نقش‌آفرینی در حل بحران‌های منطقه‌ای

وی در پاسخ سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا احتمال دارد مثل موضوع عراق که ایران و آمریکا مشکلات خود را کنار گذاشتند و مذاکره کردند در موضوع افغانستان نیز چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود، گفت: ما برای رفع بحران‌های منطقه‌ای همواره آمادگی داشته و همچنان آماده حضور جدی برای حل بحران‌های عراق، افغانستان و ... هستیم.

امریکا در معرض آزمایش جدید

خبرنگار آسوشیتدپرس موضع وزارت خارجه پیرامون تصمیم دادگاهی در آمریکا برای خروج نام گروهک تروریستی منافقین از لیست سیاه آمریکا را خواستار شد که مهمان‌پرست با تاکید بر اینکه ما موضع‌مان را همواره اعلام کرده‌ایم، عنوان کرد: دولت آمریکا هم‌اکنون در معرض یک آزمایش جدید است و باید ببینیم رویه حمایت از تروریست‌ها در پیش می‌گیرد یا در مقابله با ترویست گام بر می‌دارد.

ایران و عربستان در کنار هم

وی در پایان این نشست خبری در پاسخ به سئوالی در رابطه با اظهارات منتسب به سعود الفیصل مبنی‌بر اینکه ایران شایسته رهبری منطقه است با اشاره به اینکه اظهارات مقامات مختلف از سوی رسانه‌ها ممکن است مورد دخل و تصرف قرار گیرد و یا گزینشی و جهت‌دار منتشر شود، گفت: ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه هستند و ما به کمک هم می‌توانیم برای آرامش و توسعه منطقه نقش جدی داشته باشیم و زمینه برای ارتقای روابط به بالاترین سطح فراهم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین