کد خبر: ۱۰۴۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۶
نامه ايران درباره تامين سوخت راكتور تهران تحويل آژانس داده شد؛

ایران بدون هیچ‌ شرطی مذاکره می‌کند

آماد‌ه‌ایم بدون معطلی و در اسرع وقت مذاکرات را آغاز کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تحویل پاسخ ایران در خصوص تامین سوخت راکتور تهران و اعلام آمادگی کشورمان برای گفت‌و گوهای سریع و بدون پیش‌شرط در این زمینه خبر داد. 

بعد از نشست سه‌جانبه ترکیه که طی آن کشورهای ترکیه و برزیل بر حل مسالمت‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید کردند و منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان نیز از آمادگی ایران برای شرکت در مذاکرات با گروه وین خبر داده بود، قرار شد تا پاسخ ایران به گروه وین، طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تحویل داده شود.

علاوه‌بر این سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم اتحادیه اروپا، گفت: بارها تاکید کرده‌ایم استفاده کردن از فرصت‌ها برای تغییر فضا و برقراری جو همکاری با اتخاذ سیاست درست امکان‌پذیر است و حرکت به سمت اقدامات تقابلی و حمایت از اقدامات یک‌جانبه و تخریب کردن فضا از نظر ما استفاده از فرصت مناسب تلقی نمی‌شود‌.

مهمان‌پرست با بیان اینکه نشست استانبول حرکتی رو‌ به‌جلو و اقدامی مثبت در مسیر اجرایی کردن بیانیه تهران بود‌، خاطر‌نشان کرد: در مورد موضوع تبادل سوخت و مذاکرات با گروه وین آمادگی داریم بدون معطلی و در اسرع وقت مذاکرات را آغاز کنیم.

این سخنان و اعلام آمادگی ایران برای شرکت بدون معطلی و در اسرع وقت برای آغاز مذاکرات در مورد موضوع تبادل سوخت در حالی از سوی مقامات کشورمان بیان می‌شود که چندی پیش محمود احمدی‌نژاد طی اظهاراتی گفته بود براى «ادب كردن» كشورهايى كه به قطعنامه چهارم رأى دادند، تا 2 ماه ديگر با آنها درباره برنامه هسته‌اى مذاكره‌‌اى صورت نخواهد گرفت.
 
وی خطاب به كشورهاى غربى گفته بود:« قطعنامه مى‌‌دهند و مى‌‌گويند بياييد گفت‌‌و گو و مذاكره كنيد، بسيار خوب بياييد گفت‌‌و گو كنيم؛ اما طورى گفت‌و گو مى‌‌كنيم كه پشيمان شده و از اين غلط‌‌ها نكنيد.»

همچنین سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان نیز در اواسط تیر‌ماه سال جاری در پاسخی به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که خواستار ادامه گفت‌و گوهای هسته‌ای شده بود، «شرایط ایران را برای ادامه گفت‌و گوهای هسته‌ای» اعلام کرده بود.

از جمله شرایط اعلام شده برای «شرکت در هرگونه مذاکره‌ای» بر سربرنامه هسته‌ای «اعلام نظر کشورهای طرف مذاکره در باره سلاح‌های هسته‌ای» اسرائیل و نیز «اجتناب از هرگونه تهدید به فشار» بوده است. 

با این وجود بعد از تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا مقامات کشورمان خواستار آغاز مذاکرات در اسرع وقت و بدون هیچ‌گونه معطلی شده‌اند و نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از آمادگی ایران برای گفت‌و گوهای سریع و بدون پیش‌شرط در این زمینه خبر داد.

علی‌اصغر سلطانیه، با اشاره به اینکه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به نامه گروه وین به امضای وی، تحویل آمانو مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است، تصریح کرد: این ملاقات به‌صورت خصوصی انجام شد. 

وی افزود: در طی ملاقات با آمانو نامه رسمی جمهوری اسلامی ایران که نشانگر موضع ایران و دارای پیام روشن و صریحی مبنی‌بر آمادگی کامل ایران برای برگزاری نشست پیرامون تامین سوخت راکتور تهران بود به وی اعلام شد. 

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادامه داد: در این ملاقات آقای آمانو ضمن قدردانی و استقبال از نامه و موضع ایران و نیز اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای تشکیل این جلسه و موفقیت پروژه با توجه به اینکه ابعاد انسانی در آن دخیل است، دریغ نخواهد کرد. 

سلطانیه تاکید کرد: آمانو اعلام کرده بلافاصله و همین امروز نامه ایران را به‌صورت حضوری و دستی به نمایندگان روسیه‌، آمریکا و فرانسه منعکس می‌کند. 

وی ادامه داد: در رابطه با تاریخ و زمان برگزاری نشست مورد‌نظر نیز ما اعلام کرده‌ایم که این نشست هر چه زودتر و در وین برگزار شود. 

سلطانیه یادآور شد: هم اکنون ما منتظریم که آقای آمانو بر اساس گفت‌و گوهایی که با طرفین خواهد داشت نتیجه را به ما اعلام کند. 

نماینده ایران در وین ابراز امیدواری کرد که نظر گروه وین در همین هفته و ظرف روزهای آتی به اطلاع ایران برسد. 

وی ادامه داد‌: ما بر اساس بیانیه تهران و مذاکرات روز گذشته وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، برزیل و ترکیه پاسخ گروه وین را به صورت رسمی به آمانو تحویل دادیم.

گروه وين متشکل از آمريکا، روسيه و فرانسه، (سه کشور عضو گروه ۱+۵)، در ماه اکتبر سال گذشته از پيشنهاد آژانس بين‌المللی برای مبادله اورانيوم غنی شده ايران با سوخت اتمی مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران حمايت کرده بودند.
 
بر اساس طرح گروه وين قرار بود ايران بخش عمده‌ای از اورانيوم غنی‌شده ۳.۵ درصدی خود را برای غنی‌سازی بيشتر و تبديل آن به ميله‌های سوخت‌ هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران به روسيه و فرانسه ارسال کند. 

همچنین رهبران ایران، برزیل و ترکیه در ماه مه توافق‌نامه‌ای در تهران امضا کردند که براساس آن ايران بخشی از اورانيوم غنی شده خود را به ترکيه منتقل می‌کرد.
 
اما کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران این پیشنهاد را رد کردند و در اقدامی خصمانه چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رساندند. 

در خرداد ماه سال جاری و تنها حدود يک هفته پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، خانم کاترين اشتون با ارسال نامه‌ای برای سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ايران، خواستار ازسرگيری گفت‌و ‌گوها شده بود.
  
این اعلام آمادگی کشورمان برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای بدون هیچ شرطی، پس از آن صورت گرفته است که وزرای امور خارجه برزيل و تركيه كه روز یکشنبه با همتای ایرانی خود درباره مسأله هسته‌ای ایران گفت‌و ‌گو کرده بودند، از ایران خواسته بودند تا در مذاكره با غرب بر سر برنامه اتمی‌اش انعطاف و شفافيت بيشترى به خرج دهد. 

علی‌اصغر سلطانیه پس از تحویل پاسخ ایران به دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفته است: «ما بر اساس بیانیه تهران و مذاکرات روز گذشته وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، برزیل و ترکیه پاسخ گروه وین را به‌صورت رسمی به آماتو تحویل دادیم.» 

علی‌رغم اینکه مقامات کشورمان بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تاکید کردند و همچنین طی نشست سه‌جانبه استانبول، کشورهای ترکیه و برزیل بر حل مسالمت‌آمیز مسائل هسته‌ای ایران تاکید کردند اما 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در اقدامی، تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان به تصویب رساندند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین