کد خبر: ۱۰۵۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱

اعطای وام 20 میلیونی و كمک بلاعوض 11 میلیونی به مینی‌بوس‌های فرسوده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرایط جدید ثبت نام طرح جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده اعلام شد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، گفت: در شرایط جدید ثبت نام طرح جایگزینی 2 هزار و 500 دستگاه مینی‌بوس فرسوده، 20 میلیون تومان وام و 11 میلیون تومان نیز به صورت كمك بلاعوض پرداخت می‌شود.

صبح امروز نشست خبری با حضور امیر رضا رجبی؛ قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل سوخت و شهرام آدم‌نژاد؛ معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای پیرامون شرایط جدید ثبت نام در طرح خروج مینی‌بوس‌‌‌های فرسوده برگزار شد.

شهرام آدم‌نژاد به تشریح شرایط جدید ثبت نام در طرح جایگزینی 2 هزار و 500 مینی‌بوس فرسوده برون‌شهری پرداخت و گفت: در این طرح به دارندگان مینی‌بوس‌های فرسوده 20 میلیون تومان وام داده می‌شود همچنین 11 میلیون تومان وام نیز به صورت كمک بلاعوض به دارندگان این نوع خودرو اعطا می‌شود.

به گفته آدم‌نژاد از 11 میلیون تومان وام بلاعوض، 8 میلیون تسهیلات خاص و 3 میلیون تومان نیز در رابطه با ارزش گواهی اسقاط خودرو مورد نظر به مالكان مینی‌بوس‌های فرسوده داده می‌شود.

در مرحله اول این طرح، مینی‌بوس‌هایی كه بالای 30 سال عمر دارند یعنی مدل 1359 شمسی و پایین‌تر می‌توانند ثبت نام كنند.

به گفته آدم‌نژاد خودروهای فرسوده‌ای مشمول طرح جایگزینی می‌شوند كه دارای پلاك منطقه‌ای پلاک منطقه‌ای ایران - ع باشند.

وی گفت: مالكان مینی‌بوس‌های فرسوده باید دارای كارت هوشمند ناوگان یا رسید آن و معرفی‌نامه از اتحادیه شركت‌های تعاونی مینی‌بوسرانی كشور باشند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای همچنین اظهار داشت: سند قطعی باید بنام مالک خودروی فرسوده یا دارای وكالت بلاعزل از سوی مالك خودرو باشد.

آدم‌نژاد همچنین گفت: برابر آیین‌نامه‌های مصوب شرط پذیرش خودرو در مركز اسقاط و استفاده از تسهیلات جایگزینی خودرو، ورود خودرو با موتور روشن به مركز اسقاط است.

وی همچنین درباره خودروهای مورد نظر در طرح جایگزینی گفت: خودروهای جایگزین شامل خودروهای تعریف شده در سبد خودرویی از سوی شركت های خودروساز (در شیوه‌نامه اجرایی طرح) است.

به گفته آدم‌نژاد از جمله شركت‌های خودروساز مورد نظر در این طرح سایپا دیزل، خودروسازی سینا و پیشرو یدك است و قیمت مدل‌های مینی‌بوس از 35 میلیون تومان تا 70 میلیون تومان متغیر است.

وی در ادامه بیان كرد: در صورتی كه دارندگان مینی‌بوس‌های فرسوده تمایل به دریافت ون نیز باشند تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است.

آدم‌نژاد افزود: ساختار به گونه‌ای تنظیم شده است كه در سیستم بانكی و سیستم اسقاط مشكلی به لحاظ فرآیند اجرای طرح وجود نداشته باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: زمان ثبت نام 15 روز است و از زمان آغاز ثبت نام در صورت تكمیل ظرفیت، سایت ثبت نام بسته می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای تأكید كرد: ثبت نام صرفا در سایت www.farsoodeh.ir و از طریق ادارات كل حمل و نقل و پایانه‌های هر استان صورت می‌گیرد.

به گفته آدم‌نژاد ظرفیت پذیرش خودرو در طرح جدید جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده در این مرحله 2 هزار و 500 خودرو است.

وی تصریح كرد: انتخاب مركز اسقاط به صورت سیستمی توسط استاد انجام می‌شود و نمایندگی‌های ثبت نام كننده امكان و حق هیچ‌گونه دخالت در انتخاب مركز اسقاط و اعلام به متقاضی را ندارند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای افزود: پس از تكمیل ثبت نام متقاضی با دریافت پیش فاكتور از نمایندگی‌های مجاز خودروساز پس از پرداخت مبلغ پیش پرداخت به شعب بانك مراجعه كرده و پس از تكمیل پرونده اعتباری در بانك آماده دریافت وام است.

وی درباره نحوه شرایط دریافت وام نیز گفت: بدون شك اگر كسی نتواند ضمانت دهد نمی تواند از هیچ وامی استفاده كنند، اما برای این مسئله نیز تدابیری اندیشیده شده است.

آدم‌نژاد با بیان این‌كه 2 شیوه برای ارائه ضمانت به بانك وجود دارد، گفت: یك شیوه وثیقه و دیگری كاركنان دولت هستند.

آدم‌نژاد افزود: افرادی كه واقعاً توانایی دادن تضمین برای وام مورد نظر را نداشته باشند، می‌توانند در قالب شركت‌های حمل و نقل از این طرح استفاده كنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: به این صورت كه ماشین خود را در اختیار شركت حمل و نقل قرار داد با تضمین شركت حمل و نقل می‌ تواند از تسهیلات استفاده كند.

آدم‌نژاد متذكر شد: متقاضیان به صورت سیستمی در لیست فراخوان مراكز اسقاط مجازی قرار گرفته و متناسب با زمان تحویل خودروی جایگزین از طرف مركز اسقاط با متقاضی تماس گرفته می‌شود و سپس متقاضی خودروی خود را تحویل مركز اسقاط خواهد داد.

وی خاطرنشان كرد: پس از اقساط خودرو باتوجه به تكمیل بودن پرونده اعتباری متقاضی در بانك، بلافاصله وام خودرو پرداخت شده و با تكمیل باقیمانده وجه توسط متقاضی خودروی جایگزین تحویل متقاضی می‌‌شود.

آدم‌نژاد اظهار داشت: برابر مقررات هر متقاضی فقط یك بار حق استفاده از تسهیلات جایگزینی مینی بوس‌های فرسوده را دارد. لذا متقاضی دریافت خودروی جایگزین نبایستی قبلا از تسهیلات جایگزینی خودروی فرسوده استفاده كرده باشد.

وی ادامه داد: در صورت عدم توجه و محرز شدن دریافت تسهیلات توسط متقاضی ثبت نام متقاضی در هر مرحله حتی (پس از اسقاط خودرو ) باطل و مسئولیت آن به عهده فرد است. (شركت‌های حمل ونقل مورد تأیی سازمان كه خودروهای فرسوده و جایگزین به نام شركت باشد از این بند مستثنی هستند.

آدم‌نژاد درباره نرخ سود وام مورد نظر نیز گفت: شرایط تسهیلات برابر شیوه‌نامه اجرایی بوده و در حال حاضر 200 میلیون ریال (معادل 20 میلیون تومان) بازپرداخت 5 ساله و با نرخ سود 14 درصد توسط بانك صادرات ایران پرداخت می‌شود.

وی تصریح كرد: در صورتی كه از سوی مراجع ذیربط تغییری در شرایط تسهیلات به وجود آید ملاك عمل آخرین دستور العمل ابلاغی است.

آدم‌نژاد با اشاره به این‌كه ثبت نام در این طرح رایگان است، گفت: نمایندگی‌ها حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را ندارند.

وی در ابتدا با اشاره به اقدامات مؤثر صورت گرفته در ستاد حمل و نقل سوخت گفت: برای اولین بار در كشور شرایطی فراهم شده تا مینی‌بوس‌های فرسوده نیز از رده خارج شوند.


معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به وجود 23 هزار مینی‌بوسی كه در كشور نزدیك به 21 سال عمر دارند، گفت: در سامانه حمل نقل مسافر 18 هزار اتوبوس نیز در كشور جابه‌جایی را بر عهده دارند كه میانگین عمرشان 12 سال است و از شرایط مناسبی برخوردار هستند.

وی در ادامه افزود: قصد داریم با همكاری ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت این میانگین عمر 12 ساله را به 10 سال برسانیم.

آدم‌نژاد همچنین با اشاره به وجود 24 هزار سواری كرایه گفت: میانگین عمر این سواری‌ها نیز 5/5 سال است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینكه احتمال تمدید مهلت ثبت‌نام وجود ندارد، گفت: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود در شش ماه آینده 2 هزار و 500 مینی‌بوس از رده خارج شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین