کد خبر: ۱۰۶۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴

جایزه 50 هزار دلاری هنرمند متفاوت به مجسمه‌ساز ایرانی رسید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جایزه نخست "هنرمند متفاوت" ازسوی بنیاد مک نایت( McKnight Foundation ) به سیاوش ارمجانی(مجسمه‌ساز و معمار ایرانی مقیم ایالت مینه سوتا) اهدا شد.

ارمجانی که هم دوره اساتیدی چون پرویز تناولی، مارکو گریگوریان و ... به حساب می‌آید، هرچند در داخل ایران شهرت چندانی ندارد، اما در عرصه بین‌المللی از شهرتی به‌سزا بر خوردار است. این هنرمند ایرانی در تازه‌ترین موفقیت بین‌المللی خود، جایزه 50 هزار دلاری بنیاد مک نایت را که عمدتاً به هنرمندانی با بیان متفاوت تعلق می‌گیرد، از آن خود کرد.

بنیاد مک نایت که به مدت 5 دهه هنرمندان متفاوت بین‌المللی را انتخاب و به جهانیان معرفی می‌کند، معمولاً دست به انتخاب هنرمندانی می‌زند که گرایش‌های پیشرو در آثار و نگاه آنها دیده می‌شود.

کیت ولفرد(مدیر بنیاد مک نایت) ضمن اشاره به سوابق درخشان ارمجانی در سطح بین‌المللی گفت: ارمجانی، هنرمندی است که ضمن حفظ فردیت خود در کارهایش همزمان هم هنرمندی بومی به حساب می‌آید و هم هنرمندی جهانی. به واقع او یکی از هنرمندان بزرگ مینه سوتا است و باید وی را سفیر صلح جهانی به‌حساب آوریم. خوشحالم که در این دوره جایزه هنرمند متفاوت را به ارمجانی اعطا می‌کنیم.

ارمجانی،  فعالیت هنری را در ایران، همگام با مدرنیست‌های ایرانی آغاز کرد و پس از رفتن به آمریکا، با شیوه‌های هنر مفهومی آشنا شد.

وی در ابتدای دهه‏ ۶۰ میلادی، در سن ۲۱ سالگی ایران را ترک گفت و به تحصیل در فلسفه و نقاشی پرداخت. این هنرمند که در خارج از ایران عمدتاً با نام «سیا » شناخته می‌شود، بیشتر به واسطه‏ی مجسمه‏هایش مشهور است.

دغدغه‏ ی کاری او زیبایی‏‌شناسی و گفت‏وگو در فضاهای عمومی است. در میان کارهای وی، می‏توان به «پل جرج سیمل» در فرانسه در سال ۲۰۰۳ و نقش دیواری در شهر کانزاس در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد. او پس از۴۰ سال، در سال ۱۳۸۳ به دعوت علیرضا سمیع ‏آذر به ایران سفر کرد و در موزه‏ی هنرهای معاصر به سخنرانی پرداخت.

وی اعتقاد دارد باید زیبایی را به هنرهای کاربردی بازگرداند و هنر عمومی را این‏گونه تعریف می‏کند: هنر عمومی درباره‏ی وجود فرد نیست، درباره‏ی وجود دیگران است.

درباره‏ی ذوق و سلیقه‏های شخصی نیست، درباره‏ی احتیاجات دیگران است. درباره‏ی بیم و امید هنرمند نیست، درباره‏ی نشاط و خشنودی دیگران است.

درباره‏ی شخصیت افسانه‏ای هنرمند نیست، درباره‏ی جامعه‏سازی هنر است. بنا نیست که حس کوچکی و بی‏اهمیتی به مردم بدهد، بناست که حس تعالی و شکوهمندی به مردم بدهد. بنا نیست که میان فرهنگ متعالی و عموم مردم فاصله بیندازد، بناست که هنر را عمومی کند و هنرمند را هم یکی از عموم.

ارمجانی، طراح مشعل المپیک تابستانی 1996 در آتلانتا، جورجیاهم است. در طراحی مشعل المپیک آتالنتا، برخلاف دوره‏های قبلی، ارمجانی مشعل را از استادیوم خارج کرد و در فضای عمومی قرار داد. او معتقد بود: درمقابل چیزهای زیادی که از مردم گرفته‏ایم تا المپیک را در این‏جا برگزار کنیم، حداقل می‏توانیم مشعل را به آن‏ها هدیه دهیم.

همچنین مجسمه فلوجه، کاری است ساخته سیاوش ارمجانی که درجریـــــــان بزرگداشت هفتادمیـــــــــن سالگرد خلق تابلوی گرونیکای پیکاسو و کنفرانس بررسی جنگ‌های داخلی اسپانیا و جنگ عراق، برای اولین بار در اسپانیا به نمایش گذاشته شد. ارمجانی متولد ۱۳۱۸ تهران است و در سال ۱۳۴۲ از كالج ماكالستر فارغ التحصیل شده است. وی تاكنون در نمایشگاه‌های انفرادی و جمعی بسیاری شرکت کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین