کد خبر: ۱۰۶۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۱
مناظره کواکبیان و صفارهرندی

کواکبیان: خفقان و تک‌صدایی، زمینه‌ساز موفقیت عملیات روانی دشمن است

اینکه بگویند رای تزئینی است، از بین بردن ارزش‌هاست؛ نباید با اعتراض دانشجو برخورد انضباطی شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  در مناظره میان صفار هرندی و مصطفی کواکبیان موضوع فرهنگ، رسانه و عملیات روانی بررسی شده و دو طرف به بیان دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداختند. 

مصطفی کواکبیان شامگاه سه‌شنبه در مناظره با حسین صفار هرندی پیرامون فرهنگ، رسانه و عملیات روانی در آخرین جلسه از سلسله جلسات آزاد اندیشی سیاسی طرح ملی ضیافت اندیشه در دانشگاه تربیت معلم اظهار داشت: امروز ممکن است خیلی افراد و نهادهای حقوق بشری اتهاماتی را نسبت به ما مطرح کنند که باید با تاسی از حضرت علی(ع) در مقابل این عده ایستاد.

درادامه بحث حسین صفار هرندی نیز با بیان مقدمه‌ای از چگونگی قبول مسئولیت حکومت توسط حضرت علی (ع) بیان داشت: حکوت برای وی جز بی‌ارزش‌ترین چیزها بوده است اما وی این مسأله را برای اقامه حق و عدل پذیرفت.

مجری این مناظره با طرح این پرسش که آیا دشمنان برنامه جدی برای محیط دانشگاه دارند و این برنامه دارای چه ابعادی است و بیشتر سرمایه‌گذاری دشمن بر کدام قشر بوده، بحث مناظره را آغاز کرد. 

کواکبیان گفت: دانشجو و دانشگاه تبلوری از مسائل عرصه‌های مختلف جامعه است و اگر مردم در خصوص مسأله‌ای موضعی داشته باشند خلاصه‌اش را در دانشگاه می‌توان دید.

وی خاطرنشان کرد: در اینکه دشمنان نقشه‌ای علیه ما دارند شکی نیست اما در اینکه بتوانند پیروز شوند بخش عمده‌ای به ما مربوط است و دانشجو، دانشگاه، استاد، نمایندگان، مسئولان و ... می‌توانند با برنامه‌ریزی دست به‌دست هم دهند و جلوی تاثیرگذاری دشمن را بگیرند.

مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری ادامه داد: دشمن عملیات روانی گسترده‌ای دارد اما ما نباید به حرکت‌های کوچک دشمن و پیام فلان سفارتخانه توجه کنیم و باید زمینه‌های مقابله با عملیات فوق را در دانشگاه فراهم کرده و طرح ضیافت اندیشه در همین راستا یکی از طرح‌های موفق است.

کواکبیان در ادامه گفت: اگر خفقان و تک صدایی ایجاد کنید و نگذارید صداهای مختلف شنیده شود، خودتان زمینه را برای پیروزی طرح‌های دشمن فراهم کرده‌اید و دیگر نباید این موضوع را به طراحی عملیات روانی دشمن تنها نسبت داد.

وی یادآور شد: دانشگاه‌ها نباید مثل اول انقلاب شود، دانشجو می‌تواند بیرون دانشگاه جز هر حزبی باشد اما در داخل دانشگاه حزب حق ندارد ستاد، دفتر و شعبه بزند و یارگیری کند، در این راستا ولنگاری بی‌حد نیز برای فاصله گرفتن از درس مد‌نظر نیست اما نباید انتظار داشت دانشجو از سیاست خداحافظی کند، همان‌طور که مقام معظم رهبری بر داشتن بینش و تحلیل سیاسی دانشجویان تاکید دارند.

دبیرکل حزب مردم سالاری اظهار داشت: امام خمینی(ره) در زمان مجلس دوم مطرح کردند اینکه بعد از انقلاب می گفتند اساسا حق تعیین سیاسیت برای دانشگاه است و علما و مجتهدین بروند دنبال شریعت صحیح نبوده و اینکه الان نیز بر عکس شده و می‌گویند سیاست در اختیار مجتهدین است و دانشجو حق ورود به سیاست را ندارد نیز صحیح نیست.

وی تاکید کرد: دانشجو باید بتواند اعتراض منطقی کند و اگر این حق را برای دانشجو قائل نشویم و با دانشجو برخورد انضباطی کنیم درست در مسیر حرکت دشمن قدم برداشته‌ایم و از همین‌رو است که نباید نشریات علیه دولت را تعطیل کرد.

در ادامه مناظره صفارهرندی با اشاره به سخنان کواکبیان گفت: به هر نسبت که این طرف خودش را فراهم کرده باشد اثرگذاری دشمن در این عملیات کاهش می‌یابد و می‌تواند این آمادگی را به نقطه‌ای برای خنثی کردن عملیات روانی دشمن به کار بست.

وی بیان داشت: تاکید ما بر این است که آیا در موثر واقع شدن عملیات روانی دشمن مسئولان موثرند یا آنهایی که تحت تاثیر این قضایا قرار می‌گیرند که تاکید بر هر یک از اینها طرح اشتباه صورت مسأله است. 

وزیر سابق ارشاد گفت: تا زمانی که جریان زمینه‌ساز و افراد مستعد برای عملیات روانی وجود نداشته باشند عملیات روانی اتفاق نمی‌افتد و گاهی از دانش سیاسی محدود سو‌استفاده می‌شود و خیلی از دانشجویان دوران 30 ساله پس از انقلاب را تنها در حدود 20 سال زندگی کرده و تاحدودی اتفاقات رخ داده را نمی‌دانند و عده‌ای از همین ناآگاهی سو استفاده می‌کنند و البته نباید در این زمینه فقط دانشجو را مقصر جلوه داد، برخی دروس ما آنقدر بی‌جاذبه است که دانشجو حوصله ندارد بخواند.

وی افزود: دیگر نمی‌توان ساده‌لوحی به خرج داد و گفت اگر محکم بایستیم آمریکایی‌ها کاری نمی‌توانند بکنند، زیرا آمریکایی‌ها از احساسات بچه‌ها نیز استفاده می‌کنند، آنها هرکس را که مخالف و ضد آمریکاست، دوگم، خشونت‌طلب، تروریست و ... معرفی می‌کنند، از طرف دیگر نیز در جایی مثلا اگر استادی متاثر از غرب بحث کند و تمایلات آمریکایی بروز دهد آنها وی را اهل مدارا می خوانند و این خودش نوعی عملیات تخریب است.

سردبیر سابق کیهان گفت: یک دلیل غیر سیاسی شدن جریانات دهه 70 این بود که آن زمان وقتی کسی می‌خواست از تفکر ایدئولوژی، مکتبی و ضد آمریکایی دفاع کند می‌گفتند این آدم تفکرش مال 57 است و دنیا عوض شده است و باید این حرف‌ها را بیرون ریخت و همین عده برخی جوانان را نسبت به سیاست بی‌تفاوت کردند.

در ادامه مناظره کوکبیان عنوان کرد: جنگ روانی بزرگترین ابزار رسانه اعم از سایبری، مطبوعات و ماهواره هاست و من از صدا و سیما انتقاد دارم و دلایلش را هم اعلام می‌کنم زیرا در مقابل ابزارهای دشمن نتوانسته‌ایم برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم و شبکه بی‌بی‌سی فارسی و فارسی 1و 2 نشان می‌دهد آنها تنها برای سیاست ما برنامه ندارند بلکه اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنند.

کواکبیان افزود: فارسی 1 بی‌غیرت‌سازی است و خیلی از مردم ایران متاسفانه این شبکه را تماشا می‌کنند و از همین رو معتقدم صدا و سیما می‌توانست قوی‌تر در این صحنه وارد شود.

وی 3 هدف دم دستی را برای جنگ نرم برشمرد و با ابراز تاسف از موفقیت این اهداف گفت: ایجاد اختلاف میان احاد مردم، مردم با مسئولان و مسئولان با یکدیگر ازاین جمله است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص وحدت باید بررسی کرد در این میان چه کسانی در خط تفرقه و کدام عده در خط وحدت حرکت کردند.

وی با اشاره به عملکرد رسانه‌های طرفدار و زاویه دار دولت بیان کرد: باید بررسی کرد چه کسانی هر رو ز بر طبل تفرقه کوبیدند و چه کسانی به فکر وحدت، آرامش و امنیت هستند.

کواکبیان گفت: من بعد از انتخابات گفتم فرمایش مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است، هنوز هم عده‌ای نمی‌خواهند به این مباحث پایان دهند چون در این مباحث نان هست، جنگ روانی آمریکا ایجاد انشقاق و تضعیف ارزش‌ها در جامعه است و افرادی که داستان انتخابات را پایان نایافته می‌دانند در این گروهند.

نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: ارزش‌ها فقط اسلامیت نظام نیست و جمهوریت نظام نیز مطرح است، اینکه بگویند رای تزئینی است، از بین بردن ارزش‌هاست، همان طور که ولایت برای ما مهم است جمهوریت هم اهمیت دارد و اگر کسی بیاید رای مردم را تضییع کند انگار ولایت را تضعیف کرده است.

وی ادامه داد: در مورد حضرت مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی است اما در مورد ولایت فقیه مشروعیت الهی ومردمی است و این نکته‌ای است که در مشروعیت مردمی در عصر غیبت نقش دارد و بحث امام معصوم مطرح نیست.

کواکبیان توطئه دیگر دشمنان را یاس و نومیدی و مایوس کردن مردم و فاصله انداختن میان مردم و نظام خواند و خاطرنشان کرد: بی‌تفاوت سازی مردم نسبت به حکومت خطرش بیش از ضد انقلاب است زیرا مردمی که بی‌ تفاوت نسبت به حکومت هستند بیشتر مستعد عملیات روانی دشمن هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین