کد خبر: ۱۰۷۱۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۸

خرج از کیسه مردم و حاتم طایی و زود بازده‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آقای وزیر کار اخیرا عنوان کرده‌اند که از ۴۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب برای بنگاه‌های زودبازده تاکنون ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و بانک‌ها باید مابقی تسهیلات مصوب شده را بپردازند. این درحالی است که تجربه طرح بنگاه‌های زودبازده خیلی زود نشان داد که نه تنها تاثیری در کاهش نرخ بیکاری نداشته بلکه موجب از دست رفتن منابع بانک‌ها شده است. 

روزنامه جهان صنعت در سرمقاله امروز خود با انتقاد به اصرار مسئولان بر اجرای طرح‌‌های شکست‌خورده نوشت:

آمارهای موجود نشان می‌دهد که از مجموع حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی که طی سال‌های اخیر هر ساله وارد بازار کار شده و جمعیت بیکاران کشور را به مرز 5 میلیون نفر رسانده، بنگاه‌های زودبازده عملا نتوانسته‌اند پاسخ‌گوی نیاز متقاضیان بازار کار باشند؛ بنابراین نرخ بیکاری همچنان افسارگسیخته بالا می‌رود و ثبت نرخ ۱۵ درصد برای بهار ۸۹ خود گویای این موضوع است.
 
از سوی دیگر اشتباه استراتژیک ایده بنگاه‌های زودبازده با چشمداشت به منابع بانک‌ها موجب شده تا به گفته یک نماینده مجلس، ۵۷ هزار میلیارد تومان بیش از توان بانک‌ها برای اجرای این طرح منابع در نظر گرفته شود. تاثیر اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده خیلی زود مانند طرح‌هایی که اثرات مسکن و موقتی برای کاهش التهاب بازار کار داشتند از بین رفت. اینک بجز تعهدی ۲۶ هزار میلیارد تومانی و منابعی که از بانک‌ها خارج شده و بازنگشته، نتیجه‌ای که نشان دهد اشتغالزایی به شیوه بنگاه‌های زودبازده موفق بوده در پی نداشته است.

با این حال اصرار آقای شیخ‌الاسلامی در شرایطی که امروز پشت پرده این طرح از زبان پرویز فتاح، وزیر نیرو دولت نهم به روشنی آشکار شده این علامت سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چه اصراری برای هزینه کردن منابع بانک‌ها وجود دارد؟ شاید این ضرب‌المثل معروف که می‌گوید خرج که از کیسه دیگران بود حاتم‌طایی شدن آسان بود، برای این اصرار بیشتر نمود پیدا کند!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین