کد خبر: ۱۰۷۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۲
مهممان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزارت خارجه محل تصمیم‌گیری نهایی در سیاست خارجی است

گزارش آمانو نشان داد که برنامه هسته‌ای ایران انحراف ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهمانپرست با تایید وجود 22 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در ایران که در گزارش آژانس به آن اشاره شده بود، گفت: گزارش آژانس دراین باره گزارش درستی است و این نشان می‌دهد فعالیت ما شفاف است و تحت نظارت آژانس انجام می‌دهد. 

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی پیرامون گزارش اخیر آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون موضوع هسته ای ایران تصریح کرد: مدیر کل آژانس برای بار بیست و سوم اعلام کرد انحرافی در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه گزارش های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جنبه سیاسی پیدا کرده است.

مهمانپرست نقطه ضعف گزارش اخیر امانو را تاثیرپذیری از فشارهای سیاسی دانست.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تاکید کرد: آژانس شان فنی اش را در چارچوبی که در ان پی تی آمده است باید رعایت کند و فکر می کنیم مسائل غیر فنی اعتبار چندانی نخواهد داشت.

وزارت خارجه محل تصمیم‌گیری سیاست خارجی

خبرنگاری در رابطه با انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری سئوال کرد و پرسید آیا تضادی در مسائل سیاست خارجی ایران وجود دارد که مهمانپرست در پاسخ تصریح کرد: در رابطه با این موضوع بحث‌های مختلفی صورت گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز تاکید بر قوت سیاست خارجی و لزوم تمرکز در مسائل دیپلماسی، در تصمیم‌ها و عدم موازی‌کاری داشته‌اند و با بحث‌هایی که در درون دولت صورت می‌گیرد فکر می‌کنیم اقدامی در جهت تضعیف دستگاه سیاست خارجی نباید صورت گیرد.

وی هماهنگی و مشارکت را از الزامات سیاست خارجی دانست و گفت: در عین حال محل تصمیم گیری نهایی دستگاه سیاست خارجی است و با اقتدار کامل امیدواریم توفیقات بیشتر به دست بیاید.

همکاری با آژانس ادامه دارد

یکی از خبرنگاران سئوال کرد آیا محدودیتی در بازرسی آژانس از برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: در رابطه با همکاری با آژانس ما بیشترین همکاری را نسبت به دیگر کشورهای عضو آژانس داشته ایم و در چارچوب حقوق خود عمل کرده‌ایم. بحثی که ممکن است به آن اشاره شود معرفی بازرسان جدید بود که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب وظایف حاکمیتی این حق را دارد که نسبت به تعویض و تغییر بازرسان با توجه به سوابقشان اقدام کند.

مهمانپرست افزود: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه پیدا می‌کند و اقدامات جمهوری اسلامی ایران با همکاری آژانس دنبال می‌شود.

گزارش 22 کیلو اورانیوم 20درصد درست است

این خبرنگار در رابطه با اشاره مدیر کل آژانس به وجود 22 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد در ایران سئوال کرد که مهمانپرست نیز در این باره گفت: این گزارش، گزارش درستی است ما قبلا هم آن را اعلام کرده ایم و این نشان می‌دهد که اقدامات ما مطابق با یافته های آژانس است.

نشست تروئیکای نم در نیویورک

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره برگزار نشدن نشست وزیران خارجه تروئیکای عدم تعهد که قرار بود در کشور مصر برگزار شود، گفت: تروئیکای عدم تعهد(نم) که مشتمل بر ایران، مصر و کوبا است در شرایط مختلف جلسات مستمری با هم داشته‌اند و احتمال برگزاری این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد.

تهران میزبان مقامات افریقایی

وی همچنین در پاسخ به این سئوال مهر که نشست هم‌اندیشی درباره آفریقا در چه سطحی و با چه محوریتی برگزار می‌شود، گفت: این نشست روز 23 و 24 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود که طی آن تعدادی از وزرای خارجه، صنایع و بهداشت و همچنین برخی از فعالان عرصه‌های مختلف با همتایان خود دیدار و گفت‌و گو و تبادل‌نظر خواهند داشت.

مهمانپرست هدف از برگزاری این اجلاس را هم اندیشی و پیدا کردن ظرفیت‌های همکاری عنوان کرد و گفت: ایران و کشورهای آفریقایی ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دارند و امیدواریم که در این نشست ساز‌و کارهای لازم برای ارتقای این همکاری‌ها را مهیا کنیم.

وی در خصوص تبادل سوخت که مورد پرسش یکی از خبرنگاران بود گفت: در این رابطه ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که بر اساس بیانیه تهران آماده مذاکره هستیم و منتظریم طرف مقابل آمادگی خود را در چارچوب بیانیه تهران اعلام کند.

اظهارات یکی از سران رژیم صهیونیستی در رابطه با رقابت ایران و عربستان در عراق مورد سئوال یکی از خبرنگاران قرار گرفت که مهمانپرست در این باره گفت: اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی ارزش پاسخگویی ندارد و رژیمی که به صورت نامشروع فعالیت می‌کند و مرتکب جنایت می شود دشمن اصلی منافع کشورهای اسلامی است.

آمادگی وزرای خارجه اروپا برای دیدار با متکی مفید است

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در خصوص آخرین وضعیت پرونده سکینه محمدی و پیگیری وزرای خارجه برخی کشورهای اروپایی برای سفر به ایران در رابطه با این پرونده سئوال کرد که مهمانپرست گفت: اینکه برخی مقامات اروپایی از جمله وزرای خارجه ایتالیا یا فرانسه برای نشست با وزیر خارجه ایران اظهار علاقه کرده‌اند فکر می‌کنیم این آمادگی می تواند مثت باشد و اگر مقامات اروپایی مایل باشند درباره مسائل دوجانبه و بین‌المللی صحبت کنیم بحث‌های زیادی برای طرح داریم و این می‌تواند مفید باشد. اما اینکه بر اساس اطلاعات نادرست صحبت کنند برای شان خودشان ممکن است خوب نباشد و باید با اطلاع‌رسانی این موضوع را برطرف کرد.

مهمانپرست قتل و خیانت را دو جرم سکینه محمدی عنوان کرد و گفت: این موضوع نباید تبدیل به مسأله حقوق بشری شود.

خبرنگار مورد نظر مجددا سئوال کرد آخرین وضعیت این پرونده در چه مرحله‌ای است، که سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: خانم محمدی دو جرم دارد یک جرم قتل که این موضوع در حال رسیدگی است و ما فکر می‌کنیم کسانی که نگران این موضوع هستند مقداری نیز نگران شرایط بازماندگان این قتل باشند.

وی افزود: جرم دوم این مجرم، خیانت و ارتباط نامشروع با مردان متعدد است و در فرهنگ غرب نیز کسانی که به اصالت خانواده هم اعتقاد ندارند نسبت به خیانت حساس‌اند. بر این اساس وضعیت خانم محمدی در حال بررسی است البته صدور حکم به دلیل رابطه نامشروع متوقف شده و در دست بررسی مجدد است و در رابطه با صدور حکم به دلیل مشارکت در قتل نیز موضوع در دست انجام است.

خبرنگار یک شبکه عربی از مهمانپرست پرسید پیام جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای عربی چه بود که بلافاصله بعد از سفر احمدی‌نژاد به قطر، امیر قطر عازم ریاض شد، که سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: سفر آقای احمدی‌نژاد به قطر با هدف توسعه دوجانبه، عمق بخشیدن به همکاری‌های دو کشور و بحث درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفت.

وی ادامه داد: پیام ما به همه دوستان‌مان مشخص است. کشورهای اسلامی ظرفیت بالایی دارند که باید از این ظرفیت با رایزنی و مشارکت برای ایجاد منطقه نمونه استفاده کرد.

مهمانپرست گفت: همه باید مراقب باشیم که توطئه های قومیتی و مذهبی و بحث‌های دیگر دام است و نباید کشورهای منطقه در این دام گرفتار شوند.

بررسی پرونده 3 امریکایی ادامه دارد

یکی از خبرنگاران درباره وضعیت 3 آمریکایی بازداشت شده و لغو سفر احمدی‌نژاد به پاکستان سئوال کرد که مهمانپرست در رابطه با موضوع نخست گفت: پرونده این 3 نفر هنوز تکمیل نشده و با توجه به حساسیت ورود آنان به مرز ایران در نقاط حساس بررسی این موضوع همچنان ادامه دارد. 

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با سفر رئیس جمهور به پاکستان نیز گفت: مقامات ایران بیشترین نگرانی را نسبت به مردم پاکستان داشته‌اند و وزیر کشور نیز اخیرا به همراه نمایندگان رهبر انقلاب سفری به پاکستان داشت و ابعاد سیل اخیر در این سفر مورد بررسی قرار گرفت. اگر نیاز بود برای تاکید و حمایت بیشتر از مردم پاکستان سفر در سطوح بالاتر صورت بگیرد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خبرنگاری پرسید آیا موضوع سرنوشت 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی در سفر آتی احمدی‌نژاد به لبنان در دستور کار قرار دارد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره تصریح کرد: مسأله 4 دیپلمات جزء موضوعات ثابت ما در روابط دو جانبه است در یکی از آخرین اقدامات کمیته‌ای در وزارت خارجه لبنان برای بررسی موضوع تشکیل شده و امیدواریم با تلاش‌های دولت لبنان سرنوشت 4 دیپلمات و آخرین وضعیت آنان مشخص شود. 

خبرنگاری در رابطه با تحریم‌های ژاپن علیه ایران سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره نیز گفت: هر کشوری که به هر میزانی که در خلاف جهت منافع ملت ما قدم بردارد نزد افکار عمومی از خود چهره‌ای منفور به جای می‌گذارد و موقعیت اقتصادی و تجاری و وجهه خود را از دست می‌دهد.

دستیار ویژه وزیر خارجه تاکید کرد: ما اصل تحریم را غیر‌قانونی و ناعادلانه می‌دانیم و معتقدیم به خاطر جرم انجام نشده تحریم‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود: ملت ما از هیچ تحریم و قطعنامه‌ای استقبال نمی کند و آن را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کند اما از طرف دیگر برای اینکه بر حقوق خود پافشاری کند هر نوع فشاری را نیز تحمل می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین