کد خبر: ۱۰۷۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵

عرق خارشتر در دفع سریع سنگ کلیه موثر است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عرق خارشتر تاثیر معنی‌داری در میزان دفع سنگ کلیه دارد و سرعت دفع سنگ‌های ادراری را افزایش می‌دهد.

دکتر علی سیروس استادیار، متخصص اورولوژی گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی اراک مطالعه‌ای را با هدف تاثیر عرق خار شتر بر سنگ کلیه انجام داده است.

سنگ‌های ادراری از علل ایجادکننده رنال کولیک هستند. بروز این بیماری سالانه 2-1 نفر در هر هزار نفر است. به علت درد شدید، عوارض درمان‌های رایج و عدم تسکین کافی درد، یافتن روش‌های درمانی کارآمدتر در این رابطه همیشه مدنظر بوده است. عرق خارشتر از داروهای سنتی است که جهت دفع سنگ‌های ادراری به طور گسترده مصرف می‌شود.

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی یک سوکور با کنترل تصادفی بوده است که طی آن تعداد 100 بیمار مراجعه کننده به علت رنال کولیک به بیمارستان ولی عصر(عج) اراک یا کلینیک سرپایی انتخاب شدند و در دو گروه شاهد و مورد، قرار گرفتند. به گروه شاهد قرص تیازید، کپسول تامسولوسین و مسکن و به گروه مورد، علاوه بر آن‌ها، عرق خارشتر داده شد. بیماران حداکثر 4 هفته پی‌گیری شدند و میزان و سرعت دفع سنگ در گروه‌ها مقایسه شد.

یافته‌ها حاکی از آن است: میانگین اندازه سنگ در گروه شاهد 66/4 میلی‌متر و در گروه مورد 4/،32 میلی‌متر بود. مکان سنگ در هر دو گروه بیشتر در حالب تحتانی بوده است. میانگین زمان دفع سنگ در گروه شاهد 11 روز و در گروه مورد 9 روز بود.

خلاصه این پژوهش در مجله "ره‌آورد دانش" به چاپ رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین