کد خبر: ۱۰۸۶۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶

گندم‌های کشاورزان به مدرسه رفته‌اند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کمبود سیلوی ذخیره گندم در شهرستان‌های مختلف لرستان موجب نگه‌داری گندم‌ها و غلات در فضاهای روباز و محوطه مدارس شده است. 

کمبود سیلوی ذخیره غلات در شهرستان‌های مختلف استان لرستان به چالشی جدی در این زمینه تبدیل شده که هر ساله بخشی از گندم تولید شده در استان در فرآیند ذخیره در اماکن غیر استاندارد از بین می‌رود. 

این روند تاکنون موجب انتقادات مسئولان متعدد از جمله فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان شده ولی هنوز چاره‌ای جدی در این زمینه اندیشیده نشده است. 

در آخرین اظهار نظر مسئولان استان، این بار فرماندار پلدختر از کمبود سیلوی ذخیره گندم و غلات در این شهرستان به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: در راستای خدمات دولت به کشاورزان متاسفانه با محدودیتهایی مواجه شده‌ایم که یکی از محدودیت‌ها در سال جاری فقدان امکانات ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی و عدم همکاری برخی از مسئولان استان در این زمینه است. 

فریدون رشیدی یکی از راه‌کارهای برون‌رفت از این مسأله را ایجاد و احداث سیلو در پلدختر عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد سیلوی ذخیره گندم برای این شهرستان لازم و ضروری است که باید بخش خصوصی را در این زمینه تشویق به سرمایه‌گذاری کنیم. 

فرماندار پلدختر نگه‌داری گندم‌ها در فضاهای غیراستاندارد را موجب از بین رفتن بخشی از محصول تولیدی گندم پلدختر دانست و گفت: در حال حاضر محصولات کشاورزی در این شهرستان در محوطه مدارس و محیط های سرباز سطح شهر ذخیره و نگه‌داری می‌شوند. 

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری لرستان از این روند انتقاد کرده و گفته بود: نگه‌داری بخشی از محصول در فضایی خارج از انبار و سیلو موجب می‌شود که هر ساله بخشی از محصول جمع‌آوری شده در استان از بین برود. 

محمدرضا ملکی‌راد اظهار داشت: متاسفانه لرستان در زمینه داشتن انبار و سیلوی گندم و جو دارای مشکلات جدی و فراوانی است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر انبار و سیلوهای موجود برای انبار جو و گندم مناسب نیستند، خاطرنشان کرد: سیلوهای موجود بیشتر مناسب انبار کودهای شیمیایی و بذر هستند. 

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری لرستان با اشاره به اینکه سیلوها و انبارهای موجود در استان دارای ظرفیت لازم و کافی نیستند، عنوان کرد: این انبارها با توجه به ظرفیت اسمی که دارند و کوچک بودن آنها امکان ظرفیت‌سازی محصولات و غلات استان را ندارند. 

ملکی‌راد با تاکید بر ایجاد نهضت سیلوسازی در لرستان بیان داشت: این نهضت سیلو‌سازی در استان نیازمند ورود بخش خصوصی و مشارکت آنهاست. 

وی با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران در این زمینه بیان داشت: ما می‌توانیم در راستای سیلو سازی در لرستان از اختیارات خود برای حمایت بخش خصوصی به‌ویژه در زمینه تامین زمین، صدور پروانه ساخت و تسهیلات استفاده خواهیم کرد. 

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری لرستان با اشاره به اینکه کمبود سیلو مشکلات زیادی را برای ما به‌وجود آورده است، بیان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود سیلوی غلات در استان و ذخیره محصولات کشاورزی در بیرون از سیلو و انبارها، سال گذشته مقدار فراوانی از محصولات و غلات جمع‌آوری شده از کشاورزان در استان از بین رفت. 

ملکی‌راد ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اصلی که همواره در این زمینه وجود داشته است بارش‌های ناگهانی باران و از دست رفتن دسترنج کشاورزان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین