کد خبر: ۱۰۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۲

طعنه تاریخی رسول جعفریان به مورخ شبکه دو سیما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به مورخانی نگاه کردم که تئوریسین آن جشن ها بودند و در این مجموعه، مقاله داشتند. نام خیلی‌ها را دیدم که برخی سر در نقاب خاک کشیده‌اند و برخی همچنان به تئوری سازی می‌پردازند. در حقیقت، بار دیگر این پرسش برایم مطرح شد که آیا ما جماعت مورخان ـ که بنده کوچکترین هستم ـ چه رسالتی داریم؟‌ نکند غافلیم و هر زمان در پی توجیه امری و دستوری! 

چشمم به نام خسرو معتضد افتاد. دوست نادیده مورخی که شب‌های متوالی ایشان را در سیما می‌بینیم و از داستان‌هایی که می‌گوید و بسیار شیرین نقل می‌کند، بهره‌مند می‌شویم. دیدم چندین سلسله مقاله در آن روزنامه جشن شاهنشاهی دارد. 

حجت‌الاسلام رسول جعفریان، مورخ و رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس در یادداشتی درباره رسالت مورخان به نکات جالب توجهی راجع به تاریخ‌نگاری اشاره کرده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: (جمعه شب، دوم مهر 1389)‌ میان دو نماز مغرب و عشا، روزنامه جشن شاهنشاهی ایران را که مدتی پیش یکی از نهادها به کتابخانه مجلس اهدا‌ کرده و کنارم بود، باز کرده، می‌خواندم. این روزنامه در سال 1350 به عنوان روزشمار جشن‌های شاهنشاهی انتشار یافته و از ماه ها پیش از جشن تا روزهای جشن و پس از آن را پوشش خبری می‌داد. رویش نوشته است که تیراژ آن به اندازه همه روزنامه‌های کشور است و همراه آنها انتشار می‌یابد.

به مورخانی نگاه کردم که تئوریسین آن جشن ها بودند و در این مجموعه، مقاله داشتند. نام خیلی ها را دیدم که برخی سر در نقاب خاک کشیده‌اند و برخی همچنان به تئوری سازی می‌پردازند. در حقیقت، بار دیگر این پرسش برایم مطرح شد که آیا ما جماعت مورخان ـ که بنده کوچکترین هستم ـ چه رسالتی داریم؟‌ نکند غافلیم و هر زمان در پی توجیه امری و دستوری!

جعفریان در ادامه یادداشتش آورده است: در این فکرها بودم و ورق می زدم که چشمم به نام خسرو معتضد افتاد. دوست نادیده مورخی که شب های متوالی ایشان را در سیما می ‌بینیم و از داستان هایی که می‌گوید و بسیار شیرین نقل می کند بهره مند می‌شویم. دیدم چندین سلسله مقاله در آن روزنامه جشن شاهنشاهی دارد. مقدمه یکی از آنها را می‌آورم، البته با عرض پوزش از ایشان و این که این سرنوشت، نه ایشان که غالب مورخان روزگاران است:

گفتاری در باب مفهوم «شاه» و رابطه آن با توده ملت

تأثیر گذاری شاهنشاهان هخامنشی در یکپارچگی و عظمت قوم ایرانی
روزنامه جشن شاهنشاهی ایران، شماره 34، چهارشنبه دهم شهریور ماه 1350

نویسنده خسرو معتضد

چندی پیش، شاهنشاه آریامهر در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه نگاران خارجی اشاره فرمودند که: «کلمه شاه جاذبه سحرآمیزی در قاموس ایرانی دارد و بسیاری از مسائل و مشکلات در برابر نفوذ معنوی این کلمه از میان می‌رود.»

نظر به این که اشاره موشکافانه و دقیق شاهنشاه آریامهر به جاذبه سحرآمیز کلمه شاهنشاه مفاهیم و معانی شگرف و مهمی در بر دارد در اینجا ضمن بررسی و تحقیق پیرامون تأثیر گذاری شاهنشاهان بر موقعیت و اتحاد پیروزی و عظمت ملت ایران به تفصیل در این باب سخن می‌گوییم.

پیمان وفاداری و هم بستگی میان شاهنشاهان و توده ایرانی از قدیم ترین دوران های تاریخی به طور ضمنی و قلبی به امضاء‌رسیده است و با خون و شرف ایرانیان عجین گشته است...

جعفریان در این یادداشت که به طور مفصل در «خبرآنلاین» منتشر شده، با بیان اینکه «حدس بزنید دنبال این عبارت چه مطالبی آمده است...» آورده است: بنده ایرادم به آقای معتضد عزیز و دوست داشتنی نیست، به سیما هم اعتراضی ندارم، بلکه اصل ایرادم به علم تاریخ است که آلت فعل شده و این اشکال نه از سر بی تعهدی است که گاه به نام تعهد این کارها صورت می‌گیرد، بلکه از سر نامردی این علم است که بی دلیل خود را راهنمای تمام عیار سیاست و جوسازی تبلیغاتی برای مقاصد منظور کرده و شماری مورخ را هم که دنبال یک لقمه نان هستند در خدمت خود درآورده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۳
0
0
ببخشید ایشان در کیش، در زمان ریاست آقای یزدان‌پناه کار می‌کردند با رفتن ایشان هر از گاهی در روزنامه آسیا به نفع وی یادداشت می‌نوشتند. مدیران وقت وی را احضار و برای همکاری دعوت می‌کردند ... سید و فردای آن روز بدون توجه به مقالات قبلی از مدیران حال سازمان کیش مطلب و مجیز ... با قطع و یا تاخیر ...بار دیگر قلم وی به سوی حمایت از آقای یزدان‌پناه می‌رفت ایشان شخصیتی دارند که انسان مات و مبهوت می‌شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
0
0
از روشنگري بسيار بجا ودلسوزانه جناب استاد جعفريان سپاسگزاريم و قدر امثال ايشان را ميدانيم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین