آفتابنیوز : آفتاب: نشست خبری رئیس كانون فیلمنامهنویسان خانه سینما صبح امروز(4 مهر) با حضور اهالی رسانه برگزار شد.
جابر قاسمعلی(رئیس این كانون) با اشاره به وضعیت فیلمنامه و فیلمنامهنویسی در سینمای ایران گفت: ضعف فیلمنامه در طی این سالها مانند یک چماق بر سر فیلمنامهنویس بوده است و همهی اهالی سینما بیشتر مشكلات را بر سر فیلمنامهنویس شكستند.
اینكه فیلمهایی كه میبینیم از فیلمنامه ضعیفی برخوردارند یا مشكل فیلمنامه دارند، درست است اما اینكه در همه موارد؛ فیلمنامهنویس باید پاسخگو باشد، درست نیست.
قاسمعلی، با اشاره به راهكار حل این مشكل گفت: ساختار سینمای ایران باید تلاش كند تا به الگوی صنعتی نزدیک شود، زیرا در آن الگو تمامی عوامل جایگاه تعریف شده دارند و هركسی كار خود را میكند.
در الگوی صنعتی اگر تهیهكننده؛ ایدهای داشته باشد آن را به فیلمنامهنویس حرفهای میدهد تا وی فیلمنامه بنویسد و خود هرگز در حیطه فیلمنامهنویسی وارد نمیشود.
اما در سینمای ایران از آنجایی كه هیچكسی سر جای خودش نیست، بازیگر و فیلمبردار نیز فیلمنامه مینویسند، لذا فیلمنامهنویس نیز به خود حق میدهد تا كارگردانی كند.
وی ادامه داد: اگر اتفاقی قرار است در حوزه فیلمنامهنویسی و در سینمای ایران بیفتد، همه باید دست به دست هم دهند و هر كسی در سر جای خود بایستد.
البته این رویای ماست و اتفاق افتادن آن به راحتی نخواهد بود ولی میتواند با همت عوامل سینما و مدیران به تحقق برسد.
وی با اشاره به نقش و جایگاه صنف ها در سینما گفت: دربارهی جایگاه صنوف در حوزه فیلمنامهنویسی ما باید به دنبال فیلمنامهنویس مستقل باشیم و فیلمنامهنویس مستقل دركنار كارگردان و فیلمبردار و تهیهكننده قرار بگیرد.
براساس آمار منتشره در سال 81 ، از مجموع 50 فیلم تولید شده فقط سه فیلم آنها فیلمنامه مستقل داشته است و هرچند این آمار در طی این سالها رشد داشته است اما امروز كمتر از 50 درصد فیلمها، فیلمنامه مستقل دارند. لذا میطلبد كه فكری در این زمینه شود.
قاسمعلی با تاكید بر اینكه فیلمنامهی خوب در سینمای ایران كم نیست، گفت: فیلمنامه و فیلمنامهنویس خوب در سینمای ایران وجود دارد اما چون حلقهی فیلمنامهنویس، تهیهكننده، كارگردان و سیاستگذار به هم متصل نیستند، فیلمنامههای خوب امروز خاک میخورد.
امروز باید همانطور كه از تهیهكنندگان دعوت میكنیم از سیاستگذاران نیز برای حمایت از فیلمنامه دعوت كنیم.
رئیس كانون فیلمنامهنویسان، حمایت و حضور دولت را در این امر جدی دانست و گفت: دولت و سیاستگذاران سینما باید شرایطی را برای ساخت آثار هنری خود فراهم كنند و این وظیفه دولت است كه از فیلمنامههای خوب و هنری حمایت كند، زیرا در همه جای دنیا اینگونه است.
به طور مثال كیشلوفسكی؛ فیلم ده فرمان خود را با همكاری تلویزیون هلند ساخت یا سهگانه آبی سفید و قرمز خود را با همكاری تلویزیون فرانسه. همچنین برگمان نیز فیلمهای خود را با همكاری دولت سوئد ساخت. لذا دولت باید به سمت ساخت فیلمهایی روی بیاورد كه ویژگیهای هنری دارد و در بازار امكان ساخت آنها وجود ندارد.
رئیس كانون فیلمنامهنویسان با اشاره به اعضای جدید هیات مدیره این كانون گفت: حسن مهدوی، فرهاد توحیدی، فرزانه شعبانی، خسرو دهقان، كامران ملكی از اعضای اصلی شورای مركزی كانون هستند و خسرو ایری و محمد كریمی بازرس این كانون هستند.
وی درباره برنامههای آینده كانون فیلمنامهنویسان گفت: برگزاری كلاسهای آموزش فیلمنامهنویسی، برگزاری كانون نمایش فیلم و بررسی كارنامه فیلمنامهنویسان، تلاش در جهت همكاری در داوری جشنوارههای مختلف به نوعی كه داوران در بخش فیلمنامه از اعضای كانون انتخاب شوند.
راهاندازی سایت ویژه كانون فیلمنامهنویسان با هدف اطلاعرسانی در حوزه فیلمنامه و تهیه بانک از فیلمنامهنویسان، بازبینی اساسنامه كانون فیلمنامهنویسان، از برنامههای دیگر شورای كانون فیلمنامهنویسان است.
همچنین سایت این كانون به آدرس www.isosw.ir .comwww.isosw راهاندازی شده است.