آفتابنیوز : آفتاب: باهدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، نسل تازه موتور پایه گازسوز با سامانه پاشش مستقیم در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی و ساخته میشود.
محمد زالی - مدیر مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو - با بیان مطلب بالا افزود: مطالعات و بررسی های لازم برای این کار از دو سال پیش آغاز و مبانی تئوریک آن فراهم شده است.
وی افزود: فناوری پاشش مستقیم در کنار فناوریهای دیزل، س.ان.جی، هایبرید و کوچک سازی موتور، فناوریهای مهم آینده در قوای محرکه را تشکیل میدهد که با هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن و کاهش مصرف سوخت دنبال میشوند.
زالی، برخورداری از تجربه موتور ملی پایه گازسوز EF7 را یک امتیاز مهم برای مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در پرداختن به فناروی پاشش مستقیم به شمار آورد و گفت: در موتور ملی تنفس طبیعی، فناوری سی.ان.جی و در موتور ملی پرخوران (توربوشارژ) فناوری سی.ان.جی با کوچکسازی موتور ترکیب شد و در طرح پاشش مستفیم گاز، فناوری سی.ان.جی با پاشش مستقیم ترکیب میشود.
وی افزود: فناوری پاشش مستقیم در مورد موتورهای بنزینی از 10 سال پیش در اروپا توسعه یافته و کاهش مصرف سوخت را در پی داشته، اما در مورد موتور پایه گاز سوز هنوز انجام نشده است. با اجرای این طرح، مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو مبتکر این حرکت در جهان خواهد بود.
مدیر مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو اظهار داشت: در حال حاضر میزان انتشار دی اکسید کربن موتور ملی با سوختهای بنزین و گاز به ترتیب 185و 156 گرم بر کیلومتر است، اما در موتور گازسوز پاشش مستقیم میزان انتشار این گاز کمتر از 130 گرم بر کیلومتر پیشبینی میشود.
وی گفت: با توسعه سیستم پاشش مستفیم روی موتور پایه گازسوز معادل با کاهش انتشار دی اکسید کربن، مصرف سوخت خودرو نیز کاهش یافته و از این رو پیمایش خودرو سمند با یک مخزن 100 لیتری بیش از 350 کیلومتر خواهد بود.
زالی تصریح کرد: برای مجهز کردن موتور ملی به فناوری پاشش مستقیم گاز، مرکز تحقیقات توسعه سامانه تبادل گاز، توسعه افشانه پاشش مستقیم و توسعه محفظه احتراق موتور ملی را مد نظر قرار داده و نسبت به ساخت پنج نمونه موتور و ارزیابی عملکرد موتور توسعه یافته اقدام خواهد کرد.
مدیر پروژه موتور ملی پایه گازسوز اظهار کرد: از دو سال پیش مقدمات اجرای طرح با تعریف چندین پایان نامه پژوهشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شده؛ بعضی از پایاننامههای کارشناسی ارشد به اتمام رسیده اما عمده پایان نامه ها بهویژه پایان نامه های دکتری در مراحل ابتدایی است.
وی افزود: عملی شدن طرح مستلزم تخصیص منابع انسانی متخصص مرکز بوده و این در صورتی برای این مرکز مقدور است که منابع مالی طرح که در جایگاه یک طرح ملی محسوب میشود، توسط دولت تامین شود.
زالی اظهار داشت: تجربه موتور ملی پایه گازسوز EF7 نشان داد که سطح آلودگی این موتور با سوخت گاز 70درصد بهتر از سقف انتشار آلودگی استاندارد یورو 5 است و اضافه کردن فناوری پاشش مستقیم مزیت رقابتی بزرگی در حوزه قوای محرکه خودرو برای کشور ایجاد میکند، زیرا همزمان مصرف سوخت و آلودگی موتور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند؛ به گونهای که دستیابی به آن بوسیله فناوریهای دیگر به سختی امکانپذیر است.
این مقام مسئول، غلبه بر مشکل سایش شدید دریچههای موتورهای گازسوز و راهاندازی (استارت) خودرو با سوخت گاز در دمای خیلی سرد (کمتر از منفی 25 درجه) را از دستاوردهای مهم طرح موتور ملی برشمرد و بر لزوم پژوهش و تجاری سازی فناوریهای جدیدتر بر روی این موتور به عنوان یک محصول استراتژیک صنعت خودرو کشور تاکید کرد.