کد خبر: ۱۱۰۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
دكتر محمد نهاونديان خبر داد:

ديپلماسي پارلمان خصوصي براي رفع تحريم از شركت‏هاي خصوصي

شوراي مشترك ايران و مصر با همكاري اتاق‏هاي ايران و مصر
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست خبری «ره‌آورد سفر» برای ارائه گزارش‌های تکمیلی از دستاوردهای سفر رئیس اتاق ایران و هیأت همراه به کشورهای ارمنستان و ترکیه برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران؛ «دکتر محمد نهاوندیان» با تأکید بر حرکت‌های بخش‌خصوصی در راستای ایجاد توازن در مناسبات تجاری به‌ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه گفت: حجم مبادلات تجاری ایران در طول سال‌های گذشته علی‌رغم ایجاد برخی محدودیت‌ها در حال افزایش است که نشان‌دهنده پویایی اقتصاد ایران است. 

رئیس اتاق ایران با اشاره به استفاده برخی از کشورها در سال‌های اخیر از فرصت‌هاي تجاری ایران تصریح کرد: اکنون زمان آن است که از تمام پتانسیل‌های موجود استفاده کنيم. خصوصاً با کشور ترکیه که در مذاکرات اخیر نیز عزم دو کشور بر افزایش مبادلات مورد تأکید قرار گرفت. 

گسترش شرکت‌هاي مشترک حمل‌و‌نقل میان ایران و ترکیه
وی با اشاره به موافقت‌های ایران و ترکیه برای استفاده از پتانسیل‌های ترانزیتی دو کشور علاوه بر صدور کالا و خدمات یادآور شد: در بازدید از بندر طرابوزان که هم‌زمان با سفر «عبدالله گل» رئیس‌جمهور ترکیه به این بندر بود مذاکرات خوبی برای استفاده از پتانسیل‌های این بندر صورت پذیرفت. 

دکتر نهاوندیان با تأکید بر مزیت اقتصادی بندر طرابوزان در ارزان‌تر تمام شدن حمل کالا از مبادی اروپایی گفت: باتوجه به گسترش شرکت‌هاي مشترک حمل‌و‌نقل میان ایران و ترکیه، استفاده از این بندر به ظرفیت‌های ترانزیتی دو کشور می‌افزاید. 

وی سپس تأسیس منطقه آزاد اقتصادی و صنعتی، همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای و حمل‌و‌نقل را از دیگر موارد مورد بحث میان مسؤولان ایران و ترکیه در جريان اين ديدار دانست. 

دکتر نهاوندیان امکان ترانزیت از بندر طرابوزان ترکیه بدون پرداخت عوارض گمرکی و متقابلاً از طریق بندرعباس ایران به ترکیه را عاملی برای تسریع سیستم حمل‌و‌نقل دو کشور دانست. 

رئیس اتاق ایران با اشاره به سفر ارمنستان در راستای افزایش مراودات اقتصادی تصریح کرد: همکاری با ارمنستان به‌ویژه در حوزه راه‌سازی و توسعه راه‌آهن دارای ظرفیت‌های مطلوبی است و سابقه تاریخی مناسبات ایران، ترکیه و ارمنستان تلاشی برای احیای راه‌ابریشم با تجهیزات بیشتر خواهد بود. 

وی در ادامه به تصویب استاندارد حلال در اجلاس اخیر کامسک اشاره کرد و یادآور شد: این دستاورد ارزشمند به‌دنبال یک تلاش 2ساله حاصل شد و یک استاندارد واحد را برای اولین بار مورد تأیید و ارجاع همه کشورها مسلمان قرار می‌دهد.

دکتر نهاوندیان با اشاره به بازار چندصدمیلیارد دلاری فراورده‌های حلال گفت: در تدوین استاندارد حلال ایران و ترکیه همکاری‌های خوبی داشتند و ملاحظات فقهی تمام مذاهب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و این عمل مصداق عملی برای تقریب مذاهب اسلامی بود. 

وی در ادامه از انجام همکاری‌هایی برای صدور گواهی حلال و تأسیس مؤسسات ناظر خبر داد و افزود: نمایندگی ایکریک به چند کشور غیر از ایران نیز اعطا شده است. 

وی سپس واگذاری مسؤولیت مرکز اطلاع‌رسانی واحدهای پیشگام رشد اینکابوتورها را گامی دیگر در توسعه فعالیت‌های ایکریک دانست.

دکتر نهاوندیان در پاسخ به سؤالات خبرنگاری درباره وضعیت همکاری‌های ترکیه در زمان اعمال تحریم‌ها گفت: ترکیه رسماً اعلام کرده است که خود را ملزم به اعمال محدودیت‌های یک‌جانبه کشورهای غربی نمی‌داند و براي همكاري با بانک‌هایی غیر از لیست بانک‌های تحریمی از سوی سازمان ملل، ابراز علاقه‌مندی کرده است. 

وی با اشاره به فعالیت چندین بانک‌خصوصی در ایران تصریح کرد: بانک‌های خصوصی ایران نیز از آمادگی خوبی برای گسترش مناسبات بین‌المللی برخوردارند و این بازار مطلوبی برای تأمین خدمات بازرگانی است. 

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در جریان صدور قطعنامه‌ها مخصوصاً از سوی آمریکا و اروپا نام برخی از شرکت‌های بخش‌خصوصی نیز ذکر شده است که ارتباطی به موضوعات تحریم نداشته‌اند. 

وی افزود: ورود اسامی این افراد بدون گذراندن مراحل قضایی است و تعرض به حقوق بخش‌خصوصی قلمداد می‌شود و اتاق بازرگانی ایران این تعرض به آزادی‌های اقتصادی بخش‌خصوصی را تخلف حقوقی می‌داند. 

دکتر نهاوندیان در ادامه گفت: اتاق ایران از حقوق خصوصی این افراد در مراجع صالحه حقوقی دفاع خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دعوت از اتاق ایران در اجلاس آتی پارلمان اروپایی یادآور شد: اتاق ایران از این فرصت برای ادامه مذاکرات استفاده خواهد کرد، بخش‌خصوصی سایر کشور نیز علاقه‌مندی خود را برای گسترش مبادلات اقتصادی با ایران به ویژه در شرایط فعلی اقتصاد جهانی اعلام کرده‌اند. 

دکتر نهاوندیان یادآور شد: برای بنگاه‌هایی که حجم بالای مناسبات اقتصادی با ایران را دارند از دست رفتن بازار ایران ناخوشایند است و در سال‌های اخیر اثر تحریم به هیچ‌وجه حجم تجارت را کم نکرده بلکه جهت تجارت را عوض کرده است.

رئیس اتاق ایران درباره سؤالی درخصوص روند تأسیس اتاق ایران و آمریکا گفت: تأسیس اتاق‌های مشترک طبق آیین‌نامه‌های موجود دوسویه است و شرط عمل متقابل را می‌طلبد و طبق تصمیم‌گیری‌های انجام شده قرار است اتاق ایران و آمریکای‌لاتین و ایران و آمریکای‌شمالی تأسیس شود. 

وی با اشاره به ابراز علاقه‌مندی چند شرکت آمریکایی برای دریافت اطلاعات و ارتباطات گفت: اتاق بازرگانی آمریکا چندین بار مخالفت خود را با تحریم‌ها اعلام کرده است و شرکت‌های آمریکایی نیز علی‌رغم علاقه‌مندی خود به لحاظ محدودیت‌های قانونی باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که تخلفی اعمال نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین