کد خبر: ۱۱۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۲

مقوله ای تحت عنوان لب تاپ های خبرنگاران

آفتاب‌‌نیوز :  یک روز گفته می شود که قرار است لپ تاپ به روزنامه نگاران واجد شرایط داده شود و این لپ تاپ ها نیز در گمرک در انتظار ترخیص است. روز دیگر اعلام می شود که هنوز گشایش اعتبار نشده و فقط مذاکراتی برای خرید این کامپیوترهای شخصی صورت نگرفته است. 

در این میان انجمن صنفی روزنامه نگاران که متاسفانه سیاست غیرشفافی را پیش گرفته از اطلاع رسانی صحیح خودداری کرده و یا با انتشار اطلاعیه ای سؤال برانگیز، سعی کرده بر واقعیت ها سرپوش بگذارد. 

در شرایطی که سکوت خبری و اطلاع رسانی ناقص انجمن صنفی سؤال های بسیاری را در ذهن روزنامه نگاران ایجاد کرده اخبار مایوس کننده ای نیز به گوش می رسد که مغایر مواضع و مسایلی است که انجمن عنوان می کند. به گونه ای که اعلام شده به دلیل سستی انجمن،‌ مبلغ اهدایی خاتمی به صندوق دولت عودت داده شده و باید دولت جدید در این ارتباط تصمیم گیری کند که در این صورت باید فاتحه آن را خواند.
اصولا در شرایطی که اکثر روزنامه نگاران به دلیل مشکلات مالی با فقر و نداری دست و پنجه نرم می کنند دادن لب تاپ به آنها و دریافت هفتصد یا هشتصد هزار تومان، نه تنها اقدامی غیرمنطقی بلکه حرکتی غیراصولی است به این دلیل که برای کسانی که بیش از همه به پول و نقدینگی احتیاج دارند کامپیوتر شخصی نه تنها مفید نیست بلکه وسیلیه ای اشرافی به شمار می رود که فقط به نفع دلال ها خواهد بود. 

زیرا اکثر کسانی که چنین کامپیوترهایی را دریافت می کنند آن را در بازار آزاد زیر قیمت واقعی به فروش خواهند رساند. به همین دلیل بهتر بود انجمن صنفی در این ارتباط به نظرخواهی از روزنامه نگاران پرداخته سپس در جهت استفاده بهینه از این هدیه تصمیم گیری می کرد تا همان مشکلی که درباره موبایل های اهدایی پیش آمد گریبان لب تاپ ها را نگیرد. زیرا شنیده ها حکایت از این واقعیت دارد که اگر انجمن و وزارت ارشاد در نهایت به توافق رسیده و لب تاپ ها هم وارد ایران شده و توزیع گردد، در اختیار روزنامه نگاران واقعی قرار نخواهد گرفت. 

فکر می کنم ذکر واقعیتی درباره موبایل های اهدایی جالب و راهگشا باشد. همان زمان تعدادی از مدیران مسؤول و گردانندگان نشریات اقدام به ارسال اسامی کارکنان خود برای دریافت موبایل کردند ولی در عوض تحویل موبایل به آنها،‌ مبلغی را در اختیار این افراد و روزنامه نگاران قرار داده و موبایل ها را به قیمت گزاف در بازار آزاد فروختند. این مسأله به احتمال قوی در رابطه با لب تاپ ها نیز اتفاق خواهد افتاد. 

اگر هدف، حمایت از روزنامه نگاران است بهتر است به گونه ای عمل شود که مثبت بوده و به نفع این گروه باشد نه این که عده ای با رفیق بازی و برقراری ارتباط، آنچه به نام روزنامه نگاران است را به کام خود بکنند. تجربه ناموفق موبایل‌ها باید زنگ خطر را برای دست اندرکاران انجمن صنفی و وزارت ارشاد به صدا درآورد. ضمنا مگر ارزش لب تاپ ها چقدر است که باید روزنامه نگاران هفتصد یا هشتصد تومان نیز پرداخت کنند؟ آیا این مسأله اجحاف در حق روزنامه نگاران واقعی نیست؟ 

مسئولین انجمن صنفی متاسفانه در موارد بسیاری نشان داده اند که بیشتر جناحی و سیاسی عمل کرده و بیش از همه متوجه اطرافیان و دوستان خود بوده اند. در این ارتباط می توان به اعطای بورس ها و یا پذیرش عضویت ها اشاره کرد که چندان شفاف و روشن نیست. ماجرای هدیه خاتمی نیز بیش از پیش ناتوانی این افراد را آشکار ساخت که به نام خبرنگار و روزنامه نگار سخن گفته و قدم بر می دارند ولی به کام خودی ها عمل می کنند. وضعیتی که برای هدیه خاتمی پیش آمده بسیاری از روزنامه نگاران واقعی را به این باور رسانده که بگویند عطای آن را به لقایش بخشیده و بهتر است این هدیه نیز به جیب همان هایی سرازیر شود که از مواهب و مزایای انجمن صنفی بهره مند هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین