کد خبر: ۱۱۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۴ - ۰۰:۳۰
آلمان هم به جمع مخالفین ایران پیوست

فیشر : برنامه هسته ای ایران نظامی است!

آفتاب‌‌نیوز :

اولین چهره سیاسی آلمان که مساله اتمی ایران را به کارزا انتخاباتی کشانده گرهارد شرودر است. وی در نخستین سفر انتخاباتی خود بدون آنکه از کشوری خاص نام ببرد، خواهان کنار گذاشتن گزینه نظامی علیه ایران شد و در چند مصاحبه با اشاره به اینکه با نگرانی عمیق تحولات اتمی ایران را پیگیری می کند از هدف مشترک اروپا و آمریکا سخن بمیان آورد و یادآور شد که مساله اتمی ایران باید از راه های مسالمت آمیز حل و فصل شود. وی درعین حال متذکر شد که اروپاییان وآمریکاییان خواهان آن نیستند که ایران به جنگ افزارهای اتمی مجهز شود.
صدراعظم آلمان در آخرین مصاحبه خود با بیان مواردی به این نتیجه رسید که مساله اتمی ایران به فوریت حل نخواهد شد و نیز گزینه نظامی علیه ایران را به بشکه باروتی تشبیه کرد که در آن آتشی انداخته شود.

دیگر سیاستمدار آلمانی یوشکا فیشر وزیر امور خارجه آلمان ا ست که در کارزار انتخاباتی و نیز در مصاحبه های خود ازجمله آخرین گفتگویش با روزنامه فولکس اشتیمه نسبت به ساختار برنامه اتمی ایران در سمت وسوی اهداف مسالمت آمیز ابراز تردید کرد و برآن برنامه موشکی ایران را هم افزود و گفت بی اعتمادی عمیق ما به اثبات می رساند که ایران مصمم است در آینده از برنامه هسته ای خود در جهت اهداف نظامی هم بهره گیرد. وی یادآورد می شود که دستیابی ایران به جنگ افزارهای هسته ای صرفنظر از بی ثباتی منطقه این خطر را هم با خود بدنبال دارد که منطقه خاورمیانه بسوی یک مسابقه تسلیحات اتمی کشانده شود. منطقه ای که بقول فیشر 70 در صد ذخایر نفت و گاز جهان را درخود دارد.

وزیر امور خارجه آلمان راه اندازی کارخانه سوخت هسته ای اصفهان را مغایر با پیمان پاریس می داند و در پیوند با قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید این قطعنامه در واقع واکنش یک پارچه جامعه جهانی در برابر برنامه اتمی ایران است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۴/۰۶/۱۰
0
0
سلام
درحالیکه هر روز شاهد تهدیدهای پیاپی مقامات اروپایی علیه کشورمان هستیم ظاهرا مقامات خودی قصد پاسخ به این تهدیدها را ندارند. این درحالیست که در روزهای اول شورع به کار تاسیسات اصفهان اظهارات و اقدامات متعدد و حتی در برخی موارد افراطی را شاهد بودیم. متاسفانه طرح وارد ساختن کشورهای دیگر به دایره مذاکرات نیز بدلیل عدم زمینه سازی مناسب با اقبال هیچ کشوری حتی کشورهای بظاهر دوست مواجه نشد. بنظر میرسد در شرایط فعلی باید در چند جبهه به فعالیت پرداخت.
اول اینکه متناسب با تهدیدها از لحاظ مقام و نوع تهدید پاسخ از سوی ایران ارائه شود. سکوت در این زمینه بسیار خطرناک است. مثلا تهدید به تحریم باید با تهدید به از سرگیری فعالیت نطنز و تهدید به افزایش تحریم ها با تهدید به خروج از ان پی تی پاسخ داده شود . در غیر این صورت ممکن است طرفهای اروپایی و حتی کشورهای دوست ما دچار سو تفاهم شده و مدیریت بحران از دست ما خارج شود.
دوم اینکه اقدام وسیعی برای جلب نظر موافق کشورهای دوست و همسایگان صورت گیرد. به این منظور یکی از اقدامات احتمالی دعوت از نمایندگان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و یا عدم تعهد برای سفر به ایران و بازدید از تاسیسات هسته ای کشور است. در جریان این سفر باید تبلیغات وسیعی صورت گیرد که تکنولوژی هسته ای ایران متعلق به تمامی کشورهای اسلامی و عدم تعهد است و ایران قصد دارد انحصار این تکنولوژی را از دست غرب خارج سازد. این اقدام علاوه بر بعد تبلیغی مناسب حرکت فکری را در جوامع اسلامی به راه خواهد انداخت.
سوم اینکه با انجام مذاكرات جدي و رسمي با دو كشور روسيه و چين و تشريح وضعيت موجود بر عزم كشور براي حفظ چرخه سوخت تاكيد مجدد شده و از آنها خواسته شود قبل از فوت فرصت اقدام عملي را براي حل موضوع آغاز كنند.
بهرحال بايد علاوه بر گفتگو با طرفهاي مختلف اقدامات عملي و تبليغاتي را برنامه ريزي كرد كه در افكار عمومي جهان و بويژه كشورهاي اسلامي اقدام ايران دور از منطق و خودسرانه تلقي نگردد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین