کد خبر: ۱۱۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۸
سید ناصر قوامی :

کروبی تک روی های گذشته خود را مرور کند

آفتاب‌‌نیوز : - برخي اصلاح‌طلبان كه با شعار اصلاح‌طلبي وارد مجلس ششم شدند، آن گونه كه بايد از حقوق مردم دفاع نكردند و در نتيجه، در دوره‌ي هفتم مجلس همان اصلاح‌طلبان، با آن كه تاييد صلاحيت شدند، اما راي نياوردند.

- شوراي نگهبان در انتخابات مجلس هفتم، اصلاح‌طلباني را تاييد كرد كه مي‌دانست ديگر جايگاه و وجه‌ مردمي ندارند و راي نمي‌آورند و همين باعث شد تا مجلس هفتم در اختيار گروهي يكدست قرار بگيرد.

- پس از تشكيل فراكسيون دوم خرداد در مجلس، بدون هيچ راي‌گيري، يكي از نمايندگان اصلاح‌طلب به عنوان رييس آن فراكسيون تعيين شد، ولي در عين حال باز هم آن‌ها قانع نشدند و حاضر نبودند كه قاعده‌ دموكراسي در هيات رييسه‌ فراكسيون جبهه‌ دوم خرداد اعمال شود. حتي بنا براين شد كه از هر حزبي دو نفر به عنوان هيات رييسه انتخاب و هسته‌ مركزي آن با پانزده نفر تشكيل شود. قرار شد از مجمع روحانيون دو نفر، جبهه‌ مشاركت دو نفر، حزب همبستگي يك نفر و هفت نفر هم به طور آزاد انتخاب شوند كه آقايان زير بار اين مساله نرفتند. اين مسائل باعث آسيب‌ديدگي فراكسيون جبهه‌ دوم خرداد شد. جلسات اين جبهه تشكيل نشد و در جلساتي كه بعضا تشكيل مي‌شد، همان اصلاح‌طلباني كه براي مجلس هفتم تاييد صلاحيت شدند و البته راي نياوردند جلسات را ترك مي‌كردند و از حد نصاب مي‌انداختند. چنين اختلافاتي باعث ‌شد مجلس از كارآيي لازم برخوردار نباشد.

-  در مجلس ششم وقتي طرح رفراندوم را طرح مي‌كرديم و مي‌گفتيم چرا اصل 59 قانون اساسي(در مسائل مهم سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ممكن است اعمال قوه‌ مقننه از راه همه‌پرسي و مراجعه‌ مستقيم به آراي مردم صورت گيرد. درخواست مراجعه به آراي عمومي بايد به تصويب دو سوم مجموع نمايندگان مجلس برسد) اجرا نمي‌شود، بلافاصله افرادي عنوان مي‌كردند اين كار شدني نيست و با آن كه عنوان اصلاح‌طلبي داشتند، اعتراض مي‌كردند و طبيعتا ما با اعتراض محافظه‌كاران مجلس نيز روبرو مي‌شديم.

- عدم پایبندی به اصل اتحاد در بين اصلاح‌طلبان مجلس ششم؛ تعلل در به راي گذاشتن لايحه‌ اصلاح قانون انتخابات مجلس، به رفراندوم گذاشتن لايجه‌ تبيين اختيارات رياست جمهوري، نظرخواهي از مردم در مورد حذف نظارت استصوابي، از جمله مواردی بود که علاوه بر طيف منتقد مجلس ششم برخي از طيف اصلاح‌طلب اين مجلس نيز با اصلاح‌طلبان پيشرو در این عرصه ها همكاري نكردند و اين عدم همكاري آسيب زيادي در برداشت.

-همین عدم پایبندی به اتحاد، نتایج خود را درانتخابات رياست جمهوري و عدم موفقيت آن‌ها در اين انتخابات نشان داد. اگر بين اصلاح‌طلبان اتحاد برقرار مي‌شد، طبعا رياست جمهوري در اختيار آن‌ها بود، لذا اين تجربه نشان داد كه بايد با هم متحد باشيم و سلايق را كنار بگذاريم. حتي امروز يكي از همان اصلاح‌طلباني كه عنوان كردم با شعار اصلاح‌طلبي آمد و با اصلاح‌طلبان پيشرو همكاري نكرد در مصاحبه‌اي مطرح كرده كه اصلاح‌طلبان؛ در انتخابات رياست جمهوري با ما همكاري نکردند،(اشاره به آخرین مصاحبه مهدی کروبی در همین مورد و عدم همکاری وی و طیفی از نمایندگان مجلس ششم در تحصن مجلس) در حالي كه بايد به ايشان نيز گفت شما هم در انتخابات مجلس با اصلاح‌طلبان همكاري نكرديد و ايستاديد و نگاه كرديد تا همه دوستان اصلاح‌طلب شما را رد صلاحيت كردند. بايد به اين افراد گفت شما خود براي اين كار پيش‌قدم شديد تا در انتخابات رياست جمهوري نيز چنين نتيجه‌اي بگيريم.

- در روزهاي تحصن شاهد تنگ‌نظري از سوي دوستان اصلاح‌طلب بوديم .متاسفانه در آن زمان هم برخي از دوستان اصلاح‌طلب با نمايندگان متحصن مخالفت كرده و عنوان مي‌كردند؛ شما با حضور در مجلس آب و برق بيت‌المال را مصرف مي‌كنيد. اين در حالي بود كه آب تنها در آن روزها براي وضو و كارهاي ضروري مصرف مي‌شد و تنها چراغ سالن‌ها مانند هميشه روشن بود و تفاوتي نمي‌كرد ما در مجلس باشيم يا نباشيم. ولي متاسفانه در اين رابطه به ما اعتراض مي‌كردند و شاهد بوديم اين قبيل مسائل از سوي روزنامه‌هاي محافظه‌كار نيز مطرح و عنوان مي‌شد كه نمايندگان متحصن در حال مصرف كردن بيت‌المال هستند، يعني تا اين حد تنگ‌نظري و كوتاه‌نظري از سوي همين دوستان اصلاح‌طلب ما مطرح مي‌شد. 

- زماني كه مجلس اصلاحات خواست تنها با پروتكل الحاقي پرونده‌ مساله‌ هسته‌يي را مخدومه كند، آقايان حمله كردند و گفتند شما بزدل و مرعوب هستيد و شجاعت و شهامت نداريد. بعدها دیدیم که متاسفانه ناچار شدند پروتكل الحاقي را امضاء و تمام فعاليت‌هاي هسته‌يي را تعطيل كنند، و شاهدیم که باز هم اروپايي‌ها و آمريكا ما را رها نمي‌كنند و علت اين است كه ما كشور را دو شقه كرديم و بدني را از وسط دو نيم كرده‌ و مي‌خواهيم با يك دست و يك پا با دشمن مبارزه كنيم.

- یگانه راه حل دفع خطر اینست که تمام گروه‌هاي سياسي در حاكميت دخالت داشته و حق داشته باشند و اين گونه نباشد كه تيغ بي‌رحمانه‌اي كشيده شود و مانند انتخابات مجلس هفتم همه قلع و قمع شوند و يا از سوي ديگر تيغ انحصاري كشيده شود و همه‌ شخصيت‌ها، سياستمداران و مديران با سابقه از گردونه خارج شوند و با تك‌روي، به هر وسيله بخواهند كشور را حفظ كنند، اين مساله براي كشور خطرناك است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین