آفتابنیوز : آفتاب: سایت الف متعلق به دکترتوکلی رییس مرکز پژوهشهای مجلس نوشت:
انتشار تذکر الف به صداوسیما درباره پرهیز از بهکار بردن لحن تملقگونه و حرکت آهسته برای نشان دادن رهبر عزیز انقلاب، واکنش هایی تایید یا انتقادآمیز به دنبال داشته است.
برخی دوستان گمان میبرند اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری را با حرکت آهسته و لحن تملقآمیز نشان دهد و یا اگر در طول سفر 9 روزه ایشان به قم، برخلاف اصول حرفهای، نیم ساعت اول همه بخشهای خبری اصلی سیما را به پخش دیدارهای ایشان و حواشی آن اختصاص دهد؛ به تعمیق جایگاه والای رهبری در جامعه کمک کرده و تکلیف خود درباره رهبری نظام عمل کرده است.
اتفاقاً اگر انتقادی در خصوص این سیاست و راهبرد صدا و سیما وجود دارد، در جهت پیشگیری از نوعی احساس ناخوشایند در عامه مردم است که چرا شخص و جایگاه رهبری را به گونهای که حضرت ایشان هم از آن ناراضی هستند، نشان میدهد.
بر اساس آموزههای دینی و سیره نبوی و علوی، رهبری نظام اسلامی، میباید زمینی ـ قابل دسترس ـ قابل انتقاد ـ ساده و بیتکلیف ـ مردمی و بدور از تشریفات نشان داده شود تا بیشتر در قلبها رسوخ نماید.
این گمان اشتباهی است که تصور کنیم هر چه صدا و سیما بیشتر به رهبری بپردازد و مثلاً نیم ساعت اول اخبار را به ایشان اختصاص دهد، به تکلیف خود عمل کرده و تصویر درست و کاملی از رهبری نظام در اذهان عمومی رسم کرده است. اگر کمیت ساعات اختصاص یافته به رهبری با انتشار نظرات و ارتقای جایگاهشان ارتباط مستقیم داشت که خوب چرا صداوسیما هر 24 ساعت درباره ایشان یا سخنرانیهای ایشان برنامه پخش نمیکند؟
درست است که امروز دشمنان خناس و کودتاچیان و فتنهگران با حمایت شبانهروزی دستگاههای تبلیغاتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل درصدد تخریب جایگاه و شخص حضرت سیدعلی خامنهای (که خدا حفظشان کند) هستند اما برای مقابله ما با این عملیات ناجوانمردانه رسانهای، باید جایگاه رهبری را تقویت کرد نه تضعیف. عملکرد رسانه ملی در مقابل هجوم دشمنان بدخواه به جایگاه رهبری نظام مانند مدافع در یک بازی فوتبال است که در مواجهه با حمله تیم مقابل، دستپاچه میشود و با ندانم کاری به مهاجم حریف پاس گل میدهد!
اشتباه استراتژیک رسانه ملی در پرداختن به جایگاه رهبری همین نکته است که در مواجهه با فعالیت تخریبی رسانههای دشمن، موضع دفاعی و انفعالی دارد. به عنوان مثال اگر رسانه ملی مطالبات رهبری از دستگاهها را برای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض مستمرا پیگیری کند؛ بهتر به رهبری عزیز خدمت کرده یا اینکه بنشیند تا رسانههای فتنهگر چه برنامهای ریختهاند و در جهت خنثی کردن فتنه آنها عمل کند؟
البته با توجه به تبلیغات شدید چند روز منتهی به سفر رهبر انقلاب به قم، نشان دادن استقبال حماسی مردم قم از رهبر انقلاب ضروری بود اما رسانه ملی نباید همه همت خود را به مفتضح کردن بیبیسی و صدای آمریکا و اذنابش اختصاص دهد چرا که این کار، بازی در میدان آنها و حرکت از روی انفعال است.
به نظر میرسد در این جنگ نرم، تاکتیکهای تدافعی رسانه ملی باید جای خود را به تاکتیکهای تهاجمی بدهد و بجای انفعال در برابر عملیات رسانهای دشمن، چنان عمل کند که دشمن را به انفعال و دفاع وادارد.
خلاصه اینکه: علم ارتباطات رسانه ـ دانش روانشناسی اجتماعی و سیاسی در عصر جدید، چنین حکم میکند که تبلیغ و ترویج هر فکر و اندیشه و جایگاه؛ ظرافتها و اقتضائات خاص خود را دارد. دوستان صدا و سیما از اقتضائات مربوط به نشان دادن تصویر رهبر انقلاب به طوری که هم درجات عالی حکمت و فرزانگی و معنویت و آزادمنشی و سادهزیستی و... ایشان را منتقل کند و هم لحن تملق و مدیحه نداشته باشد، یا عاجزند یا غافلند یا خود را به تغافل می زنند. روشهای تصنعی و ساده انگارانه، آهسته کردن فیلمهای رهبری و یا برخی صحنههای تملق گونه، نه تنها جایگاه رهبری نزد افکار عمومی را تقویت نمیکند، بلکه به آن ضربه میزند.