کد خبر: ۱۱۲۱۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۲:۲۰
درخصوص لیست ممنوع‌الخروج شدن 2000 فعال اقتصادی

نهاوندیان: برخورد متحدالشکل با فعالان اقتصادی درست نیست

فعالان اقتصادی؛ سرداران اقتصادی ایران در مقابله با تحریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تحریم داخلی معنا ندارد؛ ماجرای ممنوع الخروج شدن برخی فعالان اقتصادی؛ از پشت‌پرده انتخابات اتاق بازرگانی خبر ندارم؛ انتخابات اتاق مشابهتی با انتخابات سیاسی ندارد؛ درخواست تعویق هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید؛ رقم حساسیت‌برانگیز چک‌های برگشتی؛ فعالان اقتصادی سرداران اقتصادی ایران در مقابله با تحریم هستند. 

محمد نهاوندیان در خصوص اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و همراهی بخش خصوصی با دولت گفت: در قانون مصوب مجلس، اجرای کامل طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در یک برنامه زمانی 5 ساله دیده شده است، معنی این حرف این است که در سال نخست حدود 20 درصد از این هدف مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: در تعیین این 20 درصد، ممکن است دولت 20 درصد افزایش قیمت و یا 20 درصد از مصارف را در بخش‌های مختلف در نظر گیرد اما با توجه به ویژگی بخش تولید که انطباق آن با قیمت‌های جدید مستلزم استفاده از تکنولوژی‌های برتر و بهره ور است اگر بخواهیم فرصت کافی به تولید برای تغییر تکنولوژی بدهیم هوشمندانه‌تر خواهد بود که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش تولید را به مرحله دوم منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که کل مصرف تولید از انرژی مصرفی کشور تنها 30 درصد است که اگر اجرای برنامه در این بخش را به مرحله دوم اجرا منتقل کنیم، لطمه‌ای به کار وارد نخواهد شد بلکه فایده اضافی نیز خواهد داشت.

به گفته نهاوندیان، طبعا حمایت‌هایی که در فاز اول اجرای طرح از تولید برای اصلاح تکنولوژی صورت می‌گیرد می‌تواند آثار تورمی اجرای طرح را به حداقل برساند.

خبرنگار پرسید که باتوجه به برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی در اسفندماه امسال، گفته می شود جلسات خصوصی بین اعضای مختلف اتاق در این باره برگزار می‌شود و حتی پیشنهادات برای رئیس و نایب‌رئیسی اتاق ایران مطرح شده است؟ که نهاوندیان تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: "بنده از پشت پرده خبر ندارم."

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسشی درباره نحوه برگزاری انتخابات اتاق با بیان اینکه هنوز اظهارنظر در مورد انتخابات زود است، گفت: در زمان خود اطلاع‌رسانی کافی در این مورد انجام خواهد گرفت تا یک انتخابات مثبت، شفاف و منصفانه با حضور حداکثری تمامی فعالان اقتصادی داشته باشیم.

وی گفت: نکته مهم این است که مسأله انتخابات در اتاق بازرگانی بنا به طبیعت اقتصادی مشابهتی با انتخابات سیاسی ندارد و معمولا حرکت فعالان اقتصادی و تربیت آنها یک تربیت اجماع سازانه و مبتنی بر همگرایی است که امیدواریم بتوانیم در این مرحله نیز نشان دهیم که حوزه اقتصاد حوزه تجمیع آرا و به دست آوردن فرمول های مبتنی‌بر راه‌حل‌های برد برد است.

از نهاوندیان سئوال شد که آیا قرار است اتاق بازرگانی فهرستی برای انتخابات ارائه دهد؟ که وی بازهم چنین گفت: هنوز برای این حرف‌ها خیلی زود است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که براساس جدیدترین آمارهای اتاق بازرگانی، واحدهای تولیدی با چند درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند، اظهارداشت: اجازه دهید اطلاع جدید در این مورد را مبتنی‌بر آمار و اطلاعات جدید در آینده اعلام کنم.

نگرانی رئیس پارلمان بخش خصوصی از آمار چک‌های برگشتی پرسش دیگر خبرنگار از محمد نهاوندیان بود. وی در این‌باره گفت: همچنان که آمارهای منتشره توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد ما به یک رقم بسیار حساسیت‌برانگیز در این رابطه رسیده‌ایم که شایسته هرگونه توجه است. در این پدیده هم عوامل اقتصادی را می‌توان جستجو کرد؛ یعنی آثار ناشی از رکود جهانی و سیاست‌های انقباضی بانکی و همچنین پرداخت بدهی‌های دستگاه‌های دولتی خصوصا به پیمانکاران عاملی برای افزایش تعداد چک‌های برگشتی شده است.

وی اظهار داشت: عوامل اجتماعی روانی نیز در ریشه‌یابی‌های عمیق‌تر می‌توان جستجو کرد که شایسته مطالعات جدی است.

نهاوندیان ادامه داد: به هر حال سرمایه اجتماعی هر جامعه‌ای مبتنی‌بر اعتماد عمومی و متقابل است و اگر ما شاهد هرگونه کاهشی در درجه اعتمادپذیری در معاملات اقتصادی شدیم باید نسبت به آن، حساس بوده و ریشه‌یابی و معالجه کنیم.

به گفته رئیس پارلمان بخش خصوصی، برخی عوامل باعث شده است که تولیدکنندگان به دلایل خارج از ارائه خود مثلا تاخیر در تحویل کالای وارداتی و تجهیزات نتوانند تعهدات خود به بانک‌ها را نیز بپردازند.

وی اظهار داشت: باید در نظام بانکی نگاه واقع‌بینانه به این موضوع داشت و بدانیم حکم این مورد از حکم فردی که تسهیلات بانکی دریافت و در مسیر منحرف آن را صرف کرده، جدا است.

نهاوندیان گفت: این هوشمندی‌ها باعث می‌شود که آسیب‌پذیری اعتماد عمومی و نظام اعتبارات در بازار صدمه نبیند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود لیست ممنوع‌الخروج شدن 2000 فعال اقتصادی تهیه شده است؛ نظرتان در این باره چیست؟ گفت: به نظر ما، برخورد متحدالشکل با فعالان اقتصادی بدون توجه به علت نارسایی‌هایی که ممکن است در واحد اقتصادی وجود داشته باشد برخورد درستی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی اگر تولید‌کننده‌ای که جایزه صادر کننده نمونه از دولت دریافت کرده و برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم مورد تشویق قرار می‌گیرد و مسئول دولتی می‌داند که مشکلی که برای وی به‌وجود آمده از قصور او نبوده است، نباید بانک مربوطه بدون نظرخواهی از دستگاه مسئول ذی‌ربط به صرف اینکه طلبی از این فرد دارد به خود اجازه دهد که او را ممنوع‌الخروج کند.
 
وی تاکید کرد: این موضوع جز اینکه مصداقی از تحریم داخلی باشد چیز دیگری نیست.

همین فعالان اقتصادی به اعتقاد وی، سرداران اقتصادی در مقابله با تحریم همین فعالان اقتصادی هستند که به تناسب هر محدودیتی که بدخواهان سر راه تولید کنندگان می‌گذارد دولت باید یک مانع را از سر راه آنها بردارد لذا این روش‌های محدود کننده در شرایطی که هم باید با تحریم مقابله، با رکود مبارزه و رشد اقتصادی حفظ کرد تامل بیشتری را می‌طلبد.
 
نهاوندیان گفت: اتاق بازرگانی مذاکراتی را برای فعالان اقتصادی که ممنوع‌الخروج شده‌اند، در دست پیگیری دارد که امیداریم به نتیجه برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین