کد خبر: ۱۱۲۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸

حائری‌شیرازی: مجازات زندان برای براندازی است، اما قطع دست اثرات منفی ندارد

دانشگاه‌ها امروز دچار خودبزرگ‌بینی و حوزه‌های علمیه خودکم‌بینی شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قم، با تاکید بر نقش آموزش و پرورش به تشریح شرایط فرهنگی کشور پرداخت و افزود: باید قدر این موقعیت که راه روحانیون به مدارس بازشده، دانست و با برگزاری آموزش‌های تخصصی‌تر برای روحانیون، کاری کنیم که مخالفان این طرح بر ما خرده نگیرند. 

آیت‌الله حائری شیرازی، طی سخنانی در مراسم روز اختتامیه چهارمین هم‌اندیشی دبیران کمیته‌های استانی همکاری‌های آموزش وپرورش وحوزه‌های علمیه که در خانه معلم قم برگزار شد، یادآور شد: همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، کاری اساسی و لازم است، که سال ها آرزوی آن را داشتیم و این همکاری‌ها باید روز‌به‌روز توسعه یابد. 

وی با بیان این که باید با فرهنگ غرب به صورت اصولی مبارزه کرد، ابراز داشت: درست است که صدا و سیمای ما باید با ماهواره‌ها رقابت کند، اما نباید برای ایجاد رقابت، بی‌حجابی را ترویج کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متأسفانه امروزه دنیای غرب، پیش از آن که انسان را به معنای واقعی بشناسد، به سراغ علوم انسانی رفته، حال آن که این علوم سرابی بیش نیست که تنها مفهوم امنیت آن منجر به مسابقه انباشت سلاح‌های هسته‌ای در جهان شده است. 

حایری‌شیرازی، همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی‌بر این که ریشه علوم انسانی کشور باید از قرآن گرفته شود، ابراز داشت: متأسفانه ما کارنامه مثبتی در این زمینه نداشته‌ایم، چرا که گاها کتاب هایی از غربی‌ها در این مدت وارد کشور شده است که با اضافه کردن یک آیه از قرآن و یا یک جمله از نهج‌البلاغه به اول آن و تغییر نام آن به یک نام اسلامی، به عنوان کتاب‌های علوم انسانی بر گرفته از اسلام، در اختیار مردم قرار گرفته است، حال آن که این‌ها در واقع مُسکن های مضری هستند که به اسم دین تجویز می‌شوند. 

او، همچنین با بیان این که متأسفانه امروزه دانشگاه‌های ما دچار نوعی خود بزرگ‌بینی، و حوزه‌های علمیه نیز دچار نوعی خود کم‌بینی شده‌اند، گفت: متاسفانه حوزه‌های علمیه، در مفاهیم کاربردی علوم انسانی چندان کار نکرده‌اند و این خلا از سوی حوزه‌های علمیه، باعث شده است اروپا با وارد شدن به عرصه بعضی از مفاهیم کاربردی تولیدات در ظاهر خوشمزه، مانند سینمای هالیوود و کتاب‌های رمان منحرف و ... داشته باشد، در حالی که مواد اولیه آن فاسد است. 

وی در ادامه سخنان خود، خطاب به اعضای ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه گفت: شما در شرایط کنونی باید آموزش و پرورشی را بسازید تا به کارخانه بزرگ انسان سازی تبدیل شود، باید تجارب به دست آمده در دنیای غرب را با تئوری‌های خودمان تفسیر کنیم. 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کلیساهای دنیای غرب از آن جا که به مسأله کرویت زمین که در حوزه علوم تجربی بود و هیچ ارتباطی به علوم انسانی نداشت، وارد شدند، شکست خوردند، اما اسلام اهل بیت(ع) حرف غیر‌دینی نمی‌زند، چرا که علم در خانه اهل بیت(ع) است و دخالت اسلام در علم، مانند آن چه که در اروپا اتفاق افتاد‌، نمی‌شود. 

وی با اشاره به معانی ابناء و نساء در قرآن و همچنین داستان فرعون و اقدامی که علیه زنان کرد، گفت: فرعون در زمانی عده‌ای از زنان غیر مصری را به اجبار در مصر نگاه داشت، تا با آوردن فرزندان، با نطفه های مردان مصری، بر جمعیت مصر بیفزایند که متأسفانه امروزه هم عده‌ای همواره نطفه فکری و عقیدتی دنیای غرب را در وجود خود می‌پرورانند. 

حائری‌شیرازی، خطاب به مسئولان وزارت آموزش وپرورش نیز بیان داشت: مردم در خانه‌های خود فرهنگ دوست دختر، دوست پسری را به فرزندان خود آموختند، یا این که دانش‌آموزان در مدارس و در محتوای کتاب‌های درسی شما به آن‌ها رسیدند؟ اگر امروزه عده‌ای ازجوانان درگیر مسائلی شده‌اند، به دلیل این است که سال‌ها زیر نظر آموزش‌وپرورش بوده‌اند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حل اختلافات بین انسان‌ها، هدف اساسی ادیان الهی و مخصوصا اسلام است، گفت: امروزه دنیای استکبار با تبلیغ قرآن منهای امامت در صدد تشدید اختلافات مابین مسلمانان است؛ اگر قرآن را بدون پیامبر اسلام(ص) و بعد از آن بدون امامت در نظر بگیریم، با برداشت‌های متفاوت، اختلافاتی بزرگ و بسیار پدید می‌آید. 

این استاد حوزه ادامه داد: در زمانی که دسترسی به امام زمان(عج) مقدور نیست، باید با ولی فقیه، نه فقط به عنوان عالم دینی، بلکه به عنوان نائب امام زمان(عج) برخورد کنیم، چرا که اگر این گونه نشود، اختلافاتی در برداشت‌ها پدید می‌آید. این را هم باید بدانیم که اگر عنوان نائب امام زمان(عج) را از ولی‌فقیه بگیریم، آن وقت ولی‌فقیه نیز می‌شود مانند دیگر علما، و آن وقت آن قدر بحث‌های متفاوتی می‌شود که نتیجه آن چیزی جز اختلاف نیست. 

حائری، با اشاره مجدد به همکاری‌های مفید حوزه و آموزش و پرورش گفت: باید قدر این موقعیت که راه روحانیون به مدارس بازشده، دانست و با برگزاری آموزش های تخصصی‌تر برای روحانیون، کاری کنیم که مخالفان این طرح بر ما خرده نگیرند. 

این استاد حوزه علمیه قم، گفت: با وجود این که دیگران با موادی غیرمفید، تصویری از انسان شناسی ارائه کرده اند و دنیا را به انحراف کشیده اند، ما باید با مواد درستی که در اختیار داریم، انسان شناسی صحیح و اصولی را به دنیا ارائه کنیم، چرا که انسان‌شناسی صحیح می تواند اساس دیگر معرفت ها قرار گیرد؛ مشکل ما این است با وجود آن که مواد مفید لازم را در اختیار داریم، بسته‌ بندی خوبی برای آن نداریم. 

وی با انتقاد از مجازات‌هایی که اغلب آن‌ها منجر به حبس می‌شود، گفت: مجازات زندان کردن مجرمان، برای براندازی خانواده‌هاست، چرا که برای مثال اگر شخصی که دزدی کرده به زندان بیفتد، چه بسا خانواده او نیز در ورطه فساد بیفتد، اما اگر احکام اسلام مانند قطع دست صورت گیرد، اثرات منفی به همراه ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین