کد خبر: ۱۱۳۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۱

مصوبه‎ای یک شبه در تلفیق به لایحه برنامه پنجم افزوده شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بندی از لایحه برنامه پنجم خواستار تمدید موادی از لایحه برنامه سوم و چهارم شده بود که ظاهری گنگ داشت اما به دولت اختیاراتی می‎داد که می‏توانست اختیارات مجلس را زیر سوال ببرد. 

در ماده 68 مکرر لایحه برنامه پنجم آمده بود: با رعایت قانون اجرای سیاست‏های کلی اصل 44 قانون اساسی، ماده 7 قانون برنامه سوم، و بند (ی) ماده 7 قانون برنامه چهارم، برای اجرا در طول برنامه پنجم تنفیذ می‎شود.

اگرچه ظاهر این بند، عمق وجودی آن را نمایان نمی‏کرد اما نمایندگان اقتصاددان مجلس با ارائه تذکراتی از محتوای آن پرده‏برداری کرده و آن را مغایر با قانون اساسی خواندند. 
اخطارهایی که نهایتا از سوی رئیس مجلس وارد دانسته شده و منجر به حذف این بند از لایحه برنامه شد.

جمشید انصاری نماینده زنجان طی اخطاری با اشاره به اختیاری که به واسطه این بند به دولت در اصلاح اساسنامه سازمان‌ها داده می‏شود، گفت: به طور مثال اداره امور حج و زیارت از جمله اختیارات وزیر فرهنگ و ارشاد، است، ولی این سازمان طبق اساسنامه‌اش اداره می‌شود. دولت هم با اصلاح این اساسنامه، رئیس سازمان حج و زیارت را عوض می‏کند و همان مشکلی را ایجاد می‏کند که در گذشته افرید!

وی یادآور شد که هرچه مجلس در آن زمان تصمیم دولت مبنی بر ادغام سازمان حج در سازمان گردشگری را غیرقانونی می‏خواند، دولت به استناد همین بند از برنامه چهارم، حاضر به پذیرش نظر مجلس نبود.

احمد توکلی هم دیگر نماینده معترض به این بند بود که یادآور شد بر اساس این بند، نمایندگی سهام دولت در مجامع دولتی به عهده وزیر مسئول است. اما مثلا وزیر اقتصاد حکم داده به رئیس شرکت پست که ریس پست بانک هم شود، در حالیکه پست بانک باید واگذار شود. همین تصمیمات سبب می‎شود که بسیاری از شرکت‏هایی که قابل واگذاری‎اند با تاخیر در واگذاری مواجه شوند.

او که می‏گفت این ماده ابتدا در کمیسیون تلفیق حذف شده بود، ادامه داد: نمی‏دانم روزهای آخر چه توافقاتی صورت گرفته که چنین چیزی به مصوبات تلفیق اضافه شده است.

لاریجانی این اخطارها را وارد دانست و با رای نمایندگان مجلس این ماده دردسر ساز از بدنه لایحه برنامه پنجم حذف شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین