کد خبر: ۱۱۳۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳
در نیمه نخست امسال، 418 هكتار از مراتع قم طعمه حریق شد

یک سیخ كباب 20 هكتار مرتع را به آتش كشید

حریق‌های امسال 100 میلیون تومان خسارت به مراتع وارد كرده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چند سنگ و یک اجاق دایر، تكه‌های ذغال سرخ و دود دلپذیر كباب، یک مرتع وسیع و یک روز دلنشین، روشن ماندن آتش در پی بی‌احتیاطی و یک مرتع نشسته در خاكستر روایتی از یک حادثه تلخ است! 

این واقعه و وقایعی از این دست، طی چند ماه اخیر بارها در سطح مراتع استان قم تكرار شده است و به گفته مسئولان اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در 80 تا 85 درصد موارد، عامل انسانی نقش اصلی در ایجاد حریق‌ها بوده است.

در نیمه نخست امسال، 418 هكتار از مراتع قم طعمه حریق شد 

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در این خصوص به خبرنگار مهر در قم گفت: امسال در سطح استان 28 مورد حریق گزارش شده است كه طی آن 418 هكتار از مراتع استان در بخش‌هایی از جمله كهك و خلجستان و روستاهایی همچون كوهندان، نویس، كرمجگان و... طعمه حریق شده است.

حریق‌های امسال 100 میلیون تومان خسارت به مراتع وارد كرده است 

احمد عفتان با بیان این كه هر هكتار مرتع از نظر ارزش‌گذاری مادی برابر 230 دلار قیمت دارد، تصریح كرد: با در نظر گرفتن این ارزش گذاری، حریق‌های اخیر در سطح مراتع استان خسارتی بیش از 100 میلیون تومان در برداشته است.

20 هكتار از مراتع قم طی هفته گذشته در آتش سوخت 

وی به آتش سوزی 20 هكتار از مراتع منطقه سفید پدال در روستای كرمجگان در هفته گذشته اشاره كرد و گفت: در این مورد و در80 تا 85 درصد سایر موارد، علت اصلی در ایجاد حریق عامل انسانی است و عمدتا توسط افرادی كه برای تفریح و تفرج به مناطق ییلاقی استان سفر می‌كنند به وقوع پیوسته است.

عامل انسانی رتبه نخست در ایجاد حریق در مراتع 

مدیر كل منابع طبیعی قم با اشاره به عامل انسانی و سایر عوامل در ایجاد حریق بیان داشت: آتش روشن كردن در مسیرجریان باد و در نتیجه از كنترل خارج شدن آن، خاموش نكردن آتش در هنگام ترک محل، آتش برافروختن به منظور تفریح و گسترش ناگهانی شعله‌های آتش از جمله علل اصلی ایجاد حریق در مراتع استان به شمار می‌رود و اما در حاشیه ریل راه آهن نیز بر اثرعواملی همچون پرتاب سنگ‌های داغ و یا جرقه در اثر گرمای زیاد حریق ایجاد می‌شود كه این گونه موارد موجب سوختن 15 هكتار از مراتع استان در حاشیه ریل‌ها شده است.

وی با بیان این كه در بهار گذشته، بارش باران پراكنش مناسبی در مناطق ییلاقی استان داشت، گفت: این امر موجب می‌شود كه در مراتع ییلاقی پوشش گیاهی انبوه شود و بوته‌ها فاصله كمی از یكدیگر داشته باشند و درفصول گرم سال از تیرماه تا شهریور ماه كه بوته‌ها خشک هستند، در صورت بروز آتش سوزی احتمال توسعه آن بیشتر و شدیدتر خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین