کد خبر: ۱۱۳۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸
دفاع مصباحی‌مقدم از انتخاب رئیس بانک مرکزی از سوی مجمع؛

بانک مرکزی، بانک دولت نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مصباحی‌مقدم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از مصوبه مجلس در خصوص بانک مرکزی و انتخاب رئیس بانک از سوی مجمع عمومی و تنفیذ حکم آن از سوی رئیس‌جمهوری به مدت 7 سال، دفاع و آن را مصوبه‌ای بسیار مهم توصیف کرد. 

غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده تهران در مجلس در گفت‌و گو با خبرنگار جام‌جم آنلاین با بیان اینکه بانک مرکزی، بانک دولت نیست، گفت: ‌یک بانکی است که مربوط به کل کشور است و به کل حاکمیت مرتبط می‌شود و این بانک تنظیم کننده سیاست‌های پولی کشور می‌باشد. 

وی افزود: بانک مرکزی باید فرا قوه‌ای و با ثبات همراه باشد. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مصوبه مجلس در خصوص بانک مرکزی و تاکید بر انتصاب رئیس کل بانک مرکزی از سوی مجمع عمومی و با حکم رئیس مجمع و تنفیذ آن از سوی رئیس‌جمهور برای مدت 7 سال هم یک مصوبه‌ای است که فراقوه‌ای بودن بانک مرکزی را تامین می‌کند و هم باثبات بودن این بانک را بنابراین این مصوبه مجلس بسیار مهم و قابل دفاع است. 

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس، مجمع عمومی بانک مرکزی شامل 11 نفر می‌باشد، گفت: علاوه بر وزیر اقتصاد و دارایی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، دادستان کل کشور و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، رئیس‌جمهور 7 نفر از اقتصاددانان را که 15 سال سابقه و تخصص پولی و بانکی دارند را به مجلس معرفی می‌کند تا با رای مجلس به عنوان اعضای مجمع عمومی این بانک انتخاب شوند. 

وی گفت: پس از انتخاب این افراد، رئیس‌جمهور نمی‌تواند آنها را تغییر دهد. فقط یک نفر از میان این 7 نفر هر دو سال یکبار با نظر رئیس‌‌جمهور و رای مجلس قابل تغییر است. 

براساس مصوبه چند روز پیش مجلس، رئیس کل بانک مرکزی توسط مجمع عمومی یازده نفره بانک مرکزی انتخاب خواهد شد.در حالیکه قبلا رئیس کل بانک مرکزی از سوی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شد. 

مدت ریاست رئیس کل بانک مرکزی 7 سال است و انتخاب مجدد وی فقط برای یک‌بار مجاز می‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین