کد خبر: ۱۱۳۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۱

جلال طالبانی: حکم اعدام طارق عزیز را هرگز امضا نمی‌کنم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس 24 تاکید کرد حکم اعدام طارق عزیز را هرگز امضا نخواهد کرد.

جلال طالبانی درباره آینده دولت جدید عراق و جایگاه سنی ها در این دولت و اینکه آیا همه جوامع عراقی در دولت آینده عراق حضور خواهند داشت یا نه گفت: مطمئنا همه جوامع عراق در دولت جدید عراق حضور خواهند داشت.

دولت ما دولتی خواهد بود که همه مولفه های عراقی بویژه اعراب سنی ، شیعه ، کرد و ترکمن را در خود جای خواهد داد و به این ترتیب دولت ما دولت شراکت ملی خواهد بود. مجری فرانس بیست و چهار گفت: ایاد علاوی که در انتخابات پیروز شد پس از این که اعلام کرد در دولت جدید عراق حضور خواهد داشت به نظر می‌رسد با اعلام اینکه حضور در ا ین دولت نوعی کمدی است کنار کشیده است آیا این امر باعث نگرانی شما نیست؟ طالبانی گفت: من می خواهم این گفته را تصحیح کنم زیرا واقعیت این گونه نیست.

بلوک العراقیه نود و یک کرسی پارلمان را بدست آورد یعنی اینکه العراقیه سهم بیشتری را به خود اختصاص داد.

علاوی تصمیم گرفت و به ابتکار آقای بارزانی برای شرکت در دولت پاسخ داد.

توافقی نیز در این باره امضا شد و بلوک وی یعنی العراقیه در گفت‌و گوها شرکت کرد و اکنون آقای النجیفی از جناح وی رئیس پارلمان است.

همچنین نمایندگان دیگری از این بلوک در برخی پست‌ها از جمله معاون رئیس‌جمهور و معاون وزیر حضور دارند.

آقای علاوی به‌طور رسمی در دولت کنونی عراق مشارکت دارد.

ریاست بلوک العراقیه که در اختیار علاوی است ریاستی جمعی است و چندین نفر از رهبران این جناح بر حضورشان در دولت تاکید کرده‌اند.

طالبانی درباره نقش دقیق شورای راهبردهای سیاسی عراق و این که آیا این شورا نقش نظارت بر نخست وزیر نوری المالکی را خواهد داشت یا نه گفت: این شورای ملی، شورایی مهم است.

نمایندگان همه بلوک‌های حاضر در دولت در این شورا حضور خواهند داشت و ما پیشنهاد داده ایم که آقای علاوی رئیس این شورای ملی سیاست‌های راهبردی باشد.

این شورا همه سیاست‌ها و راهبردهای مهم را بررسی خواهد کرد.

اما نظارت بر دولت مالکی از وظایف پارلمان عراق است زیرا این پارلمان و همچنین ریاست جمهوری است که نقش نظارت بر نخست وزیر را ایفا می کنند و شورای مذکور پیشنهادات سیاسی در عراق را بررسی را خواهد کرد یا اینکه خواستار توضیحات بیشتری از سوی دولت خواهد شد. 

رئیس‌جمهور عراق دراین باره که آیا شرایط برای پایان خشونت‌ها علیه مسیحیان عراق فراهم شده است یا نه گفت: جنایات انجام شده علیه مسیحیان، از سوی همه عراقی‌ها از جمله دولت و پارلمان عراق محکوم شده است.

باندهای جنایتکار این جنایت‌ها را انجام می‌دهند که در این بین به‌ویژه می توان از باند القاعده که دستان‌شان به خون عراقی‌ها از جمله شیعیان و سنی‌ها آلوده است نام برد.

ما به دولت مشارکت ملی اعتقاد داریم و این دولت به‌ویژه پس از تعهد کشورهای همسایه برای مبارزه با القاعده تروریست، علیه این سازمان جنایتکار مبارزه خواهد کرد.

من امیدوارم این سازمان سال آینده ریشه‌کن شود و بیشتر، این مردم عراق هستند که قربانی اقدامات این سازمان می‌شوند و همه عراقی‌ها برای مبارزه با این سازمان تروریستی آماده‌اند. 

طالبانی در این‌باره که آیا عراقی‌ها به مرحله‌ای رسیده‌اند که بتوانند به تنهایی با خشونت‌های قومی و فرقه‌ای مبارزه کنند یا اینکه همچنان نیازمند حمایت امریکایی‌ها هستند گفت: ما اکنون به حمایت امریکا نیاز نداریم و ارتش امریکا از همه شهرهای عراق خارج شده است و در مکان‌های مشخصی هستند.

ارتش عراق و نیروهای عراقی نقش خود را ایفا می‌کند و ما مطمئن هستیم که نیروهای عراقی توانا هستند و می‌توانند امنیت را در عراق تامین کنند و به‌ویژه اینکه نیروهای عراقی از لحاظ تسلیحاتی بسیار متحول شده‌اند. 

جلال طالبانی در این باره که آیا با توجه به مخالفت گذشته‌اش با مجازات اعدام، حکم اعدام طارق عزیز را امضا خواهد کرد یا نه گفت: نه من نمی‌خواهم دستور اعدام طارق عزیز را امضا کنم.

من نمی‌خواهم دستوری از این نوع را امضا کنم زیرا من سوسیالیست هستم.

من دلم برای طارق عزیز می‌سوزد زیرا وی از مسیحیان عراق است و اینکه پیرمردی است که بیش از 70سال سن دارد و به همین علت هرگز حکم اعدام وی را امضا نخواهم کرد. 

رئیس‌جمهور عراق در این‌‌باره که آیا زمان عفو برخی از شخصیت‌هایی که در زمان صدام حسین دست به جنایاتی زده‌اند فرا رسیده است یا نه گفت: بله.

به نظر من صفحه اعدام‌ها و قتل‌ها باید ورق بخورد بجز درباره مواردی که به جنایات اخیر علیه کلیسای نوتردام و زائران شیعه و مکان‌های مقدس رخ داده است.

ما سیاست بخشش و سازش ملی داریم و باید این نوع اعدام‌ها را به حداقل برسانیم. 

طالبانی در این‌باره که روابط بین عراق و فرانسه عادی شده است و اینکه آیا فرانسه می‌تواند حضور گسترده‌تری در عراق داشته باشد گفت: مسلما.

به نظر من فرانسه باید حضور گسترده‌تری در عراق داشته باشد.

روابط ما به‌ویژه پس از انتخاب سارکوزی به ریاست جمهوری و انتصاب دوستم برنار کوشنر به وزارت امور خارجه بسیار گسترش یافته است.

روابط بین دو کشور بسیار متحول شده است و این تحولات در همه زمینه‌‌ها بوده است و ما فکر می‌کنم باید روابطمان را تقویت کنیم و هیچ مانعی در برابر این روابط عالی وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین