کد خبر: ۱۱۴۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
نکویی‌مهر، معاون وزیر بازرگانی:

با اجرای یارانه‌ها، بسیج می‌تواند با متخلفان بازار برخورد کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «بسیج می‌تواند اگر لازم شد با متخلفان بازار برخورد کند.» معاون وزیر بازرگانی در حالی این جمله را تایید می‌کند که پیش از این وزیر بازرگانی عنوان کرده بود وجود 10 هزار بازرس خود وزارت بازرگانی برای بازرسی در روند اجرای طرح هدفمندسازی کفایت می‌کند. البته معاون وزیر بازرگانی هم تصریح می‌کند که برای بازرسی و برخورد با متخلفان همان کسانی که به عنوان نظارت در بخش‌های وزارت بازرگانی فعال هستند کفایت می‌کند اما وی نمی‌تواند کتمان کند که بسیج هم می‌تواند در این بحث ورود کند.

محمد حسین نکویی‌مهر که چند هفته‌ای است از اتاق ریاست سازمان بازرگانی استان فارس به طبقه پنجم ساختمان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انتقال یافته تا ریاست این سازمان و معاونت وزارت بازرگانی را برعهده داشته باشد هفته قبل تفاهم نامه‌ای با بسیج منعقد کرد که در آن به همکاری و مشارکت بسیج ادارات در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره و تاکید شده بود.

او هرچند پایش بازار، اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم و مسئولان و کمک به هماهنگ شدن دستگاه‌ها را از جمله برنامه‌های بسیج در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها عنوان می‌کند اما در پاسخ به این سوال که آیا بسیج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مستقیم خودش با متخلفان برخورد کند؟ متذکر می‌شود: هرچند اکنون برای این کار سازماندهی نداریم اما اگر در مواقعی لازم شد از وجود آن‌ها می‌توان در این بحث استفاده کرد. 

متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

برای همکاری و مشارکت بسیج در اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بسیج ادارات منعقد شده است. فکر نمی‌کنید این همکاری و مشارکت بسیج در نهایت منتج به پلیسی شدن فضای بازار شود که مدتی قبل وزیر بازرگانی عنوان کرده بود نمی‌خواهیم فضا این‌گونه شود؟

ببینید بسیج جوشیده از خود مردم است، بنابراین این خود مردم هستند که در این بحث خواهند بود و حضور خواهند داشت. از آن‌ها این انتظار وجود دارد که در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند و پایش بازار را بیشتر کنند و اطلاعات را به‌موقع به مردم برسانند. پیش از این، 100 هزار میلیارد تومان یعنی 29 درصد تولید ناخالص داخلی کشور به‌صورت یارانه پنهان در قابل حامل‌های انرژی صرف می‌شد که با آشکار شدن این یارانه‌ها تحول عظیمی در اقتصاد رخ خواهد داد. بنابراین اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها کار بسیار بزرگی است و می تواند منشاء اصلاح ساختار اقتصادی کشور به‌خصوص در دراز مدت باشد که همه اقشار در اجرای این قانون باید حضور داشته باشند.

آیا همین گروه بسیج به صورت مستقیم با متخلفان برخورد نخواهند داشت؟

ببینید ما اکنون در سازماندهی اولیه ای که بحث شده هستیم و دوستان بسیج در این بحث می‌توانند همکاری کنند و اگر هم در مواقعی لازم شد از وجود آن‌ها می‌توان در این بحث استفاده کرد. منتها آن هدف و برنامه اصلی بسیج در پایش بازار و در واقع اطلاع‌رسانی‌هایی به مردم و مسئولان است. چرا که ما به نظارت مردم نیاز داریم و از سوی دیگر نیاز است که اطلاعاتی به مردم منتقل شود. علاوه بر این، بسیج با ارائه پیشنهادات و کمک به وجود همکاری در بین دستگاه‌های اجرایی مرتبطی که می‌توانند در اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها حضور داشته باشند، می‌تواند موثر عمل کند.

وزیر بازرگانی در مراسم نشست امضای تفاهم نامه با بسیج ادارات، به مقوله آموزش به بسیج هم اشاره‌ای کرده بود. این آموزش‌ها چگونه و برای چه اقداماتی است؟

به هر حال مباحث ما دارای یک چارچوب و ضابطه‌ای است. در این آموزش‌ها قصد داریم در واقع آن‌ها که در این طرح دارند همکاری می‌کنند، اطلاعات کافی و مناسبی در مورد مباحث و ساز و کارهای اقتصادی و اطلاعات از وضع بازار به صورت چارچوب کلان داشته باشند تا بتوانند به صورت سازمان‌دهی به اجرای قانون هدفمندسازی کمک کنند. مستلزم این کمک و یاری هم توجیه شدن آن‌ها و ارائه آموزش‌هایی به آن‌هاست که در جلسه امضای تفاهم‌نامه هم در بخشی از نشست، مسائل توجیه‌ای آن‌ها مطرح شد و در کنار این، در استان‌ها چارچوب های خاصی که در این مورد وجود دارد به دوستان آموزش داده می‌شود.

شما گفتید اگر لازم شد از وجود آن‌ها برای برخورد با متخلفان هم استفاده می‌شود. فکر نمی‌کنید این اقدام حرکت به سمت همان فضای پلیسی شدن است؟

نخیر. گفتم اگر لازم شد این کار را می‌کنند. در ضمن به هر حال طرح هدفمندسازی یارانه‌ها هم طرح بزرگی است و هم همه مردم در آن مشارکت دارند و اقشار مختلف برای مشارکت در اجرای این طرح اعلام مشارکت کرده‌اند که از جمله آن‌ها بسیج بوده است. بسیج هم که به هر حال یک نهاد مردمی است برای مشارکت در اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده و بر این اساس تفاهم نامه مشترکی با آن‌ها امضا شده است.

این‌ها را می‌دانم اما سوال این است که آیا این که شما می‌گویید بسیج اگر لازم شد می‌تواند با متخلف برخورد هم داشته باشد، به منزله فضای پلیسی شدن بازار نیست؟

ما بیشتر بحث پایش بازار را با این دوستان داریم اما اگر در مجموع لازم شد این کار را می‌کنند.

یعنی می‌توانند این کار (برخورد با متخلفان) را انجام دهند؟

گفتم اگر لازم شد می‌توانند. چرا که ما اعتقاد داریم برای این کار همان کسانی که به عنوان نظارت در بخش‌های ما هستند کفایت می‌کند و عندالزوم اگر نیاز شد تمهیداتی برای این کار می‌توانیم داشته باشیم.

یعنی بسیج می‌تواند مستقیم خودش با متخلفان برخورد کند؟

ما اکنون برای این کار سازماندهی نداریم و اگر یک وقتی نیاز شد می‌توانیم آن‌ها را آموزش دهیم و از آن‌ها هم استفاده کنیم. به‌نظر من در حالت عادی همان بحث پایش بازار را که از آن‌ها انتظار داریم داشته باشند، می‌تواند اثر مهمی داشته باشد و در واقع آگاهی رساندن و آگاهی دادن برای دوستان بسیج ما می‌تواند نقش مهم‌تری باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین