آفتابنیوز : آفتاب: کارشناسان محیط زیستی باز هم هوای تهران را بحرانی اعلام کردند و از این رو قرار است تا جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل شود.
دکتر جواد جمالی مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست معتقد است که دلیل این مشکل همیشگی، بحران ترافیک، پایین بودن استاندارد سوخت خودروها و خودروهای فرسوده دیگر از مشکلات همیشگی تهران هستند که دولت باید با توسعه حمل و نقل عمومی و جامع این معضل را حل کند.
وی تاکید می کند که این معضل در زمستان تشدید میشود.
وی همچنین اشاره ای هم بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان تهران ۵ ساله می کند وامیدوار است که تا دهه فجر به پایان برسد.
جمالی همچنین درباره دلایل آلودگی هوا در روزهای اخیر گفت: در چند روز اخیر به دلیل عدم بارش باران، سکون هوا، عدم جریان هوا و حضور الاینده های جوی آلودگی هوا در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. الان دو ماه از فصل پاییز می گذرد و متوسط ریزش باران زیر ۵۰ درصد نرمال است. در نتیجه انباشت هوا سبب الودگی شده است والودگی را تشدید کرده است.
وی همچنین ترافیک تهران را عامل تشدید کننده و کلیدی این آلودگی دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری و نهادهای دیگر ذیربط پیشنهادهای مختلفی برای رفع معضل آلودگی هوا کردهاند. از جمله طرح جامع آلودگی هوا، تغییر ساعات کاری ادارات و محدودیت در تردد خودروهای تکسرنشین، موتورسیکلت و مسافربرها. به هر حال ترافیک، پایین بودن استاندارد سوخت خودروها و خودروهای فرسوده دیگر از مشکلات همیشگی تهران هستند که دولت باید با توسعه حمل و نقل عمومی و جامع این معضل را حل کند.
مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست همچنین در ارتباط با برنامه ای که چند سال قبل برای مبارزه با آلودگی هوای تهران آغاز شد، گفت: این برنامه از سال ۷۹ تا ۸۹ در استان تهران اجرا و دستاوردهای خوبی را در برداشت هرچند که در برخی نقاط هم نقاط ضعفی وجود داشت. با توجه به نشستهای تخصصی که با برخی از دستگاههای اجرایی داشتیم متوجه شدیم عدم تطبیق برنامه جامع کاهش آلودگی هوا با برنامههای سوم و چهارم توسعه اقتصادی- اجتماعی یکی از جاهایی است که برنامه در آن میلنگد. در واقع یکی موارد عدم تطبیق با برنامههای مصوب توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است.در برنامه ۱۰ ساله طرح جامع کاهش آلودگی هوا انجام خیلی از امور توسط دستگاهها به سالهای آخر برنامه محول شده است لذا طی آسیبشناسی و همکاری با جهاد دانشگاهی و دانشگاه صنعتی شریف به این نتیجه رسیدیم که بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان تهران ۵در طرحی ساله به تصویب برسد.
وی همچنین در ارتباط با حل بحران آلودگی هوا گفت: آلودگی هوای تهران یک بخش انسانی دارد و یک بخش اقلیمی. شرایط اقلیمی تهران به گونه ای است که تهران آلوده شود. در بخش انسانی میتوان شرایطی را ایجاد کرد تا آلودگی تولید نکرد یا آن را کاهش داد تا شرایط به حالت طبیعی بازگردد. اما نکتهای که در الودگی هوای تهران نقش مهمی ایفا میکند، وجود خودروهایی است که به مستعمل آکبند معروفند. تولید خودروی پزو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۶ و پیکان در دهه ۸۰ شمسی متوقف شد. اما موتور پیکان بر روی خودروهای پیکان آر دی، روا و … نصبمی شود و پژو ۴۰۵ هنوز از خودروهای به نسبت لوکس است. با ان که قوانین مناسبی وجود دارد اما به دلیل اجرا نشدن آنها تغییری در شرایط ایجاد نمی شود. به نظر من یگانه راه مبارزه با معضل آلودگی هوای تهران متوقف شدن تولید خودروهای بیکیفیت ساخت داخل، خروج خودروهای فرسوده، افزایش کیفیت سوخت خودروها و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی است.