کد خبر: ۱۱۶۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۳

نتانیاهو با کنترل مشترک اسرائیل و فلسطینی‌ها بر بیت‌المقدس مخالفت کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به سخنان «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا گفت: «اسرائیل آماده مذاکره بدون تعیین شرط است. اگر کسی تصور کند که تعیین مرز میان ما و فلسطینی‌ها حلال مسأله است، اشتباه می‌کند.» 

یکی از مقام‌های اسرائیل گفت که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به‌رغم سخنان «ایهود باراک»، وزیر جنگ این رژیم و یکی از رهبران کابینه ائتلافی، با کنترل مشترک بر بیت‌المقدس مخالف است. 

به گزارش هاآرتص، یکی از سخنگوهای اسرائیل گفت که موضع «ایهود باراک» به معنای موضع دولت اسرائیل نیست. 

سخنان دو روز پیش «هیلاری کلینتون»، وزیرخارجه آمریکا در مورد ادامه تلاش‌های این کشور برای برقراری صلحی پایدار در خاورمیانه باعث شد تا دولتمردان اسرائیل واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن نشان دهند. 

وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در یکی از مراکز پژوهشی این کشور گفت: «منطقه‌ای در غرب رودخانه اردن تا دریای مدیترانه و محل زندگی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، سرزمین محدودی است و نخستین قدم اجرایی در راه صلح این است که دو طرف مرز میان خود را به روشنی تعیین کنند.» 

ایهود باراک که در همان جلسه سخنرانی می کرد به کلینتون گفته بود که با کنترل مشترک بیت‌المقدس موافق است. 

از سوی دیگر، «ایزاک هرزوک» از اعضای ارشد کابینه رژیم‌صهیونیستی در مورد سخنان وزیر خارجه آمریکا، گفت: «سخنرانی کلینتون راهنمای اقدامات بعدی در روند صلح است و دو طرف بدون ترس باید مهمترین اختلافات میان خود را به روشنی مطرح کنند. اسرائیل باید طرحی را برای ادامه مذاکرات که تامین‌کننده نیازهای امنیتی باشد به آمریکا بدهد و از فلسطینی‌ها بخواهیم در مورد آن نظر دهند.» 

«آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی بدون نام بردن از همتای آمریکایی خود، با ایده مشخص کردن مرز با فلسطینی‌ها مخالفت کرد و گفت: «اسرائیل آماده مذاکره بدون تعیین شرط قبلی است. اگر کسی تصور کند که تعیین مرز میان ما و فلسطینی‌ها حلال مسئله است، اشتباه می‌کند.» 

در حالی‌که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل هنوز در مورد موافقت وزیر دفاع کابینه‌اش با ایده کنترل مشترک اسرائیل و فلسطین بر بیت‌المقدس سخنی نگفته است، «میخائیل آورن»، سفیر این رژیم در آمریکا با موافقت کامل با نظر «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه، در مورد ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در ساحل غربی و بیت‌المقدس شرقی، گفت: «شهرک‌سازی هیچ‌گاه سدی در راه برقراری صلح نبوده است. این موضوع در مورد صلح اسرائیل با مصر و اردن صدق می‌کند و نباید در مورد فلسطینی‌ها هم به صورت معضل اصلی درآید. مهم این است که آماده‌ایم مسئله ساخت‌وسازها را در چارچوب بررسی موضوعات کلیدی سرزمین، مرز و امنیت حل و فصل کنیم.» 

وضعیت نهایی بیت المقدس با ۸۰۰ هزار تن جمعیت، یکی از کلیدی‌ترین معضل خاورمیانه است.
فلسطینی‌ها بخش شرقی بیت‌المقدس را که با اشغال اسرائیل درآمده، پایتخت کشور آینده خود می‌دانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین