کد خبر: ۱۱۶۶۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶

در 50 سالگی به بلوغ می‌رسیم!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود آنکه قبلا دانشمندان تصور می‌کردند رشد مغزی انسان‌ها در اوایل دوره کودکی به پایان می‌رسد، اما آخرین مطالعات نشان می‌دهد حتی تا 50 سالگی نیز تکامل مغز ادامه پیدا می‌کند و به همین دلیل رفتار انسان‌ ممکن است بارها در طی دوران زندگی‌اش تغییر کند. 

به نوشته خبر؛ شاید بسیاری تصور کنند رشد بدن آن‌ها حداکثر تا 21 سالگی کامل می‌شود، اما مغز انسان‌ها هم‌چنان به رشد خود ادامه می‌دهد و در کمال شگفتی این روند ممکن است تا 50 سالگی هم به طول بینجامد.

اسکن‌های مغزی نشان می‌دهد قسمتی از مغز به نام کورتکس پری فرانتال که درست در پشت پیشانی شما قرار گرفته است تا سنین 40 و 50 سالگی نیز تغییر شکل می‌دهد.

این قسمت یکی از مهم‌ترین بخش‌های مغز محسوب می‌شود و در حقیقت توانایی‌های این بخش است که ما را از حیوانات متمایز می‌کند. از وظایف این بخش می‌توان به تصمیم گیری، ارتباطات اجتماعی و بسیاری دیگر از خصوصیات شخصیتی هر فرد اشاره کرد.

پروفسور سارا بلیکمور عصب شناس دانشگاه کالج لندن در این باره گفت: تا 10 سال پیش ما تصور می‌کردیم رشد مغز انسان در اوایل دوره کودکی به پایان می‌رسد. اما اکنون ما با عکس‌برداری مغزی متوجه شدیم تکامل مغز انسان‌ تا ده‌ها سال به طول می‌انجامد.

بنابراین حتی اگر شما دارای خانواده و فرزند هستید نباید تصور کنید که به اندازه کافی بزرگ شده و رشد عقلی پیدا کرده‌اید. به همین دلیل است که بسیاری از مردم حتی زمانی که سال‌ها از دوره نوجوانی آن‌ها گذشته است برخی رفتارها یا افکار متعلق به آن دوران را با خود دارند. حتی برخی از والدین زمانی که به خواسته خود نمی‌رسند مانند بچه‌ها قهر می‌کنند و کنترل خود را از دست می‌دهند که یکی از دلایل این موضوع کشف اخیر دانشمندان در مورد رشد مغز است.

مهم‌ترین عاملی که شکل این تغییرات ساختاری را معین می‌کند ژن‌ها و بیولوژی بدن هستند و عوامل بیرونی چندان در آن نقش ندارند.

پروفسور بلیکمور قبلا در تحقیقات خود ثابت کرده بود که ناحیه پری فرانتال مغز در دوره بلوغ رشد بسیار سریعی پیدا می‌کند. این تغییرات در حقیقت فرد را برای زندگی آینده‌اش مجهز می‌کند و درک دنیای پیرامونش را تکامل می‌بخشد. البته هنوز علت این که چرا رشد مغز تا ده‌ها سال بعد هنوز ادامه پیدا می‌کند مشخص نیست.

پروفسور بلیکمور که نتایج تحقیقات خود را در سازمان علوم عصبی بریتانیا ارائه کرده است در این باره گفت: شاید این یافته‌ها بتواند توضیح دهد که چرا نمرات بسیاری از دانش‌آموزان در بین سنین 12 تا 14 سالگی افت پیدا می‌کند. اغلب والدین و معلمان تصور می‌کردند این حالت به دلیل استرس ناشی از تغییر پایه تحصیلی اتفاق می‌افتد. اما اکنون تحقیقات نشان می‌دهد رشد موقت مواد خاکستری مغز در سنین بلوغ تمرکز کردن را برای نوجوانان دشوارتر می‌کند.

قبلا هم دانشمندان مطالعاتی را روی 17 دانشجوی بین 25 تا 35 سال انجام دادند و متوجه شدند حتی در این سنین نیز مغز این افراد تغییرات قابل توجهی را تجربه می‌کند. از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در این مدت تحت تاثیر قرار گرفته و تکامل پیدا می‌کنند می‌توان به بخش‌های مرتبط با احساسات و تفکرات اشاره کرد. 

این تغییرات می‌تواند میزان آگاهی افراد از احساسات درونی و قابلیت دریافت اطلاعات از جهان پیرامون را تحت تاثیر قرار دهد و به این ترتیب روی رفتار هر فرد در مقابل دیگران موثر باشد. به همین دلیل است که حتی بزرگسالان نیز ممکن است در برخی موارد رفتارهایی از خود نشان دهند که چندان با سن آن‌ها سازگار نیست و حتی ما افراد زیادی را می‌شناسیم که در میانسالی به بلوغ فکری رسیده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
0
عالی بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین