کد خبر: ۱۱۶۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۵

رئیس قوه قضائیه خطاب به برخی حامیان دولت: بنی‌صدر هم می‌گفت من قانون را قبول ندارم

از احدی برای چشم‌پوشی، سفارش نمی‌گیرم مگر شخص رهبری
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس قوه قضاییه با گلایه از این که گاهی احساس می‌شود هجمه‌های حساب شده‌ای متوجه استقلال قوه قضائیه می‌شود، گفت: توقع ما این است که مسئولان، اصول‌گرها و حزب‌اللهی‌ها به قوه قضائیه کمک کنند. دستگاه قضایی متعلق به بنده نیست و بنده فقط در اینجا امانتدار هستم. قوه قضاییه مقتدر و مستقل باید تا ظهور آقا (عج) بماند تا بتواند در اجرای عدالت قدم بردارد. 

آیت‌الله آملی لاریجانی رییس دستگاه قضایی طی سخنرانی در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده علوم قضایی با بیان اینکه در قوه قضاییه مشکلاتی هم از جهت نیروی انسانی و هم از جهت ساختاری وجود دارد، گفت: آنچه مورد نیاز دستگاه قضایی است، استقلال و قاطعیت است که این امر نیز ناشی از قانون نیست و عمدتا به شخصیت قضات و مدیران قوه قضاییه بازمی‌گردد. متاسفانه گاهی احساس می‌شود که قضات این بخش را کم‌رنگ می‌کنند البته قضات خدمت‌گزار و دلسوز در دستگاه قضایی بسیار وجود دارند. 

آملی لاریجانی با بیان اینکه مدیران دستگاه قضایی باید باشجاعت، اقتدار، استقلال و قاطعیت دستگاه قضایی را به نمایش بگذارند، گفت: بسیار از شعار دادن می‌پذیرم اما بنای ما این است به‌شدت با مفاسد اجتماعی برخورد کنیم مهمترین مانع در این زمینه عدم عزم جدی و ترس از برخورد اصحاب حقوق بشر است. هر زمانی اعدامی صورت می‌گیرد هیاهویی بلند شده و بیان می‌کنند که مجازات غیرانسانی است، آنها این مبانی را از کجا آورده‌اند. فلان وکیل به خارج از کشور سفر می‌کند و اعلام می‌کند که اعدام مجازاتی غیرانسانی است. 

رییس قوه قضاییه ادامه داد: از منظر آنها اینکه غرب با بمب‌های خوشه‌ای و شیمیایی به مناطقی حمله می‌کند دارای اشکال نیست ولی اگر کسی در جزای قتلی که انجام داده، قصاص ‌شود عملی غیرانسانی صورت گرفته است، در برخی ایالات آمریکا اعدام وجود دارد اما این گفته من به این معنا نیست که چون آنها دارند ما نیز اعدام داریم. ما بر اساس قانون و حدود الهی، قصاص داریم و نباید مجامله کنیم. 

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه ما با کسی خوف برخورد نداریم، گفت: آنها با یک بمب در هیروشیما 100 هزار نفر را نابود کردند ما نباید از کسی خجالت بکشیم بلکه باید حدود الهی را با قاطعیت اجرا کنیم. خداوند فرموده در قصاص، حیات است و قطعا این مسأله به آرامش جامعه کمک می‌کند. 

رییس دستگاه قضایی با اشاره به حادثه‌ای در تهران مبنی‌بر اینکه دو موتورسوار به جوانی که کیفی را در دستش گرفته حمله کرده و به وی 12 ضربه چاقو می‌زنند، گفت: من نمی‌گویم هیچ‌جای دنیا جرم و مجازات وجود ندارد ولی عدم قاطعیت ما باعث شده اقداماتی که انجام می‌دهیم بازدارندگی نداشته باشد. اگر در این مسایل قاطعیت نشان دهیم حداقل تخفیف می‌یابد. نیروی انتظامی ضابط دستگاه قضایی است و خواهش ما این است که به معرفی این موارد تسریع بخشند و از همکاران‌مان در دستگاه قضایی نیز می‌خواهیم که به این پرونده‌ها به سرعت رسیدگی کنند. 

آملی لاریجانی با بیان اینکه در قانون، سلاح سرد عینا سلاح گرم است، گفت: اگر کسی با سلاح سرد موجب ترس مردم شود به عنوان محارب یا مفسد فی‌الارض، حکمش اعدام است و این جزا قطعی است. نفس چاقو کشیدن و ترساندن مردم مصداق محاربه است. اشرار باید خود را جمع و جور کنند و بدانند که این مسیر ادامه نخواهد داشت. 

رییس قوه قضاییه رسیدن به اهداف قوه قضاییه را نیازمند حمایت همه دانست و گفت: ما مدیران مسئول هستیم و باید به وظیفه خود عمل کنیم از خارج از دستگاه قضایی نیز باید به ما کمک کنند. 

وی با گلایه از این که گاهی احساس می‌شود هجمه‌های حساب شده‌ای متوجه استقلال قوه قضاییه می‌شود، گفت: توقع ما این است که مسئولان، اصول‌گرها و حزب‌اللهی‌ها به قوه قضاییه کمک کنند. دستگاه قضایی متعلق به بنده نیست و بنده فقط در اینجا امانتدار هستم. قوه قضاییه مقتدر و مستقل باید تا ظهور آقا بماند تا بتواند در اجرای عدالت قدم بردارد. 

وی ادامه داد: قطعا نواقص و کاستی‌هایی در دستگاه قضایی وجود دارد ولی مدیران در این دستگاه‌ در حال خدمت هستند و گاهی به دلیل جرم‌های ناکرده مورد هجمه قرار می‌گیرند. آقایی بیان کرده که چرا قوه قضاییه در برخورد با سران فتنه کوتاهی می‌کند و لیستی بلندبالا را اعلام می‌کند که اگر این افراد محاکمه نشوند، خودمان اقدام می‌کنیم. یا دیگری که در کنار رکن یمانی کعبه قسم می‌خورد که اگر رییس مجلس درخصوص سران فتنه صریح سخن نمی‌گوید به این دلیل است که اگر حکومت عوض شد می‌خواهد در حکومت بعدی دستی داشته باشد. باید گفت انالله و اناالیه راجعون که شما در کنار کعبه قسم جلاله می‌خورید. 

وی افزود: من که یک سال پیش گفتم این افراد را مجرم می‌دانم اما اینکه چرا نمی‌رسیم در لفافه بیان کردم که یک‌سری مصالح عمومی در نظام وجود دارد که بنده تعیین کننده این مصالح نیستم. از نماینده مجلس تعجب می‌کنم که می‌گوید چرا دستگاه قضایی به موضوع سران فتنه رسیدگی نکرده است. من که برای شما شخصا مسائل نظام را بازگو کردم این چه جفایی است که علاوه‌بر توضیح تکراری انجام می‌دهید. آن زمان که آقایان مشغول استراحت بودند قوه قضاییه مشغول رسیدگی به پرونده‌ها بود. 

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: مصالح کلی نظام را رهبری تشخیص داده و ما هم سرباز او هستیم. آنها ادعا می‌کنند که سرباز ولایت‌ هستند این چه سربازی ولایت است که شما به‌طور غیرمستقیم رهبری را مورد هجمه قرار داده و ما را سپر کرده‌اید. آیا کسی که توهین و افترا می‌کند باید مجازات شود یا خیر؟ می‌خواهند ما را در مقابل حزب‌اللهی‌ها و اصول‌گراها قرار دهند. ما با حزب‌اللهی و بسیجی حرف نداریم. من دست بسیجی متعهد را نیز می‌بوسم اما اگر دادستان شهری جرمی را مشاهده کرد باید اقدام کند. 

رییس قوه قضاییه ادامه داد: شنیدم روحانی بزرگواری در روز عاشورا بر روی منبر رفته و به قوه قضاییه توهین کرده که شما بی‌عرضه هستید که به پرونده سران فتنه رسیدگی نمی‌کنید. مگر دستگیر کردن دو سه نفر برای قوه قضاییه کاری دارد، اندکی به خود بیایید اینها ظلم به قوه قضاییه است. من نسبت به شخص خاصی نظر ندارم، حرفم این است که از احدی برای چشم‌پوشی از این حرف‌ها سفارش نمی‌گیریم مگر رهبر انقلاب. 

آملی لاریجانی با تاکید بر این که همه ما باید به قانون خاضع باشیم، گفت: این چه تهمت‌هایی است که می‌ز‌نید. آقای نماینده‌ای به من می‌گوید سعه صدر داشته باشد اما یک کلام نمی‌گوید که این فرد اشتباه کرده است. متاسفم برای عده‌ای که هنگامی هم که شفاعت می‌کنند، شفاعت‌ ظالم را می‌کنند. 

وی با اشاره اظهارات یک فرد مبنی‌بر اینکه "من نه به پست و مقام وابستگی دارم و نه راه خود را تغییر می‌دهم. اگر تخطی نسبت به قانون را بپذیریم راه را برای بسیاری از مسایل باز کردیم. گفته می‌شود قانون اساسی را قبول ندارم و تنها به وصیت پدر شهیدم عمل می‌کنم"، گفت: هنگامی که بنی‌صدر گفت من به قانون عمل نمی‌کنم امام راحل فرمود غلط می‌کنی که به قانون عمل نمی‌کنی. سایت‌هایی که به بعضی از دستگاه‌ها وابسته هستند چرا این مباحث را پخش می‌کنند آنها بدانند که برخورد ما قطعی است و انسان متدین اگر مرتکب جرمی شد باید مجازات شود. 

آملی لاریجانی با بیان اینکه دستگاه قضایی برای 70 میلیون ایرانی است، اظهار امیدواری کرد که عده‌ای این مسیر اشتباه را طی نکنند. او گفت: اگر نماینده مجلس هستیم سوگند یاد کرده‌ایم که از حقوق ملت دفاع کنیم امیدوارم همه به دستگاه قضایی کمک کنند. 

وی تصریح کرد: بعضی به ما گله کردند که شما نسبت به توهین‌هایی که به رییس‌جمهور شد عمل نکردید. بنده مکرر به دادستان تهران که در همین جا از وی قدردانی می‌کنم گفتم که شما قاطعانه در این خصوص عمل کنید. در مورد این موارد نیز ورود کردیم و برخی سایت‌ها را نیز بستیم زمانی که رییس‌جمهور گفت که از حقوق خود گذشته است ما گفتیم که اگر شما بگذرید ما نمی‌گذریم. وقتی توهین به رییس‌جمهور و مقامات کشور می‌شود دادستان موظف به رسیدگی است. 

آملی لاریجانی گفت: تقاضایم به ویژه از مسئولان بالای کشور این است که به استقلال و قاطعیت قوه قضاییه کمک کنند. ما در سیاست‌های کلی دستگاه قضایی ذره‌ای از فرمایش رهبری عدول نخواهیم کرد و انشاءالله منویات ایشان را اجرا می‌کنیم. 

رییس دستگاه قضایی در ابتدای سخنرانی‌اش با بیان اینکه جای پژوهش‌های بنیادی در خصوص حقوق و علوم قضایی در دستگاه‌ها و حوزه‌های علمیه خالی است، گفت: علاوه بر فقدان در زمینه مباحث علمی، فقدانی نیز برای قوه قضاییه محسوب می‌شود. 

وی با بیان اینکه دانشکده علوم قضایی برای دستگاه قضایی یک فرصت استثنایی است، افزود: در حقوق و علوم انسانی و همچنین در فلسفه حقوق و فلسفه علوم انسانی نمی‌توانیم به مجموعه وارداتی از مغرب زمین، اکتفا کنیم. البته اتکا به آنها نیز درست نیست. فکر کردن حد و مرزی نمی‌شناسد. غربی‌ها با نگاه خاصی به انسان مباحث حق و حقوق بشر را مطرح می‌کنند. ما مسلمان‌ها حتما باید به دنبال تدوین و تاسیس حقوق بشر اسلامی باشیم. تاسیس این حقوق بشر از اقدامات ضروری به شمار می‌رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
0
0
درود بر مردان دانا واگاه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین