کد خبر: ۱۱۷۰۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲

ویکی‌لیکس: رهبران آسیای‌ میانه فاسدترین سران دنیا هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بنیانگذار ویکی‌لیکس گفته است که مدارک زیادی علیه رهبران آسیای ‌میانه و اعضای خانواده‌ آنها در دست دارد که روسای جمهوری این کشورها را در جایگاه متهمان قرار خواهد داد. 

پایگاه اینترنتی «ویکی‌لیکس» برای نخستین بار اطلاعاتی را بر اساس گزارش دیپلمات‌های آمریکائی درباره‌ رهبران ترکمنستان و تاجیکستان منتشر کرد که طی آن، سران آسیای میانه «رشوه‌خوار و فاسد» توصیف می‌شوند. 

به گزارش دویچه وله، «جولین آسانگ»، بنیانگذار ویکی‌لیکس گفته است که مدارک زیادی علیه رهبران آسیای ‌میانه و اعضای خانواده‌ آنها در دست دارد که روسای جمهوری این کشورها را در جایگاه متهمان قرار خواهد داد. 

«قربانقلی بردی‌محمداف»، رئیس‌جمهوری ترکمنستان، در کانون افشاگری ویکی‌لیکس قرار دارد. وی شاید تنها رهبر جهان باشد که ویکی‌لیکس پرده از زندگی کاملا خصوصی وی برداشته است. پایگاه اینترنتی روسی زبان «سنترال آیژیا رو» این اطلاعات را جنجالی توصیف کرده است.
 
هفته ‌نامه‌ «اشپیگل» که برخی اطلاعات محرمانه ویکی‌لیکس را منتشر می‌کند، نیز خبر می‌دهد که بردی‌محمداف رشوه‌ای به مبلغ ۶۰ میلیون یورو به شکل ناو تفریحی به نام «غالقینیش» (به معنای رستاخیز)، از شرکت «ایترای» روسیه دریافت کرده است تا با انعقاد قراردادهای سودآور با این شرکت موافقت کند. اشپیگل نوشت که بردی‌محمداف دراین کشتی نشست کابینه‌‌اش را برگزار می‌کند و ملوانان آن نیز سوئدی هستند. 

اشپیگل با استناد به گزارش دیپلمات‌های آمریکائی فاش کرده است: «بردی‌محمداف به هدیه‌ روس‌ها قانع نبوده و ناو بزرگ‌تری شبیه ناو تفریحی آبرامویچ، میلیاردر روسی درخواست کرده است اما روس‌ها به دلیل غیرممکن بودن انتقال چنین ناو تفریحی به دریای خزر از آن سرباز زدند.»
«نورمحمد حاناموف»، یکی از وزاری سابق ترکمنستان در این‌باره گفت که در تاریخ ۱۶ ماه اکتبر شرکت روسی «ایترا» خط لوله‌ گاز «قاراقوم- یی‌لانلی» را راه‌اندازی کرد. حاناموف اطلاعات مربوط به رشوه‌خواری ریاست‌جمهوری ترکمنستان را تائید کرده و گفت: «شرکت‌های روسی در زمان رئیس‌جمهوری سابق ترکمنستان هم رشوه پرداخت می‌کردند و این سیستم فاسد همچنان پابرجا ماند.» 

بنا بر این گزارش، شرکت ساختمانی «بوئیک» در فرانسه نیز تابه حال۵۰ قرارداد به مبلغ دو میلیارد یورو با ترکمنستان امضا کرده است. منابع خبری آسیای‌ میانه تائید کرده‌اند که با روی کارآمدن بردی‌محمداف در ترکمنستان به‌‌رغم بحران مالی جهانی شرکت فرانسوی بوئیک قراردادهای کلانی را با ترکمنستان بسته است.
 
شرکت بوئیک با صدور بیانیه‌ای ادعای ویکی‌لیکس را رد کرد. 

در عین حال مدافعان حقوق بشر یادآور می‌شوند که فرانسه تا کنون از ترکمنستان به دلیل فعالیت‌های اقتصادی‌اش انتقادی نکرده است. 

افشاگری ویکی لیکس دامن مقام‌های عالی‌رتبه‌ تاجیکستان را نیز گرفته است. روزنامه «گاردین» با استناد به اسناد ویکی‌لیکس از مذاکره‌ محرمانه «همراه‌ خان ظریفی»، وزیر خارجه تاجیکستان و سفیر سابق این کشور در واشنگتن نیز پرده برداشته است.
 
در اسناد مربوط به این موضوع گفته می‌شود که آمریکا در سال ۲۰۰۶ میلادی برای برکناری «امام‌علی رحمان»، رئیس‌جمهوری تاجیکستان با سفیر وقت و وزیر خارجه کنونی این کشور طرحی را ریخته است. ظریفی به آمریکا قول داده است که «خواسته‌های واشنگتن در مورد برکناری رئیس‌جمهوری روس‌گرای تاجیکستان را عملی کند.» 

بنا بر این گزارش، ظریفی بعدا قبول کرده است که جانشین رحمان باشد و به عنوان وزیر خارجه تاجیکستان به کار خود ادامه دهد. 

گاردین از سردی روابط تاجیکستان با روسیه و اعمال نفوذ روسیه در این کشور و همچنین اختلاف رحمان با «اسلام کریم‌اف»، رئیس‌جمهوری ازبکستان هم پرده برداشته است. این روزنامه می‌نویسد که دلیل وخیم‌تر شدن روابط ازبکستان و تاجیکستان، اختلاف رحمان با کریم‌اف است. 

گاردین همچنین افشا می‌کند که رئیس‌جمهوری تاجیکستان و خانواده‌ وی کنترل اقتصاد کشور را در دست دارند. 

تاجیکستان مدارک ویکی‌لیکس را رد کرده و آن را ساختگی و تحریک‌آمیز خوانده است. 

«دولت نظری‌یف»، سخنگوی وزارت خارجه‌ تاجیکستان گفته است که چاپ چنین مطالبی تاثیری بر روابط این کشور با دیگر کشورها نخواهد داشت اما تحلیل‌گران تاجیک تاکید می‌کنند که انتشار اسناد ویکی‌لیکس در روابط تاجیکستان با آمریکا و روسیه بی‌تاثیر نخواهد ماند. 

ویکی‌لیکس تا کنون بخش کوچکی از گزارش‌های دیپلمات‌های آمریکا در آسیای‌ میانه را منتشر کرده است اما این پایگاه اینترتی اعلام می‌کند که به‌زودی با گزارش‌های جدیدی پرده‌ای دیگر از زندگی رهبران آسیای میانه برداشته خواهد شد. 

آسانگ تائید می‌کند که با مهاجران سیاسی آسیای ‌میانه نیز ارتباط نزدیکی برقرار کرده است.
ورمحمد حاناموف به مخالفان دولت ترکمنستان توصیه می‌کند، علیه شرکت‌هایی که به دولت این کشور و رهبر آن رشوه دادند به مجامع بین‌المللی شکایت کنند. 

«میشائل لاوبش»، از بنیاد مدافع حقوق شهروندی در آسیای میانه نیز تاکید می‌کند که گزارش‌های بنیاد وی درباره فساد مالی، اخلاقی رهبران این کشورها با افشاگری ویکی‌لیکس تائید شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین