آفتابنیوز : آفتاب: قیمت بنزین که حساس ترین حامل انرژی است در ابتدا با حداکثر ممکن برداشته شده است و۷۰۰تومان برای قیمت بنزین آزاد مبلغ بالای است.
نائبرئیس کمسیون طرح تحول اقتصادی در گفتوگو با افکارنیوز با بیان اینکه ۷۰۰ تومان برای قیمت بنزین آزاد مبلغ بالای است، گفت: در قوانین مصوب شده قرار بر این بود که در طول پنج سال به سطح قیمتهای بینالمللی برسد و بهدلیل دیر اقدام کردن، دولت سعی بر جبران این امراز طریق افزایش بیش از حد قیمت را دارد.
وی با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها در بخش افزایش قیمت حاملها، در دو بخش انجام خواهد گرفت، افزود: البته گام اول دولت بلندتر از گام دوم بوده و افزایش قیمت بعدی برای دولت با نگرانیهای کمتری همراه خواهد بود. زیرا قیمت بنزین که حساسترین حامل انرژی است در ابتدا با حداکثر ممکن برداشته شده است.
نائب رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی تصریح کرد: گامهای بعدی که دولت درخصوص افزایش قیمت حاملهای انرژی برابر با قیمتهای جهانی خواهد برداشت از حساسیت کمتری برخوردار خواهد بود و راحتتر است.
تابش با بیان اینکه با افزایش قیمت حاملهای انرژی دولت باید در طول یک سال منابعی در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان آزاد کند، اظهارکرد: در صورت جهش تورمی قیمتها و موفق عمل نشدن آن اولین قربانی خود دولت است که مجبور است منابع جمعآوری شده را صرف هزینههای خود کند.
وی تصریح کرد: دولت در اولین گام افزایش قیمت حاملهای انرژی ۷۰ درصد مسیر پیشبینی شده را طی کرده است و در صورتی که در طی یک سال در مهار قیمتها موفق عمل کند برای گامهای بعدی نگرانی نخواهد داشت.
نائب رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی با اشاره به اینکه در قانون مالیات بر ارزش افزوده، بنزین چه تولید داخل باشد و چه وارداتی، مالیاتی حدود ۳۰ درصد بر آن تعلق میگیرد، گفت: براساس این قانون قیمت تمام شده افزایش مییابد، بنابراین یا باید به این بخش معافیت داده شود تا قیمت را بالا نبرد یا این که چارهای نیست و باید در محاسبات شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش محاسبات قیمت تمام شده طبق قانون بایستی در نظر گرفته شود.
تابش در پایان خاطرنشان کرد: البته کلیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه خود، دولت را مکلف کردهاند تا قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت را بهتدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه افزایش دهد بهطوری که در پایان اجرای آن، قیمت حاملهای مذکور کمتر از نود درصد (۹۰%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.