کد خبر: ۱۱۹۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۹

مصاحبه امام خمینی‌(ره) با بی‌بی‌سی؛‌ مى‏خواهیم مملكت را مستقل كنیم و به مردم آزادى بدهیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران نوشت: دی‌ماه سال 1357رسانه‌های خارجی كه انقلاب اسلامی ایران را در آستانه پیروزی می‌دیدند مصاحبه‌های بسیاری را با رهبر كبیر انقلاب اسلامی انجام دادند و در اكثر روزهای این ماه مصاحبه‌ای از امام خمینی(س)منتشر شده است. ایشان 15 دی‌ماه در مصاحبه با بى‌بى‌سى اعلام كردند "ما مى‏خواهیم كه مملكت را مستقل كنیم و به مردم هم آزادى بدهیم و حكومت جمهورى اسلامى هم یک جمهورى است مثل سایر جمهوری‌ها و لكن قانونش قانون اسلامى است." 

مصاحبه [با رادیو- تلویزیون «بى. بى. سى» درباره مسائل عمومى ایران‏]
زمان: 15 دى 1357/ 6 صفر 1399
مكان: پاریس، نوفل لوشاتو
موضوع: مسائل عمومى ایران‏
مصاحبه‏كننده: خبرنگار رادیو- تلویزیون «بى. بى. سى» 

سؤال: اكنون كه شاه قبول كرده است كه برود- گر چه براى مدتى نامشخص- آیا دعوت بختیار را در مورد بازگشتن به ایران قبول خواهید كرد؟ 

من هر وقت مقتضى بدانم خودم به ایران خواهم رفت و رفتنم متوقف به دعوت كسى نیست؛ چه دعوت بشود یا نشود. 

آیا از نظر شما نقش قابل قبولى در آینده براى شاه وجود دارد؟

 هر گز او نقشى ندارد. 

نقش آتى شما در امور كشور چیست؟
 
من همان كسى كه قبلًا بودم بعداً هم هستم. من مردم و حكومت را هدایت مى‏كنم.
شما از بازسازى ایران و تأسیس جمهورى اسلامى صحبت كرده‏اید. براى ما مشكل است مقصود شما را درک نیم. عملًا چگونه به این هدف دسترسى پیدا خواهید كرد؟ و زندگى مردم ایران چگونه عوض خواهد شد؟
 
قضیه، تغییر زندگى نیست؛ قضیه این است كه تاكنون مردم تحت فشار شاه بودند و مملكت هم استقلال نداشته است. ما مى‏خواهیم كه مملكت را مستقل كنیم و به مردم هم آزادى بدهیم حكومت جمهورى اسلامى هم یک جمهوری است مثل سایر جمهوری‌ها و لكن قانونش قانون اسلامى است. 

بعضى از منتقدین ادعا مى‏كنند كه شما مسائل مدرن و پیچیده و مسائل جامعه صنعتى آینده ایران را- كه به سوى صنعتى شدن مى‏رود- به خوبى در نمى‏یابید و همچنین انتقاد مى‏كنند كه شما مدت زیادى از ایران دور بوده‏اید. به این انتقادات چگونه پاسخ مى‏دهید؟

البته ما براى قضایاى پیچیده كارشناس داریم؛ ولى ما آنچه را درک می‌کنیم این است كه شاه ظالم است و خائن، و به مملكت و ملت خیانت كرده است؛ این دیگر یک مطلب واضحى است كه همه مى‏دانند. ما مى‏دانیم كه مملكت ما استقلال ندارد و اجانب در همه امور مملكت ما دخالت مى‏كنند؛ این هم كه مطلب معلومى است. ما براى استقلال و آزادى مبارزه مى‏كنیم. 

غیرمسلمانان تصویرى مملو از بى‏رحمى از جامعه اسلامى دارند؛ تنبیهاتى براى جرایم نسبتاً كوچک و یا قطع ید، چنانكه نمونه‏اى از آن را در پاكستان و عربستان مى‏بینیم، گفته مى‏شود كه این قوانین وحشیانه هستند؛ نظر شما چیست؟
 
آنهایى كه نظر سوءنسبت به اسلام دارند از باب این است كه اسلام را درک نكرده‏اند. حكومت اسلامى تا كنون در كار نبوده؛ حكومت اسلامى در صدر اسلام بود و هیچ وحشتى هم در زمان حكومت على بن ابى طالب- سلام اللَّه علیه- نبود و مردم در امان بودند. این حكومتهاى فعلى است كه مردم را به وحشت انداخته و هیچ گونه امنیتى در آن نیست و مردم را دسته دسته مى‏كُشند. ذائقه تلخى كه مى‏گویید، از این حكومتهاست نه از حكومت اسلامى كه رفتارى عادلانه و منصفانه دارد. 

بسیارى از زنانى كه در ایران به سطحى از آزادى و تحصیل رسیده‏اند، ترس این را دارند كه به یک رژیم مذهبى مرتجع بازگشت داده شوند. شما براى اطمینان خاطر آنان چه مى‏گویید؟

اسلام به زنان آزادى داده است و این دولت و شاه است كه آزادى را از آنان سلب كرده است و آنان را از هر جهت به بند كشیده است. 

سؤالى كه مجبورم بكنم این است كه بسیارى از منتقدین غربى شما مى‏گویند كه شما رهبر مذهبى‏اى هستید كه دستتان به خون بسیارى از مردم رنگین است. آیا شما هیچ از این بابت احساس پشیمانى و ندامت نمى‏كنید كه هزاران نفر در خیابان‌های ایران به واسطه فرمان‌های شما مبنى بر اعمال مستقیم علیه رژیم، جان خود را از دست داده‏اند؟ و یا فكر مى‏كنید كه هیچ راه حلى جز این وجود نداشت؟
 
این دست شاه است كه تا مرفق به خون ملت ما رنگین است. ما دفاع از حق خودمان مى‏كنیم و هر انسانى حق دارد كه از حق خود دفاع كند. بنا بر این ما طالب آزادى و استقلال هستیم؛ و این شاه است كه مردم را وحشیانه مى‏كشد. 

وقتى كه به ایران برگشتید، نظرتان راجع به تأمین نفت اسرائیل و آفریقاى جنوبى چه خواهد بود؟

اسرائیل در حال جنگ با مسلمین است و غاصب سرزمینهاى برادران ماست؛ ما به آن نفت نخواهیم داد. كشورهاى دیگرى كه روش عادلانه‏اى با ما داشته باشند از نفت برخوردار خواهند شد. 

صحیفه امام، ج‏5، ص: 347 تا 349

امید داریم حكومت «جمهورى اسلامى» است روى كار آید

ایشان همچنین در 19 دی ماه در مصاحبه با تلویزیون «بى. بى. سى»تصریح كردند"ما امید این را داریم كه همین حكومتى را كه پیشنهاد كردیم كه حكومت «جمهورى اسلامى» است در این سال روى كار آید.

مصاحبه [با تلویزیون «بى. بى. سى» درباره آینده ایران و نحوه بازگشت به ایران‏]
زمان: 19 دى 1357/ 10 صفر 1399
مكان: پاریس، نوفل لوشاتو
موضوع: نحوه بازگشت به ایران- نوع حكومت آینده- قیام ملت‌های اسلامى‏
مصاحبه‏كننده: خبرنگار تلویزیون بى. بى. سى‏ 

اگر شاه ایران را ترک گوید، آیا حضرت عالى فكر مى‏كنید وقت مناسبى براى بازگشت شما به ایران خواهد بود؟ 

باید مطالعاتى بكنیم. هر وقت مقتضى شد مى‏رویم. 

چه نوع حكومت یا دولتى را حضرت آیت اللَّه انتظار دارند كه تا پایان سال جارى مسیحى (دسامبر 79) در ایران روى كار آید؟

ما امید این را داریم كه همین حكومتى را كه پیشنهاد كردیم كه حكومت «جمهورى اسلامى» است در این سال روى كار آید. 

و این حكومتى خواهد بود كه شما شخصاً منصوب خواهید كرد؟

 ما به حسب آن طورى كه تا كنون گفتیم رجوع به آراى مردم مى‏كنیم؛ ولى به حسب واقع، مردم با رفراندمى كه مكرر كردند این حكومت را قبول كردند. 

دولت بریتانیا هنوز هم به فرستادن سلاح‌های خود مثل تانک‌ها، راکت‌ها و دیگر سلاح‌های نظامى براى شاه ادامه مى‏دهد. از نظر حضرت آیت اللَّه معناى این فرستادن اسلحه چیست؟

ما سال‌های طولانى است كه گرفتار این چیزها هستیم كه دولت انگلیس به حكومت جائر ما همراهى مى‏كند. از اول دولت انگلیس پدر این شاه را بر ما تحمیل كرد، و بعد هم كه او خیانت به آنها كرد او را اخراج كردند. متفقین- كه یكى‏شان انگلستان بود- محمد رضا شاه را بر ما تحمیل كردند و تحمیلات دولت انگلستان و ظلمهایى كه به ملتهاى ضعیف- كه یكى از آنها ملت ماست- كرده‏اند، سابقه زیادى دارد و اینكه حالا هم به فرستادن سلاح و پشتیبانى از شاه ادامه مى‏دهد، مى‏خواهد سلطنت او ادامه پیدا كند و این ادامه جرمها و جنایاتى است كه او مرتكب شده و مى‏شود. و اینها مى‏خواهند دولت شاه را هر چه بیشتر نگه دارند و هر روزى كه بر سلطنت باقى بماند روز مصیبت بزرگ ملت ماست. 

گفته شده است كه حضرت آیت اللَّه از لیبى و فلسطینى‏ها كمک‌های دریافت مى‏كنید و همچنین گفته شده است كه بعضى از وابستگان نزدیک به حضرت عالى (كسانى كه اینجا به شما كمک مى‏كنند) وابسته به حزب سابق توده هستند و یا عقاید كمونیستى دارند؛ آیا این اتهامات درست است؟
 
خیر؛ اینها تبلیغات دار و دسته شاه است. ما از هیچ دولتى استمداد نكردیم و نخواهیم كرد؛ ما به نیروى ملت اتكا داریم و احتیاج به دولتها نداریم. و كسانى كه با من ارتباط نزدیك و یا دور دارند از مسلمان‌هاى خالص هستند و به هیچ حزبى وابستگى ندارند. اینها تبلیغاتى است كه شاه و دارودسته او مى‏كنند، آن هم براى اینكه نهضت ما را آلوده كنند. 

ما امروز شاهد هستیم كه یک نهضت جدید اسلامى در بسیارى از ملت‌هاى مسلمان رشد مى‏كند، مثل تركیه و پاكستان؛ و این‌ها قیام‌هاى اسلامى مى‏كنند. به نظر حضرت عالى دلیل این قیام‌ها چیست؟
 
در سال‌هاى طولانى، تبلیغات دامنه‏دار دولت‌هاى شرق و غرب موجب این شد كه ملت‌هاى مسْلم از آنان بازى بخورند و گمان كنند كه ترقیات این كشورهاى ضعیف در گرایش به یكى از این دو ابرقدرت است؛ لكن به هر طرف كه تمایل پیدا كردند بعد از مدتى فهمیدند كه آنها جز اسیر كردن اینها و بردن خزاین و غارت كردن مخازن آنها كار دیگرى نمى‏كنند. در عصر ما، ملت ما یافت كه شاه به واسطه پیوندى كه با غرب، مخصوصاً با امریكا دارد و همین طور با شرق، تمام مخازن ما را به باد داده است بلكه نیروهاى انسانى ما را نیز به هدر داده است؛ و فهمیدند جنایات فوق‌العاده‏اى كه مرتكب مى‏شود به واسطه پیوندى است كه شاه با ابرقدرتها دارد. از این جهت ملت ما بپاخاست و سایر ممالك، از جمله ممالک اسلامى نیز به این حقیقت تلخ توجه پیدا كردند و با مطالعه تاریخشان درك كردند كه تمام گرفتاریهایى كه ملتها پیدا كردند از دست این ابرقدرتهاست؛ ناچار از آن ابرقدرت‌ها رویگردان شده‏اند. و اسلام كه تمام آرزوهاى بشر را به طور شایسته در دسترس آنها خواهد گذاشت و مى‏گذارد و قوانین اسلام، چه قوانین‏ اقتصادى و سیاسى و چه قوانین فرهنگى و معنوى آن، قوانین غنى‏اى است كه هر كس به آنها توجه پیدا كند ناچار به اسلام گرایش پیدا خواهد كرد. و مسلمین بعد از سال‌هاى طولانى‏اى كه در غفلت بودند حالا مقدارى رو به بیدارى گذاشتند و مقدارى توجه به اسلام پیدا كردند و امید این هست كه توجه آنها به اسلام بیشتر بشود و اسلام را آن طور كه هست بشناسند و در صورت شناخت صحیح، گرایشات آنان به شرق و غرب بكلى منقطع خواهد شد و براى پیاده كردن احكام اسلام جانفشانى خواهند نمود. 

صحیفه امام، ج‏5، ص 404 تا 407
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین