کد خبر: ۱۱۹۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۹

بحران اقتصادی به بنگاه‎های کاریابی رسید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر انجمن صنفی کاریابی‎های بین‎المللی با اعلام اینکه هم اکنون بسیاری از دفاتر کاریابی در بخش خارجی به دلیل ناکامی در اعزام نیروی کار به خارج کشور در بحران مالی و اقتصادی به‌سر می‌برند، گفت: زبان عامل کلیدی در اعزام کارجو به خارج است. 

حسن کرباسی درخصوص آخرین وضعیت اعزام نیروی کار به خارج کشور و همچنین روند صدور کارجویان به کشورهای هدف با اعلام اینکه متاسفانه هم اکنون بسیاری از دفاتر کاریابی در بخش خارجی در بحران مالی به سر می‌برند، گفت: به دلیل عدم موفقیت در اعزام کارجویان به کشورهای مختلف دنیا، بسیاری از کاریابی‌ها هم اکنون از وضعیت مالی و اقتصادی نابسامانی برخوردار هستند.

بحران در کاریابی‎ها

دبیر انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی کشور اظهار داشت: البته اینکه چه تعداد نیروی کار موفق شده اند تا به خارج کشور برای کار بروند در اختیار وزارت کار است و مرجع اعلام آمار عملکرد، آنها هستند.

کرباسی خاطر نشان کرد: تغییر و تحولی نیز در اداره اشتغال خارج از کشور این وزارتخانه اتفاق افتاد که منجر به توقف سیاست گذاری ها در این بخش شده است.

وی تصریح کرد: در این حوزه دلایل اصلی دیگری را نیز می‌توان به پرونده ناکامی‌های ایران در اعزام نیروی کار به خارج اضافه کرد که آن هم ندانستن زبان خارجی به ویژه انگلیسی و مهارت نداشتن افراد در تصدی مشاغل مختلف است.

زبان و مهارت؛ دو عامل ناکامی کارجویان

این مقام مسئول در انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی کشور گفت: همچنین یکی دیگر از دلایل ناکامی در اعزام نیروی کار به خارج کشور را باید عدم تشکیل کمیته ماده 35 دانست که طی آن، دستگاه‌های مسئول موضوع اعزام نیروی کار به خارج کشور را پیگیری و در مورد آن تصمیم گیری می‌کنند.

به گفته کرباسی، عدم وجود تفاهم‌نامه‌های قابل اجرا در کنار تعطیلی 1.5ساله جلسات کمیته ماده 35، از دلایل دیگری است که اعزام نیروی کار به خارج کشور را متوقف کرده است. 

اعزام نیروی کار به خارج کشور یکی از امکاناتی است که کشورها از آن برای پاسخ‌گویی به نیازهای اشتغالی کارجویان خود استفاده می‌کنند هرچند در این بخش نمی توان امیدوار بود که درصد بسیار زیادی از افرد متقاضی بتوانند شرایط کار در خارج کشور را پیدا کنند.

عدم تسلط به زبان خارجی از سوی بسیاری از متقاضیان کار در خارج کشور، عدم مهارت انجام کار در مشاغل فنی و مهندسی، مطابقت نداشتن آموزشهای فنی و حرفه ای با بیشتر رشته های مورد نیاز در کشورهای نیروپذیر در کنار ارزان بودن اعزام نیروی کار در کشورهای رقیب مانند فیلیپین، عراق، افغانستان، پاکستان، اندونزی و... از دلایل عمده توقف در اعزام نیروی کار فنی و مهندسی و ساده ایران به خارج کشور است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین