کد خبر: ۱۲۰۱۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷

صوفی: پس از انتخابات، بنای رسانه بر این بود كه با برنامه‌های سرگرم‌كننده، مردم را هدایت كند

بینی و بین‌الله هیچ فشاری بر شبکه‌های رادیویی وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «ما در تولید برنامه‌های رادیویی بنا را بر سه محور گذاشتیم، ذائقه مردم، مصحلت مردم و میل و نیاز مردم». این گفته صوفی، معاون صدای صداوسیمای جمهوری اسلامی است. 

صوفی در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات به بیان دغدغه‌های مدیریتی در رسانه رادیو پرداخته و از نقش مؤثر صداوسیما در کنترل حوادث پس از انتخابات سخن گفت. 

صوفی در این گفت‌وگو اظهار داشت: مدیریت رسانه یكی از سخت‌ترین نوع مدیریت‌هاست. بنابراین ما باید یک استراتژی برای خودمان فرض كنیم تا بتوانیم هم به ذائقه مخاطب پاسخ دهیم و هم به میل و نیاز مخاطب. این استراتژی نیز بر مبنای اجتهاد رسانه‌ای است. اگر ما اجتهاد رسانه‌ای را تشخیص دهیم و خوب عمل كنیم، شاید آن سختی و فشاری كه اشاره می‌كنید كمتر باشد یا اگر هم زیاد باشد، هم شیرین خواهد بود و هم اینكه نتیجه مطلوبی برای حكومت خواهد داشت. 

وی در پاسخ به پرسشی در مورد وجود فشارهایی بر رسانه رادیو برای پخش برنامه یا جلوگیری از پخش برنامه یا موسیقی خاصی گفت: من به جای فشار از واژه الزامات اعتقادی استفاده می‌كنم، در واقع ما خودمان الزاماتی داریم كه این الزامات در مواردی محدودیت ایجاد می‌كند اما با تشخیص و اجتهاد رسانه‌ای كه داریم، محدودیت شدیدی را احساس نمی‌كنیم. 

وی ادامه داد: واقعاً عرض می‌كنم كه گرچه بعضی‌ها ممكن است فكر كنند فشار سختی بر رسانه وارد می‌آید اما نه، چنین فشاری وجود ندارد. من هم به عنوان مدیر چندساله رسانه و هم به عنوان فرد آشنا با مسائل فرهنگی در كشور می‌گویم كه اساساً فشاری احساس نمی‌كنیم و این طور نیست كه از محافل مختلف روی ما فشار باشد كه چیزی را پخش كنیم یا نكنیم. حالا چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون هم اجتهاد رسانه‌ای وجود دارد و هم اینكه برنامه‌سازان ما می‌دانند در تمام رسانه‌های جهان ضوابطی وجود دارد كه باید رعایت شود. 

صوفی اضافه کرد: صادقانه عرض كنم كه بینی و بین‌الله در این دو سالی كه من در این معاونت هستم، هیچ فشاری برای هیچ كدام از شبكه‌ها بر من وارد نشد.
معاون صدای رسانه ملی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ماهنامه مدیریت ارتباطات، در پاسخ به این سؤال که چرا رسانه ملی در حوادث پس از انتخابات خواست مردم در اطلاع‌رسانی دقیق را اجابت نکرد، گفت: ما با توجه به اینكه رسانه ملی هستیم، به چند فاكتور عمده به عنوان اولویت‌ها و سیاست‌ها باید توجه كنیم؛ خصوصاً به وحدت ملی، امنیت ملی و عمومی، آرامش‌بخشی در جامعه و ایجاد نشاط در مردم. بنابراین باید در دعوت از هر كارشناسی و در تولید و پخش هر برنامه‌ای، نگاهی به امنیت ملی، وحدت ملی و آرامش جامعه داشته باشیم. از سوی دیگر، 40 و چند میلیون نفر در انتخابات شركت كردند و بیش از 20 میلیون به یک جریان رأی دادند و حالا چند میلیون هم به جریان دیگری كه البته در عمل معلوم شد كه آن چند میلیون دائماً ریزش داشتند. اگر نظرسنجی‌های صداوسیما و سایر مراكز را نگاه كنید، می‌بینید این 13 میلیون نفر، 13 میلیون نفر ثابتی نبود و خیلی ریزش و كاهش داشت. بنابراین وقتی ما از ذائقه مخاطب می‌گوییم، باید آن 25 میلیون نفر یا بیشتر از 40 میلیون نفر را در نظر بگیریم. 

وی ادامه داد: باید به مسائل انتخابات پایان می‌دادیم، چرا كه كشور باید به فكر سازندگی، توسعه و برنامه‌ریزی باشد. به هر حال ملت می‌‌خواهند زندگی كنند. كشور ما كشور انتخابات است و اگر قرار باشد همه امور كشور را به انتخابات گره بزنیم، حتماً التهابات انتخابات مجلس نیز كمتر از انتخابات ریاست‌جمهوری نیست. ما به عنوان رسانه باید مردم را تشویق كنیم و یكی از وظایف رسانه، مدیریت و هدایت افكار عمومی است. بنابراین پس از انتخابات بنای رسانه بر این بود كه بتواند با تولید و پخش برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌كننده، مسابقه، فیلم و... مردم را هدایت كند تا به دنبال زندگی، سازندگی و توسعه باشند. 

صوفی با بیان اینکه «ما همه پیش‌بینی‌ها را انجام دادیم اما نه این‌طور كه عده‌ای بیایند و رأی مردم را بر نتابند»، در مورد اتفاقات پس از انتخابات گفت: اگر پیش‌بینی «فتنه» می‌شد، تدابیر دیگری می‌اندیشیدیم. ما پیش‌بینی كار شیرینی را می‌كردیم، اینكه بالاخره مردم می‌آیند و رأی می‌دهند و مانند سایر انتخابات از نتایج تمكین می‌كنند و تمام می‌شود. كشور خیلی از این قضیه ضرر كرد و من می‌خواهم بگویم بخش زیادی از ضرری كه به كشور وارد شد، از توطئه رسانه‌ای بود. شما نگاه كنید، در ایام انتخابات سوگیری تولید و پخش بی‌بی‌سی شدت یافت. صدای آمریكا همین‌طور و اساساً بی‌بی‌سی معترضان و اغتشاشگران را هدایت می‌كرد كه بروید فلان خیابان، عده‌ای آنجا جمع شدند، درگیری شد. اگر بخواهیم برندگان و بازندگان انتخابات را احصاء كنیم، باید بگوییم برنده رسانه بود و بازنده هم رسانه بود. منتهی برنده رسانه ملی و جمهوری اسلامی بود كه توانست با توطئه رسانه‌ای غرب مقابله كرده و آرامش‌بخشی كند، بازنده رسانه‌های غربی بودند كه با تمام نیرو وارد شدند اما نتوانستند كاری از پیش ببرند. 

متن کامل گفت‌وگو با صوفی در نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- بهمن ماه89- منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین