کد خبر: ۱۲۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۸۴ - ۲۲:۱۵

روزهای پرکار متکی

آفتاب‌‌نیوز :

نهاونديان كه بر زبان‏هاي انگليسي و عربي مسلط است علاوه بر تلاش‏هاي تئوريك و اجرايي در مورد مباني تاريخي انديشه سياسي اسلام، اقتصاد اسلامي و عدالت اجتماعي، بر فلسفه غرب نيز تسلط دارد و پيش از اين عهده‏دار مسؤوليت‏هاي متعددي بوده و هست كه از مهم‏ترين آنها مي‏توان به نمايندگي تام‏الاختيار جمهوري اسلامي ايران در سازمان تجارت جهاني (WTO) در پنج سال متوالي، معاونت پژوهشي پژوهشگاه علوم‏انساني و مطالعات فرهنگي، مشاور رئيس‌‏جمهوري، معاون برنامه‌‏ريزي و اطلاع‌‏رساني وزارت بازرگاني، مشاور وزير بازرگاني، نماينده وزارت بازرگاني در شوراي‌‏عالي انفورماتيك كشور، مسؤول مركز مطالعات و تحقيقات اقتصادي كشورهاي اسلامي، دبير شوراي اقتصادي صداوسيما، رياست همايش بين‏المللي مالكيت فكري و تجارت الكترونيك و دبير همايش‏هاي رسانه واقتصاد اشاره كرد.
وي همچنين از سال 1382 تاكنون، رياست مركز ملي مطالعات جهاني‏شدن را بر عهده داشته است.
نهاونديان تحصيلات عالي خود را در رشته دكتراي تخصصي اقتصاد از دانشگاه "جرج‏واشينگتن" آمريكا به پايان رسانده و در حال حاضر طرح‌‏هاي مطالعاتي متعددي در زمينه "جهاني‏شدن و فرهنگ ما"، "جهاني‏شدن و اقتصاد ما" و "جهاني‏شدن و سياست ما" را در دست انجام دارد و از وي به‏عنوان پژوهشگر برجسته كشور در زمينه‏هاي مختلف جهاني‏شدن نام برده مي‏شود.
اين منبع آگاه همچنين با رد برخي خبرها كه در روزهاي اخير در برخي روزنامه‏هاي رسمي مبني بر ادغام معاونت‏هاي آسيا و اقيانوسيه با معاونت عربي و آفريقايي درج شده بود، گفت: انتصاب "مهدي صفري" در سمت معاونت آسيا و اقيانوسيه قطعي شده است اما هنوز تصميم نهايي در مورد پست معاونت عربي و آفريقايي گرفته نشده است.
صفري پيش از اين، مديركل اداره كشورهاي مشترك‏المنافع در حوزه آسيا و نماينده ويژه ايران در امور درياي خزر بوده است.
اين مقام آگاه ادامه داد: "مرتضي بانك" معاون اداري و مالي كنوني وزارت امور خارجه نيز در سمت خود ابقا شد.
وي همچنين با اشاره به اينكه انتصاب "مرتضي سرمدي" سفير سابق كشورمان در لندن به‏عنوان معاون اروپا و آمريكاي وزارتخانه تقريباً‏ قطعي شده است؛ گفت: وي كه دوره فوق ليسانس روابط بين‌‏الملل دانشگاه‌‏تهران راتا مرحله ارائه رساله گذرانده است در سال 1360 به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و سپس در سمت‌‏هاي مختلفي از جمله مديركل اداره‌‏كل روابط عمومي وزارت امورخارجه از سال 1361 تا سال 1368، معاون وزير امورخارجه در امور مطبوعاتي، اطلاعات و فرهنگي از سال 1368 تا 1376، معاون وزير امور خارجه در امور اروپا، آمريكا و كشورهاي آسياي‌‏ميانه از سال 1376 تا 1379، سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن از سال 1379 تا 1383، معاون وزير امورخارجه در امور اروپا و آمريكا از پاييز سال 1383 تاكنون، عضو هيأت امناي بنياد انديشه اسلامي، عضو هيأت امناي خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا)، عضو هيأت امناي شوراي عالي روابط عمومي، عضو هيأت امناي دفتر مطالعات سياسي و بين‌‏المللي، فرستاده ويژه جمهوري اسلامي ايران به تاجيكستان، فرستاده ويژه جمهوري اسلامي ايران به كوزوو، عضو هيأت جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات صلح بين ايران و عراق و نماينده ويژه جمهوري اسلامي ايران براي مذاكره درباره رژيم حقوقي درياي خزر ايفاي وظيفه كرده است.
وي افزود: قائم‏مقام وزير كه به احتمال زياد حكم دستياري ويژه وزير هم به وي ابلاغ خواهد شد نيز به‏زودي معرفي مي‏شود و متكي در حال بررسي دو سه نفر براي پذيرش اين سمت است.
اين منبع آگاه گفت: در حال حاضر جليلي، بيشترين شانس را براي تصدي اين سمت دارد زيرا وي در زمان سفارت متكي در تركيه،‏ از همكاران وي در يكي از ادارات كل وزارت امور خارجه بوده و لذا گزينه‌‏اي مورد اعتماد براي وي محسوب مي‏شود.
وي در ادامه در مورد "عليرضا معيري" معاون كنوني وزير امور خارجه در امور آموزش و پژوهش نيز گفت: وي پس از رد پيشنهاد معاونت سياست‏خارجي شوراي‏عالي امنيت‏ملي، در سمت كنوني خود ابقا شده است.
اين منبع با بيان اينكه پس از روي كار آمدن دولت جديد و با توجه به ضرورت انتخاب يك ديپلمات با تجربه و آشنا با كم و كيف مسائل بين‏المللي، نگاه‏ها به‏سوي معيري دوخته شد، به تعهد، تخصص و مورد اعتماد بودن معيري نزد مقامات بلندپايه نظام اشاره كرد و افزود: معيري 50 ساله، از هنگام آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران، كار خود را در كسوت ديپلماتيك آغاز كرده كه تا امروز ادامه دارد و اين سابقه، وي را به يكي از با تجربه‏‏ترين ديپلمات‏هاي كشورمان تبديل كرده است.
اين منبع با اشاره به اينكه معيري در طول دوران جنگ تحميلي مشاور "ميرحسين موسوي" بوده و پس از آن در دوران سازندگي و اصلاحات به‏عنوان مشاور "اكبر هاشمي‏رفسنجاني" و "سيدمحمد خاتمي" فعاليت كرده است، تصريح كرد: معيري علاوه بر سوابق آكادميك در دانشكده روابط بين‏الملل و نيز در مقام عضويت هيأت امناي دانشگاه بين‎المللي امام خميني(س)، سوابق كار رسانه‏اي را نيز دارد و با چگونگي كار تبليغاتي نيز آشناست كه اين عامل، از عوامل مهم براي دعوت از وي براي پذيرش مسؤوليت تيم مذاكره‏كننده بود.
گفتني است معيري، در حال حاضر مديرمسؤولي نشرياتي از جمله فصلنامه "مطالعات آسياي مركزي و قفقاز"، دوفصلنامه "مطالعات آفريقا"، دو فصلنامه "العلاقات‏الايرانيه‏الدوليه"، فصلنامه "آمودريا" به زبان روسي، فصلنامه "تاريخ روابط خارجي" و فصلنامه " THE IRANIAN JURNAL OF INTRNATIONAL " به زبان انگليسي را بر عهده دارد.
شايان ذكر است "عليرضا معيري" پيش از اين مناصبي چون كارداري سفارت ايران در فرانسه، معاونت سياسي نخست‏وزير، مشاور رئيس‏جمهوري در امور بين‏الملل، مشاور رئيس‏جمهوري در امور هماهنگي و مسؤول گروه مشاوران رئيس‏جمهور، سفارت جمهوري اسلامي ايران در فرانسه و معاونت آموزشي و پژوهشي وزارت امور خارجه را بر عهده داشته است.
وي افزود: تصميمات در مورد ساير تغييرات و از جمله ادارات كل وزارت امور خارجه،‌‏ پس از بازگشت متكي از نيويورك اتخاذ خواهد شد. متكي شنبه آينده به نيويورك مي‌‏رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین