کد خبر: ۱۲۱۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۱
محیط زیست دریایی کشور از سوء مدیریت و بی‌تدبیری مسئولان رنج می‌برد

احتمال افزایش آلودگی نفتی در ساحل خلیج فارس

فاجعه نفتی در بوشهر و آلوده شدن 400 هکتار از اراضی کشاورزی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از احتمال آلودگی بیشتر نفتی در ساحل خلیج فارس خبر داد و گفت: بطور حتم نشت نفت در ساحل خلیج فارس اثرات جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم دریا می‌گذارد. 

محمد صدیق مرتضوی با بیان اینکه خبر تازه‌ای از این آلودگی نفتی در بوشهر نیست، گفت: کارشناسان مشغول جمع‌آوری اطلاعات برای برآورد خسارات و راه‌های کاهش مشکلات این رخداد هستند.

وی افزود: احتمال نفوذ بیشتر این پدیده به دریا وجود دارد و بطور حتم اثرات زیادی را در اکوسیستم دریا خواهد گذاشت.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان وابسته به مرکز تحقیقات شیلات ایران تصریح کرد: در حال حاضر کارشناسان مشغول انجام بررسی‌های اولیه هستند و اظهارنظر کمی مشکل است.

وی با بیان اینکه مخزن نفتی به دریا نشت کرده است، گفت: تصاویر ماهواره‌ای گویای این وضعیت نیستند و باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

گفتنی است ترکیدگی خطوط لوله نفت دراطراف بندر دیلم علاوه بر سرایت به آب‌های خلیج فارس منجر به یک فاجعه نفتی در بوشهر و آلوده شدن 400 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه شده است به‌طوریکه این لکه نفتی حدود 20 کیلومتر از ساحل منطقه دیلم را دچار آلودگی شدیدی کرده است.

محیط زیست دریایی کشور از سوء مدیریت و بی‌تدبیری مسئولان رنج می‌برد

خشک کردن دریا و گسترش دامنه تاسیسات نفتی در عسلویه، واگذاری جزایر حفاظت شده به کیش، ترکیدگی لوله های نفت، مرگ پستانداران دریایی و آبزیان و نابسامانی در مدیریت مناطق مرجانی در چند ماهه اخیر حاکی از بی‌تدبیری مسئولان در مدیریت محیط زیست دریاست. 

بسیاری از کارشناسان معتقدند محیط زیست دریایی ایران سامانه مدیریتی مناسبی ندارد و مشکلاتی به بزرگی آلودگی نفتی ناشی از ترکیدگی لوله‌های پوسیده نفت و یا الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ ‌به محدوده منطقه آزاد کیش و بندرسازی و خشک کردن بستر مرجانها در این مناطق به سادگی رخ می‌دهد و متولیان هم در مدیریت این وقایع ناتوانند.

چندی پیش مرگ ۱۰ دلفین در سواحل جاسک تراژدی مرگ پستاندارن خلیج فارس را رقم زد. از دیگر سو جزایر سه گانه در نزدیکی کیش به مناطق آزاد سپرده شد تا توسعه اقتصادی بر توسعه پایدار اولویت داده شود.

یک استاد دانشگاه و متخصص محیط زیست ایران معتقد است: «وقتی کشورهای حاشیه خلیج فارس با شتاب و حرص عجیبی در پی کشف و انتقال نفت هستند و تمام هزینه‌ها صرف این فعالیت می‌شود نمی‌توان انتظار داشت خلیج فارس از آلودگی‌های محیط زیستی مصون بماند.»

دکتر اسماعیل کهرم، گفت: «در شمال کشور و در دریای خزر هم وضع به همین منوال است و پنج کشور ساحل نشین هر کدام به فکر استفاده و توسعه هر چه بیشتر هستند و یک کشور به تنهایی نمی‌تواند وظیفه همه را انجام دهد چرا که آلودگی آبی بیش از آلودگی هوا و خاک قابلیت انتقال و گسترش دارد.»

وی اظهار داشت: «سازمان محیط زیست مانند ما کارشناسان تنها حرف می‌زند در حالی که آنها اختیاراتی دارند و می‌توانند برای جلوگیری از بروز این فاجعه‌های محیط زیستی در دریا از آن استفاده کنند. معاونت محیط زیست دریایی که شنیده می‌شود در حال تغییر است به تبع از ریاست سازمان محیط زیست سیاست سکوت در پیش می گیرد و تنها سکوت می‌کند.»

به گفته کهرم، با انحلال شورای عالی محیط زیست، دست‌ها برای تخریب محیط زیست در همه حوزه‌ها باز شد چرا که محیط زیست در این شورا یک رای دارد و در برابر رای وزارتخانه‌های مثل نفت، صنعت، راه و ترابری و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های توسعه گرا به حساب نمی‌آید.

وی به جریان حرکت آب دریای خزر و خلیج فارس اشاره کرد و گفت: «آب این دو دریا بر خلاف عقربه ساعت در گردش است. آب خزر از انزلی به سمت جنوب شرق حرکت می‌کند و این گردش باعث انتشار و گسترش هر چه بیشتر آلاینده‌ها در آب می‌شود و خلیج فارس نیز چنین وضعیتی دارد.»

کهرم لزوم مدیریت واحد در خلیج فارس را یادآور شد و افزود: «این مدیریت در دریا وجود ندارد چرا که اگر وجود داشت وضعیت محیط زیست دریا به این شکل نبود. اگر مدیریت واحد و منسجمی بود حوضچه‌های نفت که تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن استفاده می‌کنند بر اثر سیلابی شدن وارد دریا نمی‌شد و همین طور آب توازن کشتی‌ها اگر به درستی مدیریت می‌شد این همه تلفات جانوری بر اثر آلودگی در خلیج فارس دیده نمی‌شد.»

این استاد دانشگاه به فعالیت دفتر راپمی در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: «این دفتر هیچ‌وقت نتوانسته محیط زیست دریای خلیج فارس و دریای عمان را به دلیل گستردگی سواحل و مسائل متعدد دیگر مدیریت کند و تنها عده‌ای از کشورهای منطقه خلیج فارس در این دفتر جمع شده و به دلار پول می‌گیرند.»

به اعتقاد کهرم، خلیج فارس ۴۷ برابر آب‌های آزاد آلودگی دارد که ناشی از انواع فعالیت‌های نفتی و صنعتی است ولی کسی به این هشدارها توجهی نمی‌کند. با این حال در سال‌های گذشته سازمان بنادر و کشتیرانی کشور افردای را برای ماموریتهای ویژه ای مانند کنترل کشتی‌های باری و نفتی در خلیج فارس بکار گرفت تا به کشتی‌ها اجازه ندهند آب توازن را که یکی از سر منشاهای اصلی آلودگی در خیلج فارس است به دریا بریزند اما باید پرسید این افراد اکنون در کجای معاونت دریایی و سازمان محیط زیست فعالیت می‌کنند.

از سوی دیگر در ماجرای واگذاری جزایر چندگانه و حفاظت شده محیط زیست به منطقه آزاد کیش بنا به گفته سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی مدیران و معاونان سازمان محیط زیست هیچ گونه اطلاعاتی در قبال جزایر حفاظت شده هندورابی، فارور و بنی فارور در اختیار مجلس قرار ندادند و به همین دلیل در حین بررسی برنامه پنجم توسعه کشور توسط مجلس به دلیل نداشتن آگاهی کافی نسبت به این مناطق به اصطلاح حفاظت شده به مناطق آزاد کیش الحاق شدند که دستور آن نیز چندی پیش از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.

انوشیروان محسنی گفت: در حال تدارک تدابیری هستیم که بین سازمان محیط زیست و مناطق آزاد طبق قانون هماهنگی هایی انجام شود تا رعایت قوانین زیست میحطی از سوی مناطق آزاد الزام‌آور شود.

با این حال با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان بر اساس این قانون، به دولت اجازه داده شد با رعایت موازین زیست محیطی، جزایر “هندورابی” و “فارور” بزرگ و کوچک را طبق نقشه به محدوده آزاد کیش ملحق کند.

اما اتفاق دیگری که به تازگی محیظ زیست دریایی کشور را تحت تاثیر قرار داده ترکیدگی خط لوله آغاجاری به گوره دیلم در استان بوشهر است که سبب شده سیلی از نفت محدوده ۲۰ کیلومتری از خط ساحلی این منطقه را فرا بگیرد. این لکه نفتی به طول ۲۰ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتر به ساحل آمده و طبق گفته مقامات برآوردهای اولیه نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی منطقه به نفت آلوده شده است.

امید صدیقی مدیرکل دفتر اکوبیولوژی معاونت دریایی سازمان محیط زیست در این‌باره گفت: «نفت خام در دره ای تل انبار شده بود و در بخش خشکی که با بارش شدید باران و جاری شدن سیل نفت به دریا راه یافت و روز پنجشنبه گذشته نفت با سیلاب به دریا آمد.»

وی اظهار داشت: «ورود نفت لکه های گسترده ای را ایجاد کرده که به طول ۲۰ کیلومتری و عرض هشت متر بوده است. اگرچه شناورهایی از سازمان بنادر و کشتی رانی و سازمان محیط زیست در حال فعالیت برای جمع کردن نفت از دریا هستند ولی در روزهای گذشته دریا طوفانی بوده و نفت را به سواحل کشانده است. در حال حاضر نفت در ساحل دیلم به صورت غلیظ انباشت شده و ماموران به وسیله گریدر و ماشینهای میکانیکی در حال برداشت آن از ساحل هستند.»

اما اتفاقات ناخوشایند در محیط زیست دریایی کشور به اینجا هم ختم نشد. در تراژی غم‌انگیزتری بستر جزایر مرجانی در چابهار به خاطر توسعه بندر شهید بهشتی زیر ۶ هزار متر مکعب خاک مدفون شد تا بی تدبیری و نبود مکانیزم قدرتمند و بازدارنده برای جلوگیری از تخریب محیط زیست دریایی ایران بیش از پیش نمایان شود.

به نظر می رسد مدیریت محیط زیست دریایی با وجود سختی فعالیت در دریا نمی‌تواند آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی و صنعتی و توسعه شتابان در خلیج فارس، عمان و حتی دریای خزر را به خوبی ساماندهی کند و هر روز باید منتظر شنیدن اخبار ناگواری از بروز فاجعه‌ای جدید در آب‌های دریایی ایران بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۵
0
0
خوبه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین