آفتابنیوز : آفتاب: با ابلاغ قوانین جدید راهنمایی و رانندگی در ایران، جریمه بعضی از تخلفات رانندگی تا سقف ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته و مقررات جدیدی برای امنیت بیشتر خودروسواران وضع شده است.
بر اساس قوانین جدید راهنمایی و رانندگی که از روز شنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) برای اجرا ابلاغ شده، از این پس بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودروهای سواری، از جمله سرنشینان صندلیهای عقب اتوموبیل، الزامی است و موتورسواران و همراهانشان هم میبایست از کلاه ایمنی استاندارد در هنگام حرکت استفاده کنند.
سقف جریمههای نقدی تخلفات رانندگی نیز با ابلاغ قوانین جدید تغییر یافته و رانندگانی که به خاطر انجام تخلفات حادثهساز متوقف شوند تا سقف ۱۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.
همچنین رانندگانی که پس از مصرف مواد روانگردان و الکل در حالت "بیارادگی" اقدام به رانندگی کنند، مطابق قوانین جدید تا سقف ۲۰۰ هزار تومان جریمه میشوند و پس از ضبط گواهینامه رانندگی آنها، این افراد برای "برخورد قانونی" به مقامات قضایی معرفی خواهند شد.
در ایران بیش از ۱۷ میلیون وسیله نقلیه، شامل خودورهای شخصی (۴۸ درصد)؛ موتور سیکلت (۳۷ درصد)؛ مینی بوس و کاروان (یک درصد)؛ کامیون و کامیونت (پنج درصد) و یک درصد اتوبوس در تردد هستند که این کشور از این نظر در میان کشورهای منطقه حائز رتبه اول است و ترکیه با بیش از ۱۳ میلیون وسیله نقلیه، در رتبه بعدی قرار دارد.
در قوانین جدید راهنمایی و رانندگی، عابران پیادهای که از محلهای تعیین شده برای عبور عابر پیاده گذر نکنند در صورت تصادف ممکن است متخلف محسوب شوند و رانندگان خودرویی که به این افراد برخورد کرده، در صورت اثبات "بیگناهی" مسئولیتی در برابر ایجاد خسارتهای جانی و مالی نخواهد داشت.
از دیگر مواردی که در قوانین جدید راهنمایی و رانندگی مورد توجه قرار گرفته است، نحوه برخورد با خودورهایی است که در زمانهای تعیین شده به طور غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک شهری وارد میشوند.
بنابر قانون جدید، از این پس کسانی که به طور غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، پس از جریمه نقدی، برای خروج هرچه زودتر از این محدوده اخطار دریافت میکنند و در صورت ادامه حضور در محدوده طرح ترافیک، برای هر یک ساعت، یک بار جریمه خواهند شد.
محمدرضا قدیرزاده، مدیرکل امور ریاست سازمان پزشکی قانونی ایران، میگوید که آمار کشته شدگان تصادفات جادهای در طول ۱۰ سال گذشته بیش از آمار کشتهشدگان جنگ ایران و عراق بوده است.
آقای قدیرزاده تعداد افراد کشته و مصدوم شده در تصادفات جاده ای ۱۰ سال گذشته در ایران را بیش از دو میلیون و ۲۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: "اکثر فوتیها مربوط به جوانان زیر ۳۰ سال است."
او همچنین با مقایسه آمار کشته شدگان حوادث هوایی و جادهای در ایران گفت که طی ۱۰ سال گذشته ۹۸۶ نفر جان خود را در سوانح هوایی از دست دادهاند: "حساسیت افکار عمومی نسبت به سوانح هوایی بسیار بیشتر از آمار مربوط به تصادفات رانندگی است."
جابر قره داغی، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ایران میگوید در هر ساعت ۲.۷ ایرانی در تصادفات جاده ای جان خود را از دست میدهند.
به گفته آقای قرهداغی، در حدفاصل سالهای ۱۳۷۹ تا پایان سال ۱۳۸۸ دویست و سی و پنج هزار و ۵۰ نفر در ایران بر اثر تصادف رانندگی کشته شدهاند و در این میان استانهای سمنان، قزوین و کرمان به ترتیب بیشترین میران تلفات انسانی را شاهد بودهاند.
وی همچنین با انتقاد از اعلام آمارهای متفاوت از تعداد تلفات تصادفات رانندگی توسط سازمانهای مختلف در نوروز امسال، گفت که سازمان پزشکی قانونی ایران "تنها مرجع اعلام مرگ و میر در تصادفات جادهای" است.