کد خبر: ۱۲۶۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴

سفیر ایران در عراق: تمام ساکنین اشرف از نظر ما عفو هستند مگر کمتر از 100 نفر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق در مورد آخرین وضعیت منافقین در عراق گفت: صدام از سال‌های 1986 -1987 ارکان قوای اجرایی‌اش سه رکن استخبارات، منافقین و ارتش بود، از این رو در ا کثر عملیات‌هایی که علیه ایران صورت می‌گرفت منافقین درگیر می‌شدند و حتی از ارتش عراق موفق‌تر عمل می‌کردند و بسیاری از رزمندگان ایرانی را هم به شهادت رساندند. آن‌ها در عملیات مرصاد در ایران و در انتفاضه 1990 (شعبانیه) در عراق بخش‌های اساسی بغداد و منطقه کردستان را به بهانه حفظ امنیت در اختیار گرفتند. بعد از سقوط صدام استخبارات و ارتش از هم پاشید، اما منافقین باقی ماندند که دارای تجهیزات نظامی کافی و در شمال بغداد مستقر شدند. آمریکایی‌ها بعد از مدتی آن‌ها را خلع سلاح کردند، اما سازمان‌شان را منحل نکردند. در حال حاضر 3400 نفر در اردوگاه اشرف حضور دارند که تاکنون تعداد هزار نفرشان به ایران بازگشته‌اند و 750 نفرشان از طریق صلیب سرخ خواهان ترک اردوگاه هستند.

دانایی‌فر با اشاره به شرایط زندگی‌ منافقین به لحاظ اجتماعی و روانی تصریح کرد: شرایط آن‌جا مناسب نیست. این افراد به لحاظ دسترسی به شبکه‌های اینترنتی، ‌ماهواره‌ای، تلفن و حتی‌گفت‌وگوی دو یا چند نفره بسیار تحت فشار و محدودیت هستند و هر روز هم باید اقرار به گناه کنند؛آن هم درباره تصورات گناه آلودشان. به تمام معنا حق انتخاب و آزادی برایشان وجود ندارد.

وی درباره شرایط ایران برای پذیرش و عفو منافقین گفت: تمام ساکنین اشرف از نظر ما عفو هستند مگر کمتر از صد نفر از آن‌ها که دارای پرونده قضایی‌اند. سایرین می‌توانند به کشور عزیزمان بازگردند و یا هر جایی که مایل هستند مسافرت کنند.

سفیر ایران در عراق درباره عضوگیری گروهک منافقین اظهار کرد: اکثر کسانی که در اردوگاه اشرف‌اند، قدیمی‌اند. از شش سال پیش تاکنون عضوگیری جدید نداشته‌اند و آخرین افراد از اروپا و ایران بوده‌اند.

دانایی‌فر درباره برخی اخبار مبنی بر کشف گورهای دسته جمعی در اردگاه اشرف با بیان این‌که در این‌باره اخباری را شنیده‌ام اما نمی‌توانم به طور دقیق آن را تایید کنم، گفت: گفته شده است که در مقرشان در اردوگاه اشرف که 80 کیلومتری شمال بغداد است و اردوگاه دیگری نزدیک زندان ابوغریب گورهای دسته جمعی بوده است. اما درباره اردوگاه اشرف به طور قطعی خبری ندارم.

دانایی‌فر ادامه داد: طرفین این اراده را دارند که این قراردادها با فوریت به مجلس و دولت دو کشور رفته و به تصویب نهایی برسند.

وی با بیان اینکه «عراق دیگر برای ایران تهدید نیست» گفت: به طور طبیعی همگرایی به وجود آمده میان ایران و عراق نسبت به دوران قبل قابل مقایسه نیست. یک دهه قبل هر لحظه احتمال می‌دادیم از مرزهای غربی ایران به ایران حمله شود، اما امروز چنین نگرانی وجود ندارد و تهدیدها از مرزهای غربی ایران برداشته شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین