کد خبر: ۱۲۶۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۵
در مراسم سوگواری شب شهادت حضرت فاطمه(س)

سید محمد خاتمی: تا زمانی که استبدادزدگی تاریخی ما درمان نشود، هر راهی به بیراهه می‌رود

حضرت زهرا(س) نه فقط نگران حق اقتصادی که نگران حق حاکمیت بر سرنوشت خویش بودند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) طبق سنت سال‌های اخیر با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و دوستداران اهل بیت(ع) و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در شب شهادت حضرت فاطمه (س) برگزار شد. 

به گزارش آفتاب، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در این مراسم سخنان خود را با این سلام آغاز کرد«‌بسم الله لرحمن الرحیم؛ اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمک»، او سپس به قصیده نسبتا بلندی که به زبان عربی در منقبت حضرت زهرا(س) وجود دارد اشاره کرد و گفت:«مطلع این قصید این چنین است که "شرف الله جمادی الآخره/فغرت وهی جمادی الفاخره."» 

وی افزود: «شاعر در ادامه می‌سراید که "در وجود حضرت زهرا(س) صورت‌هایی از آیین هدایت و شرع انور گرد آمده است که خردهای سرگردان را به راه می‌آورد و در او صدا و فریاد حق را می‌بینی که سرود عدل و حماسه انقلاب را می‌سراید. خداوند با این وجود مقدس، به بهترین آفریده خود (پیامبر) موهبتی داده است که زهراست و او سرور و نشاط دنیا و نور و روشنی آخرت است."» 

رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن و فرهنگ‌ها تصریح کرد: «در مجامع حدیثی، تاریخ، سیره و سنت و آنچه از سوی فرق مختلف اسلامی نقل شده است، تجلیل و تکریم حضرت زهرا(س) از سوی پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع)، آنقدر فراوان است که شاید در مورد هیچ موضوعی اینگونه تاکید نشده است.» 

وی با بیان اینکه «پیامبر در گفتار و رفتار به حضرت فاطمه(س) احترام زیادی می‌گذاشت»، یادآور شد: «بوسیدن دست، دادن عنوان "مادر پدر"، ایستادن با حترام در مقابل او و تلاش برای ابراز این عشق و محبت، قطعا تنها از روی عاطفه نبوده و رمز دیگری داشته است.» 

خاتمی ادامه داد: «امیرالمومنین(ع) هم در مقابل ایشان دلداده‌ای دلباخته است که او را تمجید و تکریم می‌کند و شاید همه احساس امیرالمومنین در آخرین بیتی که به حضرت نسبت می‌دهند متجلی باشد که بعد از دفن حضرت زهرا (س) سروده شده: "چنان آه و اندوه، جان مرا دربند کرده است که می‌خواستم همراه آه و اندوه، جان من هم برآید". یعنی حتی زندگی پس از حضرت زهرا(س) را ارزشمند نمی‌دید.» 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با طرح این سئوال که «این تکریم و تجلیل برای چیست؟»، اظهار داشت: «بدون تردید این بزرگ دانستن و ابراز احترام برای حضرت زهرا(س) در شخصیت و فضائل وجودی آن بزرگوار و جان سرشار از زیبایی و نیکی او نهفته است؛ یعنی تجلیل عظمت و نیکی است.» 

وی تاکید کرد: «بزرگی حضرت زهرا(س) سبب شده است تا نه فقط به عنوان یک انسان بزرگ، بلکه به عنوان معیار حقیقت معرفی شود تا آنجا که خداوند به خشم او، خشمگین و به خشنودی او خشنود می‌شود.» 

خاتمی با اشاره به زندگی کوتاه حضرت زهرا(س) و وجود بحران‌های متعدد و پی‌در‌پی در این زندگی کوتاه، گفت: «شاید بحرانی‌ترین آن، مدت 75 روز یا 95 روز بعد از رحلت پیامبر می‌باشد. اما در همان مدت کوتاه هم عظمت و بزرگی زیادی را می‌بینیم و از همان کلمات اندک بجا مانده از ایشان، می‌توان به عظمت شان ایشان پی برد.» 

وی یادآور شد: «از جمله در خطبه مسجد مدینه و سخنانی که در آخرین روزهای عمر خود در پاسخ به پرسش زنان مهاجر و انصار ایراد کردند. خطبه حضرت فاطمه (س) سرشار از نکات بدیع معرفتی، تربیتی، حکمی، عرفانی، سیاسی و در اوج فصاحت و بلاغت است. این همه عقلانیت، حکمت و معرفت و بینش پر ژرفا و بلاغت و فصاحت در یک زن جوان و مدرسه ندیده، شگفت‌آور و نشانه عظمت ایشان است.» 

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه «تعریفی که ایشان از دین اسلام بدست می‌دهد بسیار فاخر وزیبا و سنجیده است»، گفت: «پیش‌بینی دقیق ایشان از آینده امت اسلامی و جامعه بشری هم بسیار مهم است، این خطبه از ذخایر ارزنده‌ای است که از جهات مختلف باید روی آن کار شود.» 

وی افزود: «در روزهای پایانی زندگی، زنان مهاجر و انصار به خدمت حضرت زهرا(س) رسیدند و احوالپرسی کردند که ایشان از حوادث پیش آمده بشدت ابراز نارضایتی کردند و نکته‌ای گفتند که قابل تامل است. ایشان می‌فرماید: "به جان خودم سوگند که کردار امروز شما آبستن فتنه‌هایی است که بزودی میوه‌های تلخ آن را خواهید چید. به جای شیر، خون تاره از پستان دهر خواهد جوشید و خواهید نوشید و پیمانه‌های‌تان از زهرهای کشنده، پر خواهد شد. دل به دنیای‌تان خوش دارید، اما مطمئن باشید که فتنه‌ای سخت به شما رو خواهد آورد و هشدار می‌دهم نسبت به شسمشیری که به جان شما خواهد افتاد و از هم گسستگی و هرج و مرجی که فراهم خواهد شد و استبدادی که از سوی ستمگران تحمیل می‌شود؛ و چنان خواهد شد که نه بهره‌ای از دنیا داشته باشید و نه رونقی در زندگی‌تان باشد، بلکه آنچه شما می‌کارید، ظالمان می‌دروند و برمی‌دارند".» 

خاتمی تصریح کرد: «اگر زهرا(س) از علی(ع) حمایت می‌کند بخاطر این نیست که شوهر اوست یا بستگی خویشاوندی دارد. او می‌گوید که اگر علی‌(ع) حکومت می‌کرد، عدل را حاکم می‌کرد، جایگاه جامعه را بالا می‌برد، در مقابل بیداد و ستم می‌ایستاد و مردم را در راه راست و پاک پیش می‌برد. آنچه زهرا (س) می‌خواهد چنین حکومتی است و از اینکه نیست، رنج می‌برد و ملامت می‌کند که چرا از آنچه اسلام آورده بود و قراربود پیروی شود، دوری شد.» 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد: «در مورد پیش‌بینی حاکم شدن استبداد، ابن خلدون ظاهرا اولین کسی است که این موضوع را بیان کرده است که 50 سال بعد از رحلت رسول‌الله (ص)، خلافت اسلامی به پادشاهی موروثی تبدیل شده است. البته او توجیه می‌کند و عصبیت را که عامل اصلی در حکومت می‌داند در خلافت جاری نمی‌دیده است، لذا می‌گوید طبیعی است که این شکل از حکومت روی کار بیاید.» 

وی افزود: «اما دیدیم که چه فاجعه‌ای رخ داد و جامعه اسلامی به چه روزی افتاد. وجود 3 خلافت درگیر با یکدیگر همزمان در شرق و غرب و شمال جهان اسلام، نشانه بحران مشروعیت بود و باعث درگیری‌ها، سرکوب‌ها، فشارها و ستم‌ها و از سوی دیگر خشونت‌ها و مقابله‌های خونین، گرچه نور و درخشندگی اسلام سبب شد که تمدن بسیار شکوهمندی پدید آید، ولی به خاطر همین وضع سیاسی دیدیم که در اوج شکوفایی این تمدن، حالت افول و انحطاط آن هم پیدا شد و جامعه اسلامی کم کم به قهقرا رفت.» 

خاتمی تصریح کرد: «من در کتاب "آیین و اندیشه در دام خودکامگی" سعی کرده‌ام تا این موضوع را در حد آگاهی اندک و توان متواضع خودم بیان کنم و بارها گفته‌ام مشکل ما استبداد‌زدگی تاریخی است که تا درمان نشود، هر راهی و کاری که پیشنهاد شود به بیراهه می‌رود و دشواری ایجاد می‌کند.» 

رئیس‌ بنیاد باران ادامه داد: «زهرا(س) در آن حالت ناراحتی، پیش‌بینی حاکم شدن یک استبداد شدید بر اثر انحرافات ایجاد شده را می‌کند. او در خطبه خود از "فدک" که حق اوست دفاع می‌کند. مطمئنا حضرت زهرا(س) بخاطر ارزش مادی آن میراث، این مطلب را بیان نمی‌کند. او فرزند کسی است که فرمود: "الفقر فخری" و همسرش کسی است که دنیا را 3 طلاقه کرده بود و خود نیز با تنگدستی و زندگی ساده آشنا بود. اما ایشان در ماجرای فدک از "حق" خودش دفاع می‌کند، زیرا اگر قرار است حق دختر پیامبر با آن جایگاه بلند پایمال شود، تکلیف دیگران معلوم است. یعنی حق مردم و جامعه پایمال می‌شود.» 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: «حضرت زهرا(س) در این مورد دنبال حقی است که پایمال می‌شود البته حق اقتصادی امر مهمی است، اما حق اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حاکمیت بر سرنوشت خویش هم که مهمتر است از بین می‌رود و مشکل ایجاد می‌کند و نگرانی حضرت زهرا‌(س) از این مسأله بود که طبق پیش‌بینی آن حضرت متاسفانه رخ داد.» 

وی با بیان اینکه «به هر حال زندگی حضرت زهرا‌(س) از آغاز تولد سرشار از بحران‌هایی بود که شدیدترین آن بعد از رحلت پیامبر‌(ص) بود»، افزود: «قطعا زهرای اطهر ناراضی از دنیا رفت و امت اسلامی باید از خود پرسش کند که وقتی پیامبر خدا می‌فرماید "رضایت خدا در رضایت فاطمه است و ناخشنودی فاطمه، ناخشنودی خداست"، چه شد که فاطمه‌(س) ناخشنود از دنیا رفت؟ رنج‌های زهرا‌(س) بسیار زیاد بود که شاید گویاترین مظلب سخن ایشان باشد که "آنقدر مصیبت بر من فرود آمد که اگر بر روزها فرود می‌آمد، به شب مبدل می‌شدند".» 

خاتمی در پایان سخنان خود با این دعا به پایان برد:«خدواند ما را به راه زهرا (س) و علی (ع) آشنا کند و در پیروی آنها ما را موفق فرماید!»

حضرت زهرا(س) چونان دژی استوار ازهیبت و صولت علی(ع) دفاع می‌کرد 

در ادامه، احمد مسجد جامعی طی سخنانی با گرامیداشت یاد افرادی مانند آیت‌الله توسلی، سیف‌الله داد، کیوان سپهر و قیصر امیبن‌پور که مراسم سال‌های قبل و در جمع عزاداران حضور داشتند، به بیان حدیثی از پیامبر(ص) که توسط علامه امینی بیان شده است، پرداخت و اظهار داشت: «‌شآن حضرت زهرا نزد پیامبر اسلام(ص) فراتر از ارتباط دختر و پدر بود، زیرا ایشان دختران دیگری از همسران دیگر خود داشتند، اما این ارتباط را با آنها نداشتند.» 

وی همچنین با اشاره به سیاسی بودن ماجرای باغ فدک، افزود:« منش و اندیشه آن حضرت در دفاع از راه پدر تجلی می یابد و از سوی دیگر ضربت هایی هم که ایشان خوردند به خاطر علی(ع) بود ، زیرا کسانی که با ایشان برخورد کردند برای بردن علی(ع) برای بیعت آمده بودند.» 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات، با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س) همیشه مانند دژ استواری می ایستاد و از هیبت و صولت علی(ع) دفاع می‌کرد، یادآور شد: «ایشان با وجود این نقش که بر عهده داشتند، در آخرین روزهای عمر به همسرشان می‌گویند، علی جان! اگر از جانب من کوتاهی شده است، ببخش!» 

در این مراسم که سهیل محمودی اجرای آن را بر عهده داشت، پس از قرائت زیارت حضرت فاطمه زهرا(س) و تلاوت سوره یس توسط قاری ممتاز قرآن کریم آقای سید حسین موسوی، شاعران جوان آقایان امیرحسین نیکزاد، حسین جنت، محمدرضا طاهری، علی ثابت‌قدم و خانم فاطمه سالاروند، به قرائت اشعار خود در مدح و منقبت حضرت زهرا(س) پرداختندکه این سروده‌ها با استقبال و تحسین حاضران روبرو شد. 

سید عبدالحسین مختاباد نیز به مرثیه‌خوانی برای دخت گرامی نبی مکرم اسلام(ص) پرداخت. 

در پایان مراسم سوگواری نیز نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی اقامه شد. 

در حاشیه؛ 

در مراسم عزاداری حضرت فاطمه(س) جمعی از هنرمندان‌، روزنامه‌نگاران‌، مدیران دولت اصلاحات و چهره‌هایی مانند آیت‌الله سید مهدی امام جمارانی، آیت‌الله رحمت، سید محمود دعایی، ساعد باقری، معصومه ابتکار، محمدعلی سبحانی، جاوید قربان اوغلی، احمد خرم، هادی خانیکی، حجت الاسلام محمد شریعتی و... حضور داشتند. 

آثار خوشنویسی و گرافیک گروهی از هنرمندان تجسمی با موضوع حضرت زهرا(س) نیز در محل مراسم به نمایش در آمده بود و تعدادی از هنرمندان صاحب این آثار در مراسم حضور داشتند. همچنین تصویری از بارگاه ملکوتی ائمه(ع) مدفون در بقیع مربوط به سال 1308 هجری قمری که اصل آن در کتابخانه استانبول نگهداری می‌شود، به نمایش گذاشته شده بود که در این مجلس مورد توجه حضار قرار گرفت. 

در پایان مراسم و پس از اقامه نمازجماعت، سید محمد خاتمی به گفت‌و‌گوی چهره به چهره با حاضران پرداخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۷
1
0
سلام و درود خدا بر فاطمه زهرا (س)و پیروان راستین آن حضرت.
درود برخاتمی که با اندیشه‌های باز و بزرگ و معرفت‌اندیشی دینی خویش افتخار اسلام و ایران است. و افسوس ... که قدرش را نمی‌دانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۷
1
0
سید بزرگوار موسوی و خاتمی جدت و مادرت ام ابیها پشت و پناهت باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
1
0
درود خدا بر یگانه مرد عرصه اصلاحات
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین