کد خبر: ۱۲۷۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰

مارادونا باشگاه اماراتی را به ایران ترجیح داد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مارادونا پس از رد پیشنهاد سرمربی‌گری تیم ملی ایران، مربی‌گری الوصل امارات را برعهده گرفت.

پس از كناره‌گیری او از تیم ملی آرژانتین، بحث انتصاب او به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در حاشیه سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مراسم تقدیر از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی گوانگجو مطرح شد.

او سرانجام راه خاورمیانه را در پیش گرفت، به گونه‌ای ناگهانی و بدون اعلام قبلی، با شیخ احمد بن راشد آل مكتوم رئیس باشگاه الوصل امارات به توافق رسید. مدت قرار دادش دو سال خواهد بود. آلخاندرو مانكوسو و كارلوس انریكه به عنوان دستیار و فرناندو سینیورینه و خاویر ویلا به عنوان بدنساز كه جملگی مارادونا را در جام جهانی همراهی می‌كردند، او را در الوصل نیز یاری خواهند كرد. دقیقا همان كادری كه خولیو گراندونا رئیس فدراسیون فوتبال آرژانیتن، كنار گذاشتنشان را شرط بقای مارادونا در آلبی سلسته دانسته بود. او در الوصل جایگزین سرجیو فاریاس برزیلی شده است.

باشگاهی كه در فوتبال امارات نشانی از سال‌های درخشان پیشین را ندارد و از سال 2007 به بعد در فتح لیگ امارات ناكام مانده است. دوران طلایی الوصل را ستارگانی مثل فرهاد مجیدی از ایران و زهیر بخیت از امارات رقم زدند. امروز اما بازیكن شاخصی كه دست‌كم در آسیا شناخته باشد، در تركیب این تیم به چشم نمی‌خورد. نیكبخت واحدی، ایمان مبعلی و حامد كاویانپور هم سابقه حضور در الوصل را دارند اما دیگر خبری از حضور بازیكنان ایرانی در این باشگاه و به طور كلی در لیگ امارات نیست.

در تیم كنونی الوصل، ماجد ناصر همان دروازه‌بانی است كه در جام ملت‌های 2011 آسیا 3 گل از ایران خورد و البته با غلتیدن بر روی چمن ورزشگاه، آرش افشین را از حضور در بازی با كره جنوبی محروم كرد. سعید ال كاس 35 ساله با 60 بازی ملی دیگر بازیكن ملی پوش الوصل است. همین و دیگر هیچ. سهمیه الوصل در تیم ملی امارات، در پایین‌ترین حد خود طی سال‌های اخیر قرار دارد.

در جدول رده‌بندی لیگ امارات نیز باشگاه‌های الجزیره، بن یاس و الشباب در شرایطی بهتر قرار دارند. پارسال هم الوصل بین 12 تیم به مقام پنجم رسید. اما مارادونا كه در كشورش مذاكراتی با سن لورنزو انجام داده بود، آن تیم را به اومار اسد اكوادوری سپرد و خود به لیگی پیوست كه در آن، كمتر پیش می‌آید یک سرمربی، حال هركه می‌خواهد باشد، پس از سه شكست پیاپی اخراج نشود! این چهارمین تجربه مارادونا در عرصه مربیگری است. او پیشتر هدایت تسكیل مانیو و راسینگ كلاپ را در سال های 1994 و 1995 را بر عهده گرفته بود.

مارادونا در سال 2008 سرمربی تیم ملی آرژانتین شد و در جام جهانی آفریقای جنوبی نیز سرمربی این تیم بود. پس از خوردن 4 گل مقابل آلمان و حذف تیمش از گردونه رقابت‌ها، بر خلاف انتظارها مردم آرژانتین استقبال خوبی از این تیم به عمل آوردند و او همچنان می‌توانست سرمربی آلبی سلسته باقی بماند. اما فوق ستاره فوتبال جهان در دهه 80، حاضر به قطع همكاری با دستیارنش نشد و پیش‌شرط فدراسیون فوتبال آرژانتین برای تداوم همكاری را نپذیرفت. او حالا یكی از متمول‌ترین لیگ‌های آسیا را تجربه خواهد كرد. سقف رویاهای باشگاه الوصل كجاست؟ و آرزوهای مالكین یک باشگاه اماراتی تا چه اندازه برای یكی از جاه‌‌طلب‌ترین بازیكنان تاریخ فوتبال اهمیت دارد؟

باشگاهی كه مارادونا اولین سرمربی آرژانتینی‌اش نیست و پیش از او میگوئل باسلكو نیز روی نیمكت این تیم نشسته است. یک قطار از مربیان برزیلی و اروپایی هم خاطراتی از انتصاب با رقم هنگفت و اخراج‌های ناگهانی از این باشگاه را دارند. از جمله وینگو بگوویچ كه فوتبال ایران را از پرسپولیس تا آلومینیم هرمزگان تجربه كرده است. در جمع مربیانی كه سابقه هدایت الوصل را داشته‌اند، هیچ كس مشهورتر از مارادونا نیست. اما نام‌های بزرگی مثل تومیسلاو ایویچ هم دیده می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین