کد خبر: ۱۲۸۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۰

مصباحی​مقدم: انتقاد من به نامزدی موسوی این بود که طیف وسیعی را پشت سر خود داشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گفته یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز، احمدی​نژاد اگرچه گزینه مورد حمایت اصول‌گرایان در دو انتخابات گذشته بود اما گزینه اصلح محسوب نمی​شد.

غلامرضا مصباحی​مقدم گوشه​هایی از پرده​های جلسات اصول‌گرایان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و دهم را بالا زد و گفت: اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و دهم، دست به یک انتخاب زدند. این انتخاب به معنی این نبود که بی‌هیچ مناقشه​ای او را گزینه اصلح می​دانستند. بلکه او را بهتر از دیگران می​دانستند. این رویکرد در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بیشتر هم شد. آن هم به خاطر اقدامات مثبت ایشان در دولت اولشان بود. البته بسیاری از اصول‌گرایان از همان دولت نهم هم انتقادات جدی​ای به عملکرد آقای احمدی​نژاد داشتند.

مشروح سخنان وی در این باره را به نقل از خبرآنلاین بخوانید:

در جلسه​ای از جامعه روحانیت مبارز که به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و کاندیداتوری آقای احمدی​نژاد و موسوی مربوط بود، من مسأله​ای را مطرح کردم که بد نیست الان آن را رسانه​ای کنم. آن زمان هنوز حضور آقای موسوی قطعی نبود ولی من معتقد بودم که او چندین نقطه ضعف دارد. از جمله اینکه توتالیتر است و دولت​گرا و دولت‌سالار است و همه اقتصاد کشور را می​خواهد در دولت تجمیع کند. این مسأله هم منجر به ناسازگاری دولت با دیگر نهادها می​شود. کما اینکه در دوره نخست‌وزیری​اش نیز چنین مسأله​ای را با رئیس​جمهور وقت، مقام معظم رهبری داشت. انتقاد دیگر من به نامزدی موسوی در این بود که او طیف وسیعی را پشت سر خود خواهد داشت که انتظارات متنوعی دارند. از نهضت آزادی تا مشارکت و مجاهدین و کسانی در داخل و خارج. انتظارات آنها از رئیس جمهور، اداره کشور بر اساس قانون و زیر چتر رهبری نبود و این به یک چالش می​رسد.

نقل است که ابومسلم خراسانی پس از فتح بغداد، به امام صادق(ع) نامه نوشت و از ایشان خواست تا رهبری آنها را بر عهده بگیرد. اما امام نامه وی را سوزاندند. یکی از یاران ایشان پرسید: چرا این کار را می​کنید؟ و امام صادق پاسخ دادند که او از مردان ما نیست و هیچ ارتباطی میان ما نبوده و او این قیام را برای ما نکرده است.

من هم در همان جلسه به اعضای جامعه روحانیت مبارز هر یک سابقه سیاسی 40-50 ساله دارند، گفتم که آیا طی این 20 سال کناره​گیری آقای موسوی، ایشان با شما تماسی داشته​اند یا مشورتی خواسته​اند؟ مشخص شد که ارتباطی نبوده و او حتی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مرتب شرکت نمی​کرده و هیچ موضع جدی​ای هم در مورد مسائل این 20 سال نداشت. من به دلیل این رویکرد ایشان معتقد بودم که نباید از ایشان حمایت کنیم و همان تعبیر امام صادق(ع) را هم یادآور شدم. از سوی دیگر آقای محسن رضایی هم رای زیادی نداشت. بنابراین ما فقط یک گزینه داستیم؛ آن هم آقای احمدی​نژاد بود. فقط بحث​مان بر این بود که با توجه به انتقاداتی که نسبت به ایشان داریم، حمایتمان را از او اعلام کنیم یا نکنیم. برای همین هم رای گیری شد.

یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با تعجب از من پرسید که چرا با وجود انتقاداتی که به رویکرد اقتصادی دولت احمدی​نژاد دارم باز هم معتقد به حمایت از او در انتخابات هستم؟ و من پاسخ دادم که با همه خون دل​هایی که از رویکرد اقتصادی دولت می​خورم، باز هم معتقدم که نظام ما به مثابه یک هواپیماست که خلبان آن رهبری و رئیس​جمهور کمک خلبان اوست. از این رو باید بین خلبان و کمک خلبان یک هماهنگی کامل وجود داشته باشد. چون هر ناسازگاری​ای در این زمینه منجر به تلاطم در هواپیما می​شود.

من معتقد بودم که با وجود احمدی​نژاد -با توجه به کارکردش در دولت نهم- چنین تلاطمی را در کابین خلبان نخواهیم داشت. اما هرگز تصور نمی​کردم، که او بگونه​ دیگری ظاهر شود. اگر ما به او رای دادیم، به این معنی نبود که او نامزد ایده​​آلی است. البته ایشان گفته​اند که حتی اگر احزاب و روحانیت هم از من حمایت نمی‌کردند، من رای می​آوردم. اما این یک خواب و خیال است! اگر کسی چنین تحلیلی دارد، معلوم است که نه ملت ایران را می​شناسد و نه از کارکرد علما و روحانیت و جمعیت​ها و گروه​های سیاسی با نفوذ در مردم چیزی می​داند. اگرچه آقای احمدی​نژاد گاهی با بی​مهری با مراجع تقلید برخورد کردند اما اگر همین مراجع به صورت جدی، مخالفت‌شان را با دولت اعلام کنند، او خواهد دید که دیگر نمی​تواند کشور را اداره کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین