آفتابنیوز : آفتاب: در حالی گزارش جدید بانك مركزی و مركز آمار ایران از افزایش قیمت كالاها در فصل بهار امسال حكایت دارد كه شهروندان نگران خیز جدید قیمتها هستند كه میتواند در سایه پرداختن مسئولان به مسایل حاشیهای، گرانی جدید را رقم بزند.
اخیرا مسئولان وزارت بازرگانی افزایش قیمتها را محدود در تغییر چند قلم كالا دانسته و برخی افزایش قیمتها را هم ناشی از تغییرات قیمتی در بازار جهانی عنوان كرده بودند.
اما گزارش جدید دو دستگاه آماری كشور یعنی بانك مركزی و مركز آمار ایران از تغییرات قیمتها نه در سطح محدود، آنان را هم غافل گیر كرده است و شاید از این پس باید منتظر واكنشهای جدید وزارت بازرگانی در این باره باشیم.
گزارشهای جدید میدانی از بازار نشان می دهد: در كنار نوسانات زیاد تغییرات قیمتی در بازار، كیفیت هم درباره كالاهایی همچون میوه و ترهبار، چندان حرفی برای گفتن ندارند، این درحالی است كه مصرفكنندگان نیز به خوبی این تغییرات كیفیتی را درك میكنند و اگرچه در ظاهر، قیمت بالاتری را برای اقلام خریداری شده خود نمیپردازند، اما میوههایی را نیز كه در سبد كالایی خود دریافت میكنند، چندان به لحاظ كیفی چنگی به دل نمیزند و به خصوص در میادین میوه و ترهبار، این كیفیت شرایط مناسبی را ندارد.
در عین حال، مغازههای خرده فروشی سطح بازار نیز قیمت را با نرخهای متفاوتی تعیین میكنند و البته برخی از آنها نیز تلاش دارند تا با ارایه میوه با كیفیت و قیمت نسبتا مناسب، اقلام مورد نیاز مردم را تامین كنند.
برخی از مغازهداران نیز سیاستی دوگانه را برای فروش میوه در بازار در پیش گرفتهاند؛ به این معنا كه در ظاهر تلاش دارند كه قیمتهایی متعادل و معقول را با اتیكتهای نسبتا بزرگ بر روی میوهها نصب كنند و در مقابل، اگر مشتری همان میوه را با همان ظاهر و قیمتی كه پیش روی اوست، طلب كرد، آنگاه میوه را با قیمت بالاتری به فروش رسانند و به اصطلاح برای مشتری، میوه را دستچین كنند.
در این میان، البته جواد تقوی معاون سازمان حمایت مصرفكنندگان و تولیدكنندگان میگوید كه اگر مردم نتوانستند میوه را با قیمت و كیفیتی كه مقابل دیدگان آنها است از فروشنده دریافت كنند و ملزم شدند كه قیمت بالاتری برای دریافت میوه با كیفیتتر بپردازند، آنگاه باید همانجا با شماره تلفن 124 تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند.
وی در گفتگو با مهر میافزاید: در چنین شرایطی به سرعت اكیپهای بازرسی به محل اعزام شده و در كمتر از نیم ساعت در تهران و 15 دقیقه در شهرستانها، در محل حاضر شده و همانجا به تخلفات رسیدگی میكنند.
تقوی خاطرنشان میكند: هیچكس در شرایط فعلی حق سوءاستفاده از بازار را ندارد و اگر به هر دلیلی كمفروشی، گرانفروشی و تقلب كند، آنگاه باید خود عواقب آن را بپذیرد و سروكارش با تعزیرات باشد.
هماكنون بررسی بازار در بخش میوه و تره بار نشانگر این است كه قیمت هر كیلوگرم توتفرنگی گلخانهای 4 هزار تومان، توتفرنگی سنندجی 2 هزار تومان، انگور یاقوتی 2 هزار تومان، گجه سبز 1500 تومان، خربزه 1000 تومان، توت سفید 1300 تومان، پرتقال 1600 تومان، انگور یاقوتی سرپل ذهاب 2300 تومان، سیب گلاب شیراز 2500 تومان، سیب گلاب شهریار 3400 تومان، آلبالو 4 هزار تومان و سیب قرمز 2300 تومان است.
در عین حال، قیمت هر كیلوگرم خربزه مشهدی 800 تومان، سیب زرد 1800 تومان، هلو 1500 تومان، گیلاس 3 هزار تومان، گیلاس تكدانه 5500 تومان، خیار رسمی 400 تومان، خیار گلخانه ای 350 تومان، گلابی 4600 تومان، طالبی 750 تومان، طالبی و گرمك 400 تومان، دست انبوه 600 تومان، موز 1400 تومان و هندوانه 450 تومان است.
همچنین قیمت هر كیلوگرم زردآلو 1600 تومان، هلو درجه یك 5 هزار تومان، شلیل درجه یك 5000 تومان و بادمجان دلمهای نیز 550 تومان، بادمجان قلمی 400 تومان، پیاز 200 تومان، كاهو 180 تومان، كدو 300 تومان، كرفس 250 تومان، كلم 200 تومان، گوجه فرنگی 450 تومان و سیب زمینی 280 تومان است، ضمن اینكه قیمت هر كیلوگرم سبزی تازه نیز 350 تومان است.
در این میان، قیمت هر كیلوگرم لوبیا سبز 1000 تومان، فلفل دلمه ای 600 تومان، هویج 250 تومان، نخودفرنگی 1000 تومان و باقلا 550 تومان است، همچنین قیمت اقلام مختلف برنج داخلی نیز با ورود محصول جدید برنج به بازار كم كم رو به كاهش نهاده به نحوی كه هم اكنون قیمت هر كیلوگرم برنج هاشمی 2750 تومان، صدری 2500 تومان، وارداتی 2100 تومان، طارم 2800 تومان است، ضمن اینكه قیمت هر كیلوگرم شكر 1080 تومان، هر كیلوگرم قند شكسته 1200 تومان است.
قیمت هر بسته 900 گرمی لپه 2050 تومان، لوبیا چشمبلبلی 1500 تومان، لوبیا سفید 1750 تومان، نخودلوبیا 1550 تومان است. همچنین هر حلب 10 كیلویی روغن نباتی نیز 11 هزار و 500 تومان عرضه میشود.
قیمت ماكارونی نیز كه با مصوبه سازمان حمایت مصرفكنندگان و تولیدكنندگان افزایش داشته، با تغییراتی مواجه شده است، كه البته به دلیل حضور برندهای معتبر و مختلف، رقابت سنگینی میان تولیدكنندگان درگرفته و یك برند حتی تلاش دارد تا با ارایه درصد تخفیف، مشتریان بیشتری را جلب كند، اما سایر اقلام قیمت را به میزان مصوب بالا بردهاند، اما باز هم از میزان مصوب تخفیفی را اعمال كرده است.
در این میان، تغییرات قیمتی را به راحتی می توان در پودر شوینده، روغن نباتی، كره، ماكارونی مشاهده كرد. به هر حال، امید است متولیان تنظیم بازار به جای پرداختن به مسایل حاشیه ای، نظارت موثرتری بر بازار داشته باشند تا دیگر مردم حداقل گرانی جدید را تجربه نكنند.