کد خبر: ۱۲۹۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۹

کوثری: حمایت انفرادی اعضای شورای نگهبان از کاندیداها اشکالی ندارد!

آفتاب‌‌نیوز : «کمیته سه نفره اصولگرایان ابتدا توسط رئیس​جمهور تشکیل شد اما الان دیگر ربطی به آقای احمدی‌نژاد ندارد».

این را اسماعیل کوثری گفت تا شاهد سخنانش بر عدم دخالت دولت در انتخابات مجلس نهم باشد. این نماینده تهران که در جرگه نمایندگان حامی دولت است، با بیان اینکه سه نفر عضو کمیته سه نفر منتخب رئیس​جمهور هیچکدامشان دولتی نیستند، دولتی خواندن تشکیل این کمیته و ورود دولت به عرصه انتخابات به واسطه آن را رد کرد و گفت: در ابتدای کار این افراد از سوی رئیس​جمهور انتخاب شدند اما الان، این کمیته یک تشکل مردمی اصولگرا است و دیگر ربطی به دولت ندارند.

او در حالی این کمیته را یک کمیته «اصولگرایی» معرفی می​کند که خود اذعان دارد که هیچ یک از آقایان حدادعادل، ولایتی و عسگراولادی، نماینده هیچ تشکلی در یان کمیته نیستند. اما به زعم وی چون این سه نفر معتمد اصولگرایانند، با افزوده شدن نمایندگانی از تشکل​های اصولگرایان به جمع آنها، می ​تواند در زمینه ایجاد وحدت در انتخابات مجلس نهم موثر باشد. آیت​الله مهدوی​کنی و آیت​الله یزدی دبیران کل جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دو چهره​ای هستند که به گفته این عضو فراکسیون انقلاب اسلامی به زودی به هیات تصمیم گیر این کمیته اضافه خواهند شد.

مشروح گفت​وگوی خبرآنلاین با اسماعیل وثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در ادامه می خوانید:

مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی​های اخیرشان با تاکید بر لزوم حفظ سلامت انتخابات، نسبت به نفوذ جریانات قدرت و ثروت درانتخابات هشدار دادند. با توجه به فاصله زمانی موجود تا برگزاری انتخابات مجلس نهم،به ظرتان چه چیزی سبب این هشدار معظم​له شده است؟
اطلاعاتی که به مقام معظم رهبری می​رسد حاکی از این است که برخی به دنبال این هستند که بتوانند در انتخابات آتی اعمال نفوذ کرده و به خواسته​های خودشان در انتخابات برسند. لذا ایشان از هم اکنون که حدود 9 ماه تا برگزاری انتخابات زمان باقی است، به مسئولین و دست‌اندکاران انتخابات هشدار می​دهند که مراقب باشند و برای تامین سلامت انتخابات هوشیار باشند و احساس مسئولیت کنند تا این انتخابات سالم و سلامت برگزار شود.

بر همین اساس هم ایشان مواردی را مطرح کردند که مردم و کاندیداها تابع نفوذ کسانی که قدرت و ثروت دارند نشوند. ایشان از هم اکنون هشدار می​دهند تا انشالله انتخابات سالمی مثل گذشته داشته باشیم و اینگونه نشود که کسانی با امکانات و جایگاه و ثروتی که دارند، نفوذ نکنند و برخی نمایندگان را وامدار خودشان کنند.

چه مواردی رخ داده که به گفته شما به مقام معظم رهبری گزارش شده تا ایشان چنین تذکری را لازم بدانند؟
همیشه کسانی هستند که به خاطر دستیابی به اهداف مادی و یا ثروت​های بیشتر، قول​هایی به برخی نمایندگان می​دهند یا به برخی مسئولان قول هایی می​دهند که اگر شما با ما باشید و ما رای بیاوریم، این کارها را برایتان می​کنیم. همیشه این موارد بوده و این گوشزدهای رهبر معظم انقلاب همیشه اثرگذار و هشدار دهنده برای کاندیداها و رای دهندگان بوده است تا کسانی که در این جهت حرکت می​کنند، بدانند کسانی مراقب رفتارشان هستند.

برخی معتقدند که این هشدارها متوجه جریان انحرافی در دولت و برخی سوء استفاده​ها از امکانات و بودجه​های دولتی است.
یکی از ابعاد این مساله جریان انحرافی است که صاحب قدرت و ثروت است. اما در گذشته هم که چنین جریانی نبود، باز هم شاهد چنین تلاش هایی از سوی برخی افراد مفسد در اکثر دولت​های گذشته بوده​ایم.

چطور می​توان از نفوذ این جریانات قدرت و ثروت جلوگیری کرد؟
وزارت کشور و شورای نگهبان دقت و هوشیاری لازم را باید داشته باشند تا از اعمال نفوذ کسانی که مسئولیتی دارند جلوگیری شود. مردم هم باید با دقت و شناخت به افراد دلسوز رای دهند. به کسانی که به نظام و ولایت و قانون اساسی پایبندند و وامدار این و آن نمی شوند.

به عبارت دیگر هم مجریان و دستندرکاران وهم ناظران بر کاندیداها باید دقت کنند. البته کاندیادها هم باید هوشیار باشند نه اینکه فقط مجریان و ناظران دقت داشته باشند، تا در جهت صحت و سلامت انتخابات از هم اکنون مراقب باشند.

این جریانات ثروت و قدرت برای نفوذ در میان نمایندگان فعلی مجلس هم وارد عمل شده​اند؟
بله موارد ی پیش می​آید که برای نفوذ در نمایندگان دوره هشتم هم تلاش​هایی از سوی افراد منحرف شده است. باید با هوشیاری و دقت، این گونه نفوذ کردن​ها خنثی شود.

مشخصا می​فرمایید که چه مواردی بوده که خنثی هم شده؟
مواردی دیده شده که به حمدالله تا حد زیادی خنثی شده است. مثلا در قانون بودجه سال 89، تعرفه واردات خودرو از 90 به 70 درصد کاهش یافت. این کاهش میزان تعرفه با نفوذ در میان نمایندگان بود و نمایندگان از روی حسن نیت به آن رای دادند. اما مقام معظم رهبری با یک حرکتی نمادین، این مساله را به مجلس هشدار دادند و مجلس هم تعرفه​ها را باز به 90 درصد برگرداند تا نشان دهد متوجه تذکر ایشان شده است.

شاید اگر هشدار معظم له نبود با آن مصوبه مجلس به صنعت کشور ضربه شدیدی می خورد. نمایندگان باید مراقب این نوع نفوذها باشند. البته الان هم مواردی هست که با نمایندگانی صحبت​هایی می​کنند و به آنها قول​هایی داده می​شود.

این قول​ها از طرف چه مرجعی به نمایندگان داده می شود و چه قول​هایی می​دهند؟
از سوی برخی گروه​ها که البته خیلی آشکار نیست و گاهی با پنهان کاری صورت می​گیرد. ارائه این قول​ها و وعده و عیدها هم مختص یک حزب و جریان و گروه نیست. اما جریان انحرافی بیشتر فعال است.

منظورتان از ارائه قول​ها، نوعی تطمیع است؟
فعلا با توصیه​هایی به برخی نمایندگان شروع کرده​اند که با این همه هشدار نسبت به اعمال نفوذ آنها، امیدواریم اصلا به تطمیع نرسد.

چرا در همین مقطع با این نوع توصیه​ها برخورد نمی​شود؟
کارهایی در دست انجام است، انشالله به موقع برخورد هم می​شود.

منظورتان از اینکه کارهایی در دست انجام است، شناسایی افراد یا جریانات پیشنهاد دهنده است که سعی در نفوذ دارند؟
بله مسئولین امنیتی و انتظامی و کسانی که مسئول برگزاری انتخابات هستند، ناظرین بر انتخابات، همه و همهدر این زمینه مراقبند و قطعا با موارد تخلف برخورد خواهند کرد.

مقام معظم رهبری، صندوق​های رای را هم ناموس نظام خواندند که باید از آن محافظت شود. برخی معتقدند که مخاطب این بخش از سخنان رهبری، دولت و شورای نگهبان بودند. چه توصیه​ای به مجریان انتخابات و ناظران بر آن دارید؟
همواره مقام معظم رهبری در آستانه انتخابات چنین توصیه​هایی به دولت و شورای نگهبان برای سلامت نگه داشتن انتخابات داشته و دارند. نمایندگان، اعم از ناظرین و مجریان هم در این زمینه مقید هستند که کار به صورتی سالم برگزار شود تا امانت دار خوبی برای آرای مردم باشیم.

چه توصیه​ای برای رعایت بی​طرفی مجریان و ناظران بر انتخابات دارید تا سلامت انتخابات تضمین شود؟
مجریان و ناظران بر انتخابات نمی توانند «طرفدار» باشند. کسانی که بالای صندوق​ها می​آیند، عمدتا از خود مردم هستند. تنها 5 درصد اعضای هیات​های اجرایی و نظارت بر انتخابات از کادر وزارت کشور و شورای نگهبانند و مابقی غالبا از قشر تحصیل کرده آموزش و پرورش هستند. بنابراین خود مردم هستند که بر سلامت انتخابات نظارت می​کنند و این خودش تضمین کننده سلامت انتخابات است.

البته منظور من از بی طرفی مجریان و ناظران، صرفا در روز انتخابات نبود. مگر نباید قبل از برگزاری انتخابات هم تلاش شود که جریانی در دولت یا حتی شورای نگهبان از برخی نامزدها یا جریانات حمایت نکنند تا بهانه​ای به دست منتقدان داده نشود که آنها بی طرفی را نقض کرده​اند. نظیر آنچه که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته رخ داد و برخی اعضای شورای نگهبان علنا از نامزدی آقای احمدی نژاد حمایت کردند.

در انتخابات ریاست جمهوری دهم، از 12 نفر عضو شورای نگهبان، برخی از آقای احمدی​نژاد حمایت کردند، برخی هم از طرف مقابل حمایت کردند. اینگونه نبود که کل اعضای شورای نگهبان، به صورت جمعی که از کسی حمایت کنند. هر کسی به عنوان یک فرد می​تواند در انتخابات اعم از ریاست جمهوری و مجلس از برخی نامزدها حمایت کند و این به معنی دخالت در انتخابات نیست.

اعضای شورای نگهبان هم مثل هر فرد عادی​ای می​توانند نظر خاص خودشان را داشته باشند. تنها حمایت دسته جمعی انها از نامزدی یک فرد است که می تواند دخالت در انتخابات تلقی شود. نه حمایت فردی​شان از برخی نامزدها.

این حرف جریان فتنه است که می گفتند اعضای شورای نگهبان از نامزدی آقای احمدی​نژاد حمایت کرده​اند و این بی طرفی انتخابات را زیر سوال برده است. در حالیکه آن حمایت نظر فردی افراد بوده که از نامزدی ایشان حمایت کردند. کار سازمانی و تشکیلاتی​ای در شورای نگهبان نشده و این برداشت غلطی است که انها مطرح کردند. نه شورای نگهبان و نه وزارت کشور چنین دخالتی در انتخابات گذشته نداشته و نخواهند داشت.

اما پس از تشکیل کمیته سه نفره از سوی رئیس​جمهور برخی آن را به منزله ورود و دخالت دولت در انتخابات دانستند. نظرتان در این باره چیست؟
نه این هم حرف غلطی است. چون آن سه نفر هیچکدامشان دولتی نبودند. خود شما بگویید که آقایان عسگراولادی، حدادعادل و ولایتی، کدامشان در دولتند؟ این تصور غلطی است که برخی با بی​دقتی مطرح می​کنند . این مجموعه به صورت مستقل وارد بحث انتخابات شده است و نه دولتی. در ابتدای کار این افراد از سوی رئیس​جمهور انتخاب شدند اما الان، این کمیته یک تشکل مردمی اصولگرا است و دیگر ربطی به دولت ندارند.

مساله این است که این آقایان نمایندگان چه طیف​هایی از اصولگرایان هستند که نقش ایجاد وحدت میان آنها را بخواهند ایفا کنند؟
آنها نمایندگان هیچ طیفی از اصولگرایی محسوب نمی​شوند. آنها از قبل انتخاب شدند اما در آینده نمایندگانی از سوی تشکل​های اصولگرایی می​آیند و این کمیته را تکمیل می کنند. مهم این است که این سه نفر معتمد تشکلهای سیاسی اصولگرا هستند حتی اگر عضو هیچ یک از آنها نباشند.

نمایندگان چه تشکل​هایی به این کمیته سه نفره افزوده خواهند شد؟
آقایان دیگری در راس این مجموعه حضور خواهند یافت. چهره​هایی چون آقایان یزدی و مهدوی کنی هم در راس این تصمیم گیران قرار می​گیرندو. این آقایان مجموعه اصولگرایان معتمد تمامی گروها هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین